Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilevyn pullistuma, miten olette selviytyneet?

Vierailija
12.07.2021 |

Minulla on todettu alaselässä 2 pientä pullistumaa. Niiden takia olen kärsinyt kohta 1,5v ajan jatkuvasta jalkaan säteilevästä hermokivusta ja olen työkyvytön. Välillä jopa toimintakyvytön. Tutkittu on, pullistumat eivät kuivu ja ovat kosketuksessa hermoon. Silti ei suostuta leikkaamaan. Fysioterapiassa olen käynyt, mutta en kivun vuoksi pysty tekemään harjotteita.
Te se samasta vaivasta kärsineet: miten toivuitte ja miten saitte apua?!
Olen toivoton ja kipu syö elämänhalun.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toipua? Ei siitä toivu. Ei se auta ku enää kivun kanssa.

Vierailija
2/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikattiin kun en enää päässyt liikkumaan. (selän takia eläkkeellä) Joutuu vaan sinne saakka pyristelemään. Kirurgi oli kylläkin sitä mieltä että ollan jo pahasti myöhässä,. Oli jo halvausriski yli 80%.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin elellään ikuisen kivun kanssa. Liike on lääke... helpottaa jonkin verran.

Vierailija
4/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

15v enemmän tai vähemmän kipuilua. Jatkuvat pullistumat rangan anatomian vuoksi. Ranka kangistunut ja madaltunut.

Vierailija
5/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta nyt sinnitelty. Muutaman kuukauden vielä odottelen ja teen harjotteita, mutta jos ei lähde paranemaan, sitten suuntaan yksityiselle ortopedille. En anna tämän pilata loppuelämääni. Tsemppiä kaikille tämän vaivan kanssa eläville, hermokipu on helvetillistä.

Miksi eivät suostu leikkaamaan, ap?

Vierailija
6/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo pitää leikata ja pian! Muuten kroonistuu!

Vierailija
7/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt tiedä auttaako vastaukseni sinua, koska vähän eri tilanne. Minulla oli kivulias pullostuma. Fysiatri (erikoislääkäri) sanoi, että yleensä noin 3 kuukaudessa kuivuu. Minulla meni melkein 8. Jäännösoireita jäi ja varmaan ovat loppuiän. Kipu ei ollut sietämätöntä. Ympärivuorokautisesti jatkuvasti sellaista 2-3 tasoa (kipuasteikolla 0-10) ja pahimmillaan ehkä 6-7. Otin vastaan hermokipulääkkeet jotka määrättiin ja nostin niitä hitaasti tarvittavalle annokselle. (Joka oli korkea) Ilman niitä en olisi nukkunut ja työkyky olisi varmaan mennyt. Onneksi en kokenut niistä mitään haittoja, enkä myöskään mitään kiksejä. Opioidejakin sain, mutta eivät sopineet, en jatkanut niitä.

Todellakin kristallisoitui minullekin, että liike on lääke. Paikallaan ollessahan se kipu nimenomaan tuntuu. Minun kipuani lievensi kävely, portaiden nousu ja hölkkä. Aamuisin heräsin kipuun klo 5 (oltuani niin monta tuntia paikoillani), joinain aamuina piti lähteä kävelylle tai punttisalin matolle ylämäkeen kövelemään aamuvarhaisella. Aloin tehdä myös lihastreeniä ja palkkasin personal trainerin, joka teki minulle ohjelman keskivartalon vahvistamiseksi.

Fysiatri totesi että leikkauksen tulokset ovat epävarmat. Niinpä ajattelin, että tämä täytyy nyt vain kestää lääkkeillä ja liikunnalla. Pidin kynsin hampain kiinni unesta, koska ajattelin että jos se menee, niin menee samalla työkyky ja mielenterveys.

Vierailija
8/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuo pitää leikata ja pian! Muuten kroonistuu!

1,5 vuotta on niin pitkä aika, että ei taida enää olla kiire mihinkään. Olisiko kenties pitänyt leikata jo vuosi sitten? Ehkäpä sen takia eivät leikkaa jos katsovat ettei siitä olisi (enää) hyötyä. Toivottavasti näin ei ole.

