Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilevyn pullistuma, miten olette selviytyneet?

Vierailija
12.07.2021 |

Minulla on todettu alaselässä 2 pientä pullistumaa. Niiden takia olen kärsinyt kohta 1,5v ajan jatkuvasta jalkaan säteilevästä hermokivusta ja olen työkyvytön. Välillä jopa toimintakyvytön. Tutkittu on, pullistumat eivät kuivu ja ovat kosketuksessa hermoon. Silti ei suostuta leikkaamaan. Fysioterapiassa olen käynyt, mutta en kivun vuoksi pysty tekemään harjotteita.
Te se samasta vaivasta kärsineet: miten toivuitte ja miten saitte apua?!
Olen toivoton ja kipu syö elämänhalun.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pullistuma parantunut itsestään ok. Ongelmaksi mulla muodostui alaselän virheasento, joka oli seurausta tuosta pullistumasta. Vaikka pullistuma oli parantunut niin kivut jatkuivat edelleen, kunnes Kuntoutus Karppinen Malmilta palautti yhdellä hoitokerralla selän takaisin oikeaan asentoon ja kivut loppuivat siihen. Siihen loppui mun usean kuukauden helvetti.

Vierailija
22/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisolla on kulumaa nivelvälissä ja todennäköisesti pullistuma, tosin ei ole magneettikuvattu. Hänellä auttaa liike: tekee fysioterapeutin määräämät liikkeet joskus jopa 3 kertaa päivässä (niissä ei kestä kauan), käydään lenkillä ja salilla. Vesijuoksu auttaa myös. Nyt kun korona-aikana on ollut etätöitä paljon, niin aamuisin käy pienellä kävelyllä, eikä vain kävele sängystä työpöydän ääreen. Lisäksi on lihasrelaksantteja ja särkylääkettä, niitä tarvittaessa myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 v kokemuksella voin omalta osalta sanoa, että monipuolinen kuntosali on ratkaisu myös vaikeisiin pullistumavaivoihin. Aloitus tietenkin rauhallisesti, mutta sitten kun helpottaa vuoden parin jälkeen, voi alkaa tehdä rankempaa treeniä painojen kanssa. Vatsa ja selkälihasharjoituksia sekä erilaiset venyttelyt pitää tehdä joka kerta. Välillä tulee silti huonoja aikoja, silloin pitää vaan malttaa antaa selän levätä.

Vierailija
24/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kipulääkkeet yksityiseltä sitten kiropraktikon luokse että laittaa aineen vaohdunnan kuntoon pullistumien kohdalta.. Sitten rankkaa treeniä, ihan sama mitä kunhan selkä ja vatsalihakset kehittyvät. Ja rankka treenaminen tehdä vaikka kipuja on ja vaikka seuraavana päivänä on pahemmassa tilassa kuin koskaan elämässä. Näillä avuilla itse olin jo kohtalaisen hyvässä kunnossa kuukaudessa. Puolessa vuodessa ei enää häirinnyt, mutta heti kun piti taukoa urheilusta ensimmäisen 5v aikana, selkä ilmoitti että pitäisi jatkaa.

Vierailija
25/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkäkipu hoidetaan voimistamalla torson lihaksia. Ei nykyään leikata eikä pötkötellä vaan mennään punttisalille, aluksi tarvittaessa kipulääkityksen kanssa.

Hoitosuositus on ollut tämä 30 vuotta, vaan ei tunnu menevän perille.

Itselläni on välilevyn pullistuma myös, ja näin minä sen kanssa pärjään.

Punttisaliporukalla oli ihmettelemistä, kun ensihoito haki minut kuntosalin lattialta. Halvaannuin kesken personal trainerin ohjaaman harjoituksen, koska selkäkipu ei katoa minnekään, jos sen juurisyytä ei hoideta. Lääkärin mielestä jumppaa, jumppaa ja jumppaa - ja sitten en kävellyt 4 kuukauteen.Leikkaus meni hyvin, mutta yhteiskunnalle olisi ollut halvempaa tehdä se heti syyn löydyttyä eikä väittää lihaskunnon riittävän.

