Miten on mahdollista, että ylipainoinen tulee nopeammin täyteen kuin normaalipainoinen?
Ja ylipainoinen syö vähemmän kuin normaalipainoinen. Miten se on mahdollista?
Kommentit (13)
On se mahdollista siinä tapauksessa jos se ylipainoinen ei ole venyttänyt mahalaukkuaan. Ylipainoinen voi olla ihan sillä, että syö vähän mutta liian kaloripitoista ruokaa.
Olen ollut viimeiset 30 vuotta samassa painossa, ymmärtänet, että painossaan kestääkseen ei ylipainoinenkaan kovin paljon normaalipainoista enemmän syömään pysty. Silloin teininä maistui suklaa ja muu höttö, nyt tarvitsisin reilun kalorivajeen saadakseni ylipainon pois mikä on minun kohdalla 15-20 kg. Liikun paljon, joka päivä vähintään tunnin pari, mutta siihenkin elimistö tottuu eikä se juuri mitään enempiä sohvalla makaamiseen verrattuna kuluta.
Ruoka koostuu eri raaka-aineista, toinen on nälkäisempi tai toinen aloittaa syömisen täyttävämmästä raaka-aineesta kuin toinen, toisen verensokeri nousee heti ja toisen ei.
Hyvin onnistuu. Epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus.
Minä täytyn nopeasti, vaikka olen pahasti ylipainoinen. Olen ihan koukussa kokikseen, en ylensyömiseen.
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, mm. hormonit ja lihasmassan määrä sekä jopa kudostyyppi vaikuttavat, paino ei riipu pelkästään syömisestä ja liikkumisesta.
Ylipainoisella voi olla pienempi vatsalaukun tilavuus luonnostaan kuin hoikalla, tilavuus ei muutenkaan ole vakio vaan se vaihtelee ihmisestä toiseen. Lisäksi rasvakudos painaa vatsaonteloa. Myös kireillä vaatteilla ja kudosten painumisella kasaan istuma-asennossa voi olla vaikutusta täyttymisen tunteeseen. Puhumattakaan siitä, jos on tehty laihdutusleikkaus esim. vanteen tai vatsalaukkuun laitettavan suolavesipussin avulla.
Minä ainakin häpeä ylipainoani sen verran, että etenkin vieraammassa seurassa pidän huolen, etten vahingossakaan syö enempää kuin hoikemmat läsnäolevat ihmiset. Oikeastihhan tietysti syön enemmän kuin he, taustat taas tälle liialle syömiselle on sitten mitä on, en jaksa lähteä tällä palstalla enempää avaamaan niitä.
Eikö sinulla ole elämässä oikeasti muuta mietittävää?
Helkkarin helppo elämä sulla.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin onnistuu. Epäterveellinen ruokavalio ja liikkumattomuus.
Niin ja sitten pitää huomioida myös juomiset, mitä henkilö juo. Vaikka söisi tosi vähän, mutta juo kaikenmaailman sokerilitkuja ja rasvaisia pirtelöitä ja erikoiskahveja, kyllä niistäkin lihoo. Esimerkiksi ihan tavallisessa appelsiinimehussa on paljon kaloreita.
Moni syö ruokaa todella vähän, mutta nakertelee välipalaksi kaikkea ja siitä kertyy päivän aikana hurjasti kaloreita.
Monella on se väärä käsitys, että kaikki lihavat syövät ruokaa jätti annoksia. Ei se mene niin muuta kuin sairaalloisen lihavilla, jotka ovat menneet venyttämään mahalaukkunsa niin valtavaksi ettei kylläisyyden tunnetta saavuta normiannoksella
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilainen aineenvaihdunta, mm. hormonit ja lihasmassan määrä sekä jopa kudostyyppi vaikuttavat, paino ei riipu pelkästään syömisestä ja liikkumisesta.
Ylipainoisella voi olla pienempi vatsalaukun tilavuus luonnostaan kuin hoikalla, tilavuus ei muutenkaan ole vakio vaan se vaihtelee ihmisestä toiseen. Lisäksi rasvakudos painaa vatsaonteloa. Myös kireillä vaatteilla ja kudosten painumisella kasaan istuma-asennossa voi olla vaikutusta täyttymisen tunteeseen. Puhumattakaan siitä, jos on tehty laihdutusleikkaus esim. vanteen tai vatsalaukkuun laitettavan suolavesipussin avulla.
Höpö höpö.
"Perimä vaikuttaa, muttei tee lihavaksi. Esim. lihavuudelle altistava geeni lihottaa kantajaansa pahimmillaan noin kolme kiloa. Tämä on merkittävin löydös tähän asti."
Lähde Hyvä terveys 8/21, sivu 25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö.
"Perimä vaikuttaa, muttei tee lihavaksi. Esim. lihavuudelle altistava geeni lihottaa kantajaansa pahimmillaan noin kolme kiloa. Tämä on merkittävin löydös tähän asti."
Lähde Hyvä terveys 8/21, sivu 25.
Tuohan ei liittynyt mitenkään kommentoimaasi viestiin.
Mulla on kaveri, joka laiha kun tikku. Syö karmeat määrät ruokaa kerralla, pystyy syömään vaikka litran jäätelöä vielä "pieneksi jälkiruuaksi". Ja itse olen vähän pullea, en varsinaisesti lihava, mutta voisin sellaiset 10kg laihduttaa. Enkä todellakaan pysty syömään läheskään yhtä paljoa kun tämä tikunlaiha kaverini. Meidän ero elämäntavoissa on siinä, että tää kaveri on koko ajan menossa. Fyysisesti todella aktiivinen, melkein liiaksi. Joten kuluttaakin sitten sen, mitä syö.
Tottakai se on mahdollista. Ei ylipainoisuuteen mitään yletöntä mättämistä tarvita, jos liikkuu vähän. Ja energiatiheys vaikuttaa. Suklaalevystä illalla saa valtavasti kaloreita, eikä se täytä vatsaa koollaan hirveästi.
Itse olen aina tykännyt esim salaatti- ja kasvispainotteisista ruuista, enkä syönyt liikaa. Mutta onnistuin pääsemään ylipainoiseksi lasten ollessa pieniä koska yliväsyneenä söin usein suklaata tai jäätelöä lasten nukahdettua.