Lintuhyökkäys ja sen uhriksi joutuminen 2021
Olin pari päivää sitten iltalenkillä pienen kotikaupunkini keskustassa. Näin kadulla kaksi pientä lokinpoikasta, joiden emoa ei näkynyt missään. En suoranaisesti kävellyt niiden kohdalta ohi, vaan hieman kaukaa kiertäen. Saman tien jostain taivaista syöksyi erittäin aggressiivinen lokki, joka yritti syöksyä takaraivoani päin. Sain täpärästi väistettyä ja juoksin koko loppumatkan kotiini linnun yhä hyökkiessä yläpuolellani. Selvisin tästä iskusta vauriotta, mutta lähellä oli. Koko tilanne oli suoraan sanottuna ihan helvetin kuumottava. Hiljattain uutisissa kerrottiin miehestä, jonka päähän tiira oli hakannut reiän. En ollut aiemmin joutunut lintuhyökkäykseen, mutta tästä tuli mieleen tilanne parin vuoden takaa, kun Korkeasaaressa joku oli kävellyt liian läheltä saarella pesivän valkoposkihanhen pesää ja saanut siivistä ihan huolella.
Oletko itse koskaan joutunut tällaisen iskun kohteeksi ja milloin? Olisi mukavaa kuulla muiden kokemuksia aiheesta.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojelevat lapsiaan, mitä muita keinoja noilla elänparoilla olisi?
Jos vaikka tekisivät pesänsä jonnekin muualle kuin kaupunkiin?
Asuttavat esi-isiensä maita.
Jos linnuilla olisi edustus YK:ssa niin ihmiset olisivat reservaateissa. Muualla ei olisi laillisia perusteita.
Matkasin kotiini äsköin ja pihalla oli valtava tervapääsky parvi. Siistin näköistä niiden lentely.
BirdNET sovelluksen avulla tarkistin mitkä linnut kyseessä. On ne linnut välillä hyvin rasittavia, mutta hienouksiakin niistä löytyy. Muutaman kerran kirosin linnut kun eivät kunnioita yksityistä tilaa. Kauheita kiilaajia linnut ovat, mutta etäämmältä niitä on kiva kuunnella ja tiirailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kuinka moni ihminen muka tekee niille poikasille jotain? Tai tahallaan menee lähelle? Veikkaan ettei kovin moni.
Eläimet toimivat vaistojensa varassa.
Vierailija kirjoitti:
Brightonissa oli virallinen lupa lyödä päällekäyviä lokkeja.
Jos totta, niin sairasta. Ei eläimiä eikä ihmisiä saa koskaan kohdella väkivaltaisesti. Se, joka toisin väittää, on sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy ehdottomassa niille, katsotaan mitä tapahtuu :D
Minä olen ruokkinut päivittäin lenkkipolkuni lähellä asustavaa lokkipariskuntaa joilla on poikasia, minun kimppuun ne ei hyökkää koskaan mutta muiden ihmisten kimppuun hyökkäävät vihaisesti, joka päivä tulevat iloisesti ja ystävällisesti minun viereen. Eläimistä saa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen rakensi kaupungin eläinten asuinalueille?
Tampere Haapalinna, jalkakäytävä. Suuri lokki tuli täysin hiljaa takaa sivusta, lensi määrätietoisesti kovaa kohti, oli isohko oranssi nokka, ihmisen kasvojen /pään tasalla matalalento, tuijottavat silmät, näytti melkein kotkalta pari sekuntia. Päätin puolustautua tekemällä hämäyksen koska suuren nokan ja kynsien isku oli niin lähellä, käännyin kokonaan kohti ja huidoin ilmaa "kuin kissaeläin". Lokki tuli hypnoosista järkiinsä ja päätti vähän perääntyä. Jälkikäteen oli ahdistavaa, kun tajusi että olisi voinut tulla haavoja päähän, korvaan tai jopa silmään osua. Valkoista ainetta lensi takuulla ilmassa jossain vaiheessa lokin taholta. Mitään suojaa ei ehtinyt kaivaa esiin, lokin ääntä ei kuulunut varoitukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No enpä usko, että ne pienillä linnunaivoillaan osaavat valita, että pistetäänkö se pesä Mannerheimintielle vai Ahvenanmaan saaristoon.
- ap
Lapintiirat ovat joskus karanneet kraiveliin. Ne saattavat tosiaan oikeasti nokkaista pääkoppaan (tai paskoa päälle) joten kannattaa ottaa varoituskiljaisut tosissaan. Lokitkin hyökkäilee mutta yleensä eivät ihan fyysisesti rupea nokkimaan. Myös niinkin pieni lintu kuin pääskynen voi höökiä taivaalta kuin syöksypommari jos poikasia menee häiritsemään, ei toki osu mutta säikähtäähän sitäkin.
Pöllöt on pahimpia mutta niitä ei omalle kohdalle ole osunut. Varoitus'huutoa' ei välttämättä tavallinen tallaaja tunnista eikä lentokaan kuulu.