Jos ap pystyt kävelemään, niin se ainakin minulla hellittää kipua, vaikkakin vain hetkeksi. Esim. pieniä 1-2 km lenkkejä useamman kerran päivässä. Istuminen ja nukkuminen ovat pahinta myrkkyä, mutta toki nukkua pitää.

Etkö pysty tekemään harjotteita yhtään, edes kipulääkkeen voimin? Millaisia nämä harjotteet ovat?

Vierailija
9/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei leikata ilman halvausvaaraa.

Pelkkä kipu ei ole peruste leikkaukselle.

Vatsa ja selkälihakset kuntoon ensin ja liikuntaa paljon

Vierailija
10/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punttisalille mars. Se auttoi minua vaikka alku oli helvettiä

Vierailija
11/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla parani liikkumalla. Etenkin metsäpoluilla kävely hiukan epätasaisessa ja pehmeähkössä maastossa vei kipuja pois. Noin puolessa vuodessa kivut lähti kokonaan ja jo 15 vuotta olen ollut ilman kipuja.

Vierailija
12/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaus auttoi täydellisesti, oli isohko pullistuma. Ortopedi ei ole oikea osoite vaan neurokirurgi. 10 oireetonta vuotta jo.

Vierailija
13/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän lääkärin, joka joutui tekemään työtä huonossa asennossa. Hänellä leikattiin selkä 3 kertaa. Selän takia teki pitkiä kävelylenkkejä. Ikä noin 40.

Kolmas leikkaus oli hankalin. Miettivät, pitääkö leikata vatsan puolelta. Ei kuitenkaan jouduttu tekemään niin. Hänellä oireet olivat menneet niin pahoiksi, että alkoi jo esiintyä halvaantumisen alkuoireita. (pidätyskyky ei aina toiminut kunnolla) En tiedä, mitä hänelle kuuluu nykyään.

Vierailija
14/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi tätä lusittu. Välillä melkein oireeton, toisinaan särkee paljon ja saatan laskea alleni. Särkykääkkeillä saa helpotusta ja liikkuminen auttaa, vaikka on vastenmielistä, koska ei ikinä tiedä pääseekö takaisin tai muljahtaako joku ja pidätyskyky menee (ei kivaa julkisella paikalla). Halvausoireita on päivittäin, mutta aika hyvin olen oppinut tunnistamaan milloin huonompi hetki tulee.

Olen jo päälle neljänkymmenen ja kuuluu kuulemma tähän ikään. Ei leikata.

Vierailija
15/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan mutta liikkuminen loppuu jossakin vaiheessa ja leikkaus ainut vaihtoehto.

Omani vihoittelee ja taas on odotettava liikuntakyvyttömyyttä tai ulosteen karkaamista, sitten leikkaus.

Vierailija
16/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan mutta liikkuminen loppuu jossakin vaiheessa ja leikkaus ainut vaihtoehto.

Omani vihoittelee ja taas on odotettava liikuntakyvyttömyyttä tai ulosteen karkaamista, sitten leikkaus.

Lisäyksenä vielä että ennen ensimmäistä leikkausta selkä oli "terve". Oireet pelkästään jalassa.

Vierailija
17/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella varmasti näin, mutta onko yksityiselläkin?

Vierailija
18/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Useimmille vastaanotolleni tuleville välilevypullistumaleikkaus on paras ratkaisu."

https://www.helsinkihospital.com/tietoa-terveydesta/erikoislaakari-neuv…

Ap, ala säästää rahaa leikkaukseen yksityisellä. Julkisella saat vain luentoja kivunhallinnasta ja muuta soopaa, ehkä jopa halvaantumisen kaupan päälle.

Vierailija
19/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso pullistuma ollut jo vuosia, ei lähde itsestään mihinkään. Vaivan kanssa joutuu vaan elämään.

Kelan mielestä ihan terve.

Vierailija
20/29 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkäkipu hoidetaan voimistamalla torson lihaksia. Ei nykyään leikata eikä pötkötellä vaan mennään punttisalille, aluksi tarvittaessa kipulääkityksen kanssa.

Hoitosuositus on ollut tämä 30 vuotta, vaan ei tunnu menevän perille.

Itselläni on välilevyn pullistuma myös, ja näin minä sen kanssa pärjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi