Kysymys migreenin näköhäiriöistä
Ovatko sahalaidat ja muut näköhäiriöt vaihtaneet teillä paikkaa? Ensimmäistä kertaa vuosiin olen saanut auroja, viikon sisällä kolme kertaa, ja nyt tuntuu siltä kuin ne olisivat siirtyneet näkökentän "luoteiskulmasta" äärivasemmalle. En tunnista niitä, koska en "näe" niin laitaan. Uupumus on kuitenkin ennallaan, samoin jossain kaukana lähestyvä pieni jomotus. Kuulostaako tutulta?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Voi olla eri paikassa.
OK. Vähän pelästyin, kun tätä on ollut monen vuoden välein muutama sessio kerrallaan eli niin harvoin, ettei se ole tullut tutuksi. Aurat kestävät yleensä vain 15-20 minuuttia, ja tämä taitaa olla jo väistymässä. Kiitos vastaamisesta.
Ap
Mulla ne sahalaidat menee koko näkökentän yli, ovat niin epämääräisiä etten pysty tarkasti sanomaan mikä on suunta.
Joo mulla ne vaihtaa paikkaa yksitttäisen kohtauksenkin aikana, ja sitten eri kohtauksissa eri paikoissa. Joskus ne huomaa vain niin, että näkökentästä puuttuu jotain, muttei näy silmät auki sahalaitaa tms. Sitten jos laittaa silmät kiinni, näkee siinä kohtaa näköhäiriö-valonvälähdyksiä jossa oli näkökenttäpuute. Mulla pri kertaa viikossa näitä, mutta ei enää niin haittaa koska on vaihdevuosien jälkeen tullut säryttömänä.
On ollut eri paikoissa, ja joskus myös pelkkiä palloja eikä sahalaitaa laisinkaan.
(Kannattaa ottaa ibuprofeenia heti kun näköhäiriöt tai muut oireet alkavat.)
Mulla yleensä niin että ensin näkökentässä pieni piste alkaa säkenöimään ja sitten se leviää ja kasvaa kunnes sitten lopulta häipyy näkökentästä.
Sen jälkeen tulee pistemäinen pääkipu jonnekin päin.
Mulla on yleensä sellainen > -merkin muotoinen ja menee vasemmalta oikealle noin 20 minuuttia kestäen.
Ei tule sahalaitaa vaan läiskiä, mutta ovat missä milloinkin ja laajenevat joskus täydeksi sokeudeksi.
Minulla alkaa pienestä ympyräalueesta, joka sitten laajenee. Lopulta aina en vain sitten näe käytännössä toista puolta näkökentästä ja sen jälkeenkin voi jäädä outoa "höttöä" näkökenttään vaikka näkö alkaisi palaamaan. Muut oireet tulevat sitten miten sattuvat ja osaan odottaa kipua ja kasvojen puutumista.
En ole AP, mutta haluan kiittää näistä kommenteista! Vertaistukea. Migreenikohtaukset voivat olla ahdistavia ja pelottavia, kun siinä tuntee itsensä niin avuttomaksi. Ei pysty näkemään kunnolla/ei pysty puhumaan selkeästi/kasvot tai raaja(t) puutuu pahasti/hyvin heikko olo/pahoinvointi/voimakas kipu, yms... Ei oo helppoo.
Vierailija kirjoitti:
En ole AP, mutta haluan kiittää näistä kommenteista! Vertaistukea. Migreenikohtaukset voivat olla ahdistavia ja pelottavia, kun siinä tuntee itsensä niin avuttomaksi. Ei pysty näkemään kunnolla/ei pysty puhumaan selkeästi/kasvot tai raaja(t) puutuu pahasti/hyvin heikko olo/pahoinvointi/voimakas kipu, yms... Ei oo helppoo.
