Kysymys migreenin näköhäiriöistä
Ovatko sahalaidat ja muut näköhäiriöt vaihtaneet teillä paikkaa? Ensimmäistä kertaa vuosiin olen saanut auroja, viikon sisällä kolme kertaa, ja nyt tuntuu siltä kuin ne olisivat siirtyneet näkökentän "luoteiskulmasta" äärivasemmalle. En tunnista niitä, koska en "näe" niin laitaan. Uupumus on kuitenkin ennallaan, samoin jossain kaukana lähestyvä pieni jomotus. Kuulostaako tutulta?
Kommentit (24)
Minulle ei tule mitään kipuja.
Meluherkkyys ja kirkas piste josta "räjähtää" auki sahalaita.
Tai vaihtoehtoisesti pieni välkkyvä sahalaita hiipii koillisesta, siirtyy keskelle näkökenttää laajentuen samalla. Kun ottaa ibuprofeiinia, se lähtee takaisin samaa reittiä kuin tulikin.
Kuulostaa oudolta, mutta outo tautihan tämä onkin.
Olen myös saanut jo kolme pientä aivoinfarktia, niillä on kuulemma yhteys auralliseen migreeniin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei tule mitään kipuja.
Meluherkkyys ja kirkas piste josta "räjähtää" auki sahalaita.Tai vaihtoehtoisesti pieni välkkyvä sahalaita hiipii koillisesta, siirtyy keskelle näkökenttää laajentuen samalla. Kun ottaa ibuprofeiinia, se lähtee takaisin samaa reittiä kuin tulikin.
Kuulostaa oudolta, mutta outo tautihan tämä onkin.
Olen myös saanut jo kolme pientä aivoinfarktia, niillä on kuulemma yhteys auralliseen migreeniin.
Lisäyksenä vielä, että infarktin estolääkityksen vuoksi en voi käyttää ibuprofeiinia enää, joten olen näiden armoilla nyt ilman apua.
Vierailija kirjoitti:
Moikka, mulle tuli aikaisin aamusta elämäni eka näköhäiriökohtaus. Tuntui että toiseen silmään pisti jotenkin kirkas tietokoneruutu (silmät varmasti väsyneet eilisestä, piirsin tuntikausia ja tein tietokoneella yömyöhään hommia) ja sitten menikin osa näkökentästä. Huuhtelin silmää vedellä, ei auttanut. Kun koitin lukea, osa tekstistä katosi näkyvistä jatkuvasti. Ei halvausoireita, olin täysin toimintakykyinen, eikä kipuja. Mutta sitten tuli sahalaitamaiset, värisevät kuviot toiselle puolelle näkökenttää sekä alkava elohiiri oireilevaan silmään. Säikähdin! Menin maate ja otin tätä ennen särkylääkettä tuplasatsin, koska ajattelin migreenin mahdollisuutta (en sairasta, mutta nuorempana ollut joskus päänsärkyä päätetyön jäljiltä). Nukahdin tunniksi.
Kun heräsin, näkö oli ok mutta eka kirkas valo ja taas tuntui hassulta ja näkyi sahalaitaa. Nyt vaihtelee. Aion pitää taukoa ruuduista tämän viikonlopun, saa nähdä tekeekö eroa. Onko tämä nyt sitten jotain migreenin esiastetta? Narskutan, eli niskat ainakin ihan jumissa. Ikää 35 vuotta.
Mulla niskajumi aiheuttaa noita näköhäiriöitä. Ja niskajumi tulee pienestäkin stressistä tai vedosta tai milloin mistäkin. Sirdalud auttaa laukaisemaan joskus äkkiä tilanteen. Narskutan myös.
Olen jo vanha ja enää ei juurikaan tule sellaisia migreenin kipukohtauksia kuin harvoin. Mutta aura on varmaan ikuinen visiteeraaja.
Yleensäkin ehkä migreeni vaihdevuosien jälkeen helpottaa.
Onko aivoinfarktin mahdollisuutta tutkittu?