Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrotaan asioita joita et usko muiden tietäävän Muumeista

Vierailija
11.07.2021 |

Minä aloitan:

Niiskuneidin lempitanssi on mambo (Mumintrollet på kometjakt, 1956)

Lisäksi tämä on "sensuroitu" Pyrstötähden suomekielisestä versiosta, mutta mainitaan kappaleen Loppulaulu alussa:

Kommentit (121)

Vierailija
41/121 |
11.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva suomalainen pitää Tove Janssonin kirjoja oikeina Muumeina.

Pitkälti sukupolvisidonnainen juttu. 90-luvun sarja varmasti milleniaaleille (omalle sukupolvelleni siis) ja myöhemmin syntyneille se tutumpi versio muumeista. Itselle kyllä luettiin lapsena alkuperäisiä kirjoja ja myöhemmin itse bongasin myös ne sarjikset.

M27

Vierailija
42/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumeilla on lyhyt valkoinen turkki joka on kuin nukkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japaniversiossa on parempi intro.

Vierailija
44/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi muumit eivät ole mustia? Sarja muutenkin avoimen rasistinen.

Vierailija
45/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tove Jansson vihasi Muumeja ka sanoi niiden vievän häneltä hengen.

Tämä taisi liittyänsiihen varsin rahakkaaseen kansainvöliseen sopimukseen uumi-sarjakuvasta. Uusi strippi piti tehdä joka päivälle. Aiemlin inspiraation vallassa työskennellyt taiteilija joutui nyt tekemään töitä säännöllisesti. Strippien taso pysyi kyllä ihan hyvänä mutta työ stressasi.

Vierailija
46/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat ainoat oikeat Muumit. Kirjat myös kestävät lukemista aikuisenakin. Vasta vähän vanhempana tajusin miten monikerroksinen allegoria Taikatalvi oli. Siitä myös huomaa että Jansson oli lukenut Freudinsa.

Vierailija
47/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuvissa Haisuli oikeasti kuvataan haisevana ja usein häntä pyydetään hajustamaan epämiellyttävät henkilöt pois.

Tämä häätöjuttu tosin tapahtuu vain yhdessä sarjakuvassa. Muissa Haisuli on enemmänkin paikallisen gangsteri- tai mafiajengin johtaja.

Haisuli oli kirjoissa vähäisemmässä roolissa ja Mörköä pohdittiin paljon. Piirretyisssä Mörkö katsottiin liian pelottavaksi lapsille ja haisuli tuotiin sarjaan tekemään pikkukiusaa. Se onnsellainen koulukiusaaja jokanaina jää toiseksi.

Vierailija
48/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muumit eivät ole mustia? Sarja muutenkin avoimen rasistinen.

Hei persutrolli, ensimmäinen muumi oli musta. Tove piirsi sen huussin seinään kiukuspäissään.

Tove Jansson piirsi sodan aikana pilakuvia natsivastaiseen Garm-lehteen.

Tove piirsi/maalasi alussa mustia muumeja enemmänkin. Nehän olivat muutenkin terävämpiä ja vähän pelottavia jopa jos vertaa pyöreisiin ja valkoisiin, ystävällisiin muumeihin.

Ateneumissa oli näitä Tove Jansson -näyttelyssä esillä.

Tietenkään mustilla muumeilla ei ole mitään tekemistä minkään rotuvouhotuksen kanssa, mielestäni Jansson olisi saanut tehdä niitä enemmänkin. Tykkään karmivasta taiteesta.

Vierailija
49/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aluksi Toven Muumit ovat laihoja ja ruipeloita, mutta muuttuvat pyöreämmiksi tekniikan ja taidon kehittyessä.

Tekniikan ja taidon? Ammattitaiteilija oppi piirtämään suoran viivan lisäksi kaaria?

Itse asiassa kaarien piirtäminen on suht vaikeaa, erityisesti tietsikoiden piirrosohjelmilla.

Ohis

Vierailija
50/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuuskamuikkusen äiti on pyöreä mymmeli jolla on niin paljon lapsia ettei hän jaksa pitää niistä lukua.

Jos lapset eivät ole kilttejä Mymmeli pelottelee näitä fyysisellä väkivallalla ja Möröllä. Pikku Myyn mukaan se ei auta.

