Neljänkympin kriisi
Onko muilla tullut 40-vuoden kohdilla kauheaa ikäkriisiä? Itse täytin pari vuotta sitten 40.v, ja olen huomannut nyt kärsiväni jonkinasteisesta kriisistä, ”oireita” ovat:
1. Halusin pari vuotta sitten vaihtaa alaa ja aloitin uuden ammatin opiskelun.
2. Tarpeettomuuden/riittämättömyyden tunne. Lapset ovat jo teini-ikäisiä, ja minusta tuntuu ettei kukaan enää tarvitse minua niin paljon.
3. Avioliitossa on ollut haasteita, ja olen kärsinyt haluttomuudesta miestäni kohtaan, koska hän ei pidä fyysisestä kunnostaan tarpeeksi huolta. Mies käyttäytyy monesti epäkunnioitettavasti minua kohtaan, ja mietin monesti meidän suhteen tulevaisuutta jos elämä jatkuu näin.
4. Olen ihastunut minua yli 10 vuotta nuorempaan työkaveriin, ja huomaan ajattelevani häntä myös vapaa-ajalla.
Kommentit (5)
40 kympin kriisi kyllä menee ohi kun alkaa 50 kympin kriisi ja mummotauti.
Tarpeettomuuden tunne aiheuttaa kriisin, ”kukaan ei enää tarvitse minua”? Melko itseensäkäpertynyttä ajattelua. Minulle nelikymppisenä tieto että kukaan ei tarvitse minua on suuri vapauden ja onnen lähde.
Vierailija kirjoitti:
Tarpeettomuuden tunne aiheuttaa kriisin, ”kukaan ei enää tarvitse minua”? Melko itseensäkäpertynyttä ajattelua. Minulle nelikymppisenä tieto että kukaan ei tarvitse minua on suuri vapauden ja onnen lähde.
Kerro lisää? Haluan laajentaa ajatteluani ja avartaa mieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Odottelen tuota valaistumista. Ympärilläni muut nelikymppiset alkaa "seurata kutsumustaan", "jakaa oppejaan" ja "palvella maailmaa".
Minulla myös tuo tarpeettomuuden tunne. Ei ole lapsia, joten kukaan ei ole tarvinnutkaan minua.
Nyt koronan aikaan tuntuu, että elämme maailmanlopun aikoja ja että omat tekemiseni eivät vaikuta mihinkään. Että mitä väliä millään muulla on, paitsi etulinjan hoitajilla, kaupoilla, vessapaperitehtailla. kuljetusalalla, siivouksella ym. joka konkreettisesti auttavat tärkeitä elintoimintoja ja arkielämää. Olen tähän asti haihatellut taidepiireissä.