Kiitän minäkin. Jollei eräs sattumalta oikeaan aikaan juttusille osunut ihminen olisi tiennyt parikymmentä vuotta sitten, mistä on kysymys, olisin tosissani pelännyt. Aika harva on kuitenkaan kuullut "kivuttomasta migreenistä". Nyt jo tiedän, että kun lukiessa katoaa osa kirjaimista, on parasta ottaa särkylääke ja paneutua puoleksi tunniksi päiväunille. Ensin näköhäiriö oli vain pikkuruinen suorakaiteen muotoinen välke, mutta viime viikolla näin tosi komean monivärisen valokaaren. Varsinaista särkyä ei tule, mutta olo on sekä ennen että jälkeen pitkään uupunut (esimerkiksi muutama päivä sitten nukuin yöllä 11 tuntia, otin kolmen tunnin päiväunet ja nukahdin illalla ennen aikojani yhdeksäksi tunniksi), ja pari päivää jälkeenpäin kuin maantiejyrän litistämä.
Esitin kysymyksen kolme varttia sitten, ja valoilmiö on nipin napin enää havaittavissa pienenä oranssina hehkuna. Outo ajatus, että tämä ei ole silmistä lähtöisin, vaan aivoista. Kiva kuulla, miten monenlaisia näkyjä muilla on; näitä henkilökohtaisia juttuja ei löydy terveyskirjastoista ja muualta.
Ap
Yök, oon koko elämän kärsinyt migreenistä ja näköhäiriöistä. Äidiltä perinyt mutta ei hän puhunut mistään näköhäiriöistä. Ite oon tajunnut että liittyy migreeniin. Mutta tuo yök oli siitä että tuli melkein paha olo jo tätä ketjua lukiessa. Migreeni on kyllä inhottava sairaus!
Mulla näköhäiriöt aina toisessa silmässä. Sahalaidat kulkevat näkökentän läpi, enkä silloin näe silmällä muuta. Järjetön migreeni ja pahoinvointi alkaa kun sahalaidat häviävät. Näkö ei heti palaudu ennalleen. Triptaanit toimivat mulla, jos otan heti kun sahalaidat alkavat ja menen pimeään lepäämään. Joskus huono olo kestää monta päivää ja migreeni tulee usein myös sarjana.
Onko kenelläkään kokemusta Aimovigistä?
Mulla ei ole koskaan tullut sahalaita kuvioo, vaan aina näkökentän puutos (yleensä siis erotan migreenin jännityspäänsärystä lukemalla tekstiä -Jos kyseessä on migreeni, en nää kaikkia kirjaimia kunnolla). Ensimmäisessä migreenikohtauksessa meni myös puhekyky, mutta se palautui oksentamisen jälkeen. Se oli ehkä yksi pelottavimmista asioista, mitä olen kokenut.
Olen kyllä siinä mielessä onnekas, että migreeniä on ollut vain kerran vuodessa ja kohta on mennyt jo 3 vuotta ilman yhtään kohtausta.
Auran aikana EI saa ottaa triptaania. Ja muutenkin niiden kanssa tarkkana aurallisessa ja hemiplegisessä migreenissä (jälkimmäisessä ainakaan ei saisi käyttää) ja kun ikää tulee yli 40 v. Mulle triptaani aiheutti sydäninfarktin koronaarispasmin kautta.
Migreenialalla olen ollut yli 35 v. Aluksi pelkkää aurallista, sittemmin auratonta ja vyyhtenä. Tuli triptaani-ja särkylääkepäänsärkykin. Nyt parempaa aikaa pari vuotta. Ehkä lähestyvät vaihdevuodet ja alenevat hormonitasot auttavat minun kohdallani. Aurat minulla näköhäiriöitä: ensin täplittäin näkökenttäpuutokset, sitten sahalaitaa, joskus harvoin puutumista kasvoissa ja jopa yläraajoissa (hemiplegisen oireita).
Vierailija kirjoitti:
Mulla näköhäiriöt aina toisessa silmässä. Sahalaidat kulkevat näkökentän läpi, enkä silloin näe silmällä muuta. Järjetön migreeni ja pahoinvointi alkaa kun sahalaidat häviävät. Näkö ei heti palaudu ennalleen. Triptaanit toimivat mulla, jos otan heti kun sahalaidat alkavat ja menen pimeään lepäämään. Joskus huono olo kestää monta päivää ja migreeni tulee usein myös sarjana.