Täällä oli joskus keskustelu Pikku Myyn persoonasta. Siihen osallistui joku, jolla omien sanojensa mukaan oli kokemusta lapsista, jolla on vähän heikommat lähtökohdat (hän ei kertonut asiasta tarkemmin, mutta oletin, että työn kautta). Hän vastasi minun viestiini, jossa pohdin, että mielestäni Myyssä näkyy se, että hän on laiminlyöty lapsi, liian varhain itsenäistynyt. Hän sanoi, että juuri sellaisista lapsista Myyn persoona häntäkin muistuttaa.

Jansson oli kyllä todella taitava ihmiskuvaaja. Mulla on vähän sellainen viha-rakkaussuhde muumikirjoihin. Toisaalta ne vähän ärsyttävät mua, toisaalta kuvaukset kiehtovat. Oikeastaan kaikissa kirjoissa käsitellään aika raskaita asioita. Tykkään myös sarjakuvista, mulla on ollut vähän sellainen projekti, että etsin niitä lapsille divareista.

Vierailija
51/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilijonkka ei asu Muumilaaksossa vaan viereisessä naapurilaaksossa :o

Vierailija
52/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa ensteksi tehtiin piirretty muumi sarja, joka on kielletty muualla maailmassa nayttämisen 60 luvulla?

Vierailija
53/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sivistyitkö tuosta palstalaisen kommentista?

😉

Vierailija
54/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaisten loppu tunnari on pidempi ja tässä suomi versio siitä

Vierailija
55/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkälti sukupolvisidonnainen juttu. 90-luvun sarja varmasti milleniaaleille (omalle sukupolvelleni siis) ja myöhemmin syntyneille se tutumpi versio muumeista. Itselle kyllä luettiin lapsena alkuperäisiä kirjoja ja myöhemmin itse bongasin myös ne sarjikset.

M27

Mun vanhemmilla on ne sarjakuvat. Lapsena äiti luki niitä minulle ja sitten lapsena olen väritellyt ne kuvat uuteen uskoon.

M28

Vierailija
56/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuvissa Nipsu luo mörön kaatamalla ainetta pienen olennon päälle.

Vierailija
57/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin wikipediasta tämän:

Mörkö esiintyy myös kahdessa eri 1960–1970-luvun Muumi-animessa ja Shin Mūmin-animessa. Ensimmäisessä, vuoden 1969 sarjassa Mörkö kuvattiin varjomaisena mustana oliona (joka muistuttaa Muumilaakson tarinoiden pelottavaa Mörköä). Sitä kutsuttiin nimellä "Pero Pero" (jap. ペロペロ - suom. "nuolla, lipoa"), joka viittasi sen suureen vihreään kieleen, jolla se mm. nuoli Muumipeikon kasvoja. Vuoden 1972 versiossa Mörön kaapu olikin valkoinen ja hän puhui enemmän. Tässä jälkimmäisessä sarjassa Mörkö kuvattiin voimakkaasti ahdistuneen ja yksinäisen oloiseksi, eikä pelottavaksi. Eräässä jaksossa hän jopa jakoi Nuuskamuikkusen kirjoittamat kirjeet postilaukku olallaan.

Vierailija
58/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy Muumilaakson ei pitänyt olla alunperin suomennoksen ja ruotsinnoksenntunnarina. Tunnusbiisi kuitenkin päätettiin vaihtaa ja Käy Muumilaakson suomennettiin viimehetkellä.

Tunnaria ei koskaan laulettu tai levytetty, mutta Eija Ahvon Muumitalossa antaa osviittaa siitä miltä se olisi voinut kuulostaa:

Vierailija
59/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa. Animehenkinen kyllä, mutta tekeekö se nyt sitten suomalaisen intron huonommaksi? Ei minusta. Tykkään enemmän suomalaisesta introsta. Tuo japanilaisen alku on tosi surullinen ja muutenkin kappale liian haikea jo muutenkin melankoliaan taipuvaisille suomalaisille.

Tämä kappalehan kuullaan Suomessakin yhdessä jaksossa, jossa muumit kuulevat kappaleen gramofonista ja alkavat tanssia.

Vierailija
60/121 |
12.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tove Jansson oli suomen-ruotsalainen, joka tunsi enemmän olevansa ruotsalainen, kuin suomalainen. Muutti myöhemmin sitten Ruotsiin asumaan. Hänestä on myös tehty elokuva, jota en ole vielä nähnyt.