Vierailija
26/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille!

Syitä miksi ei leikata:

- vika ei ole selässä vaan olen luulosairas (ortopedi)

- vasemmalla puolella oleva pullistuman hermokosketus ei voi vaikuttaa oikealle jossa kipu on (neurokirurgi)

- odota 5v niin luonto hoitaa (yksityinen neurokirurgi)

- oireet on niin pahasti kroonistuneet ja hermo jo todnäk vaurioitunut ettei mitään ole enää tehtävissä (fysiatri)

- aivojen kipukeskus on häiriintynyt pitkään jatkuneesta ärsytyksestä eikä kipu liity pullistumaan (neurologi)

Alkuun yritin fysioterapeutin ohjauksessa mm. taakse taivutuksia sekä erilaisia vatsa- ja selkälihasten treenauksia. Esim perinteinen vatsalihasliike provosoi kivun kovaksi jo 3 toiston jälkeen. Harjotteita kevennettiin jatkuvasti, lopulta kokeilimme feldenkraist (en tiedä miten kirjoitetaan) tyyppisiä mikroharjotteita. Jos teen ko harjotteita 5min yhtenä päivänä, itken kivista seuraavat 3 päivää.

Viimeisimpänä kipulääkityksenä minulla oli Norspan 20mikrog. laastari + noritren 30mg + gabrion 3,6g. Kaikenlaisia miksauksia on kokeiltu, mutta toimivaa lääkitystä ei löydy. Pahoinvoinnin, sekavuuden yms haittojen vuoksi lääkityksiä on purettu paljon pois ja nyt tuntuu, että olen jäänyt kipujeni kanssa täysin tyhjän päälle.

Vierailija
27/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille vastanneille!

Syitä miksi ei leikata:

- vika ei ole selässä vaan olen luulosairas (ortopedi)

- vasemmalla puolella oleva pullistuman hermokosketus ei voi vaikuttaa oikealle jossa kipu on (neurokirurgi)

- odota 5v niin luonto hoitaa (yksityinen neurokirurgi)

- oireet on niin pahasti kroonistuneet ja hermo jo todnäk vaurioitunut ettei mitään ole enää tehtävissä (fysiatri)

- aivojen kipukeskus on häiriintynyt pitkään jatkuneesta ärsytyksestä eikä kipu liity pullistumaan (neurologi)

Alkuun yritin fysioterapeutin ohjauksessa mm. taakse taivutuksia sekä erilaisia vatsa- ja selkälihasten treenauksia. Esim perinteinen vatsalihasliike provosoi kivun kovaksi jo 3 toiston jälkeen. Harjotteita kevennettiin jatkuvasti, lopulta kokeilimme feldenkraist (en tiedä miten kirjoitetaan) tyyppisiä mikroharjotteita. Jos teen ko harjotteita 5min yhtenä päivänä, itken kivista seuraavat 3 päivää.

Viimeisimpänä kipulääkityksenä minulla oli Norspan 20mikrog. laastari + noritren 30mg + gabrion 3,6g. Kaikenlaisia miksauksia on kokeiltu, mutta toimivaa lääkitystä ei löydy. Pahoinvoinnin, sekavuuden yms haittojen vuoksi lääkityksiä on purettu paljon pois ja nyt tuntuu, että olen jäänyt kipujeni kanssa täysin tyhjän päälle.

Onpa ollut karmea tilanne sinulla, ja vielä sattunut kohdalle aikamoisia lääkäreitä. Mikä on tilanteesi nyt, kun aikaa on kulunut? Toivottavasti huomaat viestin.

Vierailija
28/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus auttaa.

Vierailija
29/29 |
23.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus auttaa.