Onko kenelläkään kokemusta Aimovigistä?
On, 75% kohtauksista väheni sen avulla. Tunnen vast nyt eläväni.
Vierailija kirjoitti:
Auran aikana EI saa ottaa triptaania. Ja muutenkin niiden kanssa tarkkana aurallisessa ja hemiplegisessä migreenissä (jälkimmäisessä ainakaan ei saisi käyttää) ja kun ikää tulee yli 40 v. Mulle triptaani aiheutti sydäninfarktin koronaarispasmin kautta.
Migreenialalla olen ollut yli 35 v. Aluksi pelkkää aurallista, sittemmin auratonta ja vyyhtenä. Tuli triptaani-ja särkylääkepäänsärkykin. Nyt parempaa aikaa pari vuotta. Ehkä lähestyvät vaihdevuodet ja alenevat hormonitasot auttavat minun kohdallani. Aurat minulla näköhäiriöitä: ensin täplittäin näkökenttäpuutokset, sitten sahalaitaa, joskus harvoin puutumista kasvoissa ja jopa yläraajoissa (hemiplegisen oireita).
Kiitos tästä! Mulla lisäksi vestibulaarista migreeniä ja kärsin matkapahoinvoinnista. Vaihdevuosia ei ole vielä kuulunut vaikka lähes 50v mittarissa, kuukautiset takuuvarmaa migreeniaikaa. T nro 13
Itselläni on mielestäni aurallinen päänsärky eli oireet kuten migreenissä, mutta näköhäiriöt menee nopeasti ohi ihan buranalla (10-30 min) Tämän jälkeen tulee pistemäinen pääkipu. Kauanko teillä migreenikohtaus kestää?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on mielestäni aurallinen päänsärky eli oireet kuten migreenissä, mutta näköhäiriöt menee nopeasti ohi ihan buranalla (10-30 min) Tämän jälkeen tulee pistemäinen pääkipu. Kauanko teillä migreenikohtaus kestää?
Mulla on kivuton migreeni, ja kesto vaihtelee tosi paljon. Joskus on ollut voimakkaatkin näkö- ja muut häiriöt, mutta ne ovat kestäneet vain parikymmentä minuuttia ja tunnin päästä on ollut jo lähes normaali olo.
Joskus taas auran aikana tulleet huono olo ja valonarkuus ovat vaivanneet koko päivän (~12 tuntia), jolloin on täytynyt pysyä lähinnä vaakatasossa silmät kiinni (vessassa käyminenkin vaikeaa), ja parina seuraavana päivänäkin on saattanut olla hutera ja outo olo.
Moikka, mulle tuli aikaisin aamusta elämäni eka näköhäiriökohtaus. Tuntui että toiseen silmään pisti jotenkin kirkas tietokoneruutu (silmät varmasti väsyneet eilisestä, piirsin tuntikausia ja tein tietokoneella yömyöhään hommia) ja sitten menikin osa näkökentästä. Huuhtelin silmää vedellä, ei auttanut. Kun koitin lukea, osa tekstistä katosi näkyvistä jatkuvasti. Ei halvausoireita, olin täysin toimintakykyinen, eikä kipuja. Mutta sitten tuli sahalaitamaiset, värisevät kuviot toiselle puolelle näkökenttää sekä alkava elohiiri oireilevaan silmään. Säikähdin! Menin maate ja otin tätä ennen särkylääkettä tuplasatsin, koska ajattelin migreenin mahdollisuutta (en sairasta, mutta nuorempana ollut joskus päänsärkyä päätetyön jäljiltä). Nukahdin tunniksi.
Kun heräsin, näkö oli ok mutta eka kirkas valo ja taas tuntui hassulta ja näkyi sahalaitaa. Nyt vaihtelee. Aion pitää taukoa ruuduista tämän viikonlopun, saa nähdä tekeekö eroa. Onko tämä nyt sitten jotain migreenin esiastetta? Narskutan, eli niskat ainakin ihan jumissa. Ikää 35 vuotta.
Voi olla eri paikassa.