Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kehitysviiveinen lapsi (1v 9kk)?

Vierailija
14.07.2014 |

Poika ei vielä puhu eikä osaa pudottaa palikkalaatikkoon muita paloja oikein kuin lieriön (ympyränmuotoinen poikkileikkaus). Lisäksi hän leikkii lähinnä putkinkansilla ja kodin tavaroilla, vaikka hänellä on runsaadti erilaisia laadukkaita leluja. Lääkärintarkastuksessa (1,5 v) ei todettu kehitysviivästymiä, mutta nyt alkaa jo huolestuttaa. Miten voisin "treenata" poikaa kotona? Kaikki hieman "älyllisempi" ja keskittymistä vaativa leikki menee tavaroiden viskelyksi ja hulinaksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:33"]Täähän on siis vitsi tai ironiaa palstalle. Onhan ?

[/quote]

Ei ole vitsi eikä ironiaa (eikä parodiaakaan) valitettavasti, vaan olen oikeasti huolestunut pojan taidoista.

Vierailija
2/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä laadukkaat lelut ovat? Mielestäni juuri purkinkannet ja arjen käyttöesineet ovat juuri sitä parasta oppimismateriaalia lapselle. Lisättäköön vielä, että teen työkseni näitä lastenneuvolan lääkärintarkastuksia. Palikkatesti on vaan yksi keino tutkia neuvolassa, koska se on helppo toteuttaa. Ei kaikki lapset niistä välitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:46"]Mitä nämä laadukkaat lelut ovat? Mielestäni juuri purkinkannet ja arjen käyttöesineet ovat juuri sitä parasta oppimismateriaalia lapselle. Lisättäköön vielä, että teen työkseni näitä lastenneuvolan lääkärintarkastuksia. Palikkatesti on vaan yksi keino tutkia neuvolassa, koska se on helppo toteuttaa. Ei kaikki lapset niistä välitä. 

[/quote]

Tarkoitan esimerkiksi leikkitraktoreita ja -autoja, palikoita ja palikkalaatikoita, lasten soittimia, kaksikin erilaista leikkimattoa (varsinkin pienempänä), pehmoleluja, Duploja jne. Jostain syystä lapsi kuitenkin leikkii mieluiten purkinkansilla, purkeilla ja isokokoisella taskulaskimella jne.

Vierailija
4/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvää päivää!

Vierailija
5/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin lapseni leikkii lähinnä kodin tavaroilla: viilipurkeilla, törisyttää talouspaperirullan pahvilla, tanssii ym.

Lelujen ostoa vältän. Torneja niistä mukeistakin saa,majan voi tehdä tyynyistä ja piiloon voi juosta sohvan taa. Anna lapsesi leikkiä millä ja miten haluaa (tietysti kielletyt asiat kiellettynä), ei siinä ihmeitä tarvita. Kaupan päälle luovuus ja oma ajattelu kehittyy.

Vierailija
6/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta lapselta jolla on kaikenlisäksi hyvä mielikuvitus. Anna hänelle jotain haastavampaa kuin joku palikkalaatikko, kasa keittiövälineitä vaikka.

Vierailija
7/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset oppii matkimalla, eli hatusta ei mitään vedetä! Lapsen on itse nähtävä joku tekeminen, että voi sen toistaa, eli jos palikoiden laittaminen on susta tärkeetä ni hommiin vaan.  Älykäs lapsi nostaa tossa tilanteessa sen kannen ja mättää ne pulikat sinne. 

Vierailija
8/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää päivää vaan itse kullekin.....

Väkisin tulee mieleen miten mulle naurettiin kun olin aikanani huolissani 1v8kk ikäisestä lapsestani. 1,5v neuvolan mukaan kaikki oli ok vaikka mulla oli epämääräinen tunne jo tuolloin. Tosi ivallisia kommentteja sain täältä. 

3v ikäisenä mun lapsella sitten todettiin lapsuusiän autismi ja 5v ikäisenä keskivaikea kehitysvamma. Mutta mun päässänihän se kaikki vika oli kun epäilin että täysin terveellä lapsellani olisi jotain ongelmia. 

Tämä ei liity aloittajaan mitenkään, toivottavasti sun lapsellasi olisi kaikki kunnossa. 

Vierailija
9/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 23:24"]Hyvää päivää vaan itse kullekin.....

Väkisin tulee mieleen miten mulle naurettiin kun olin aikanani huolissani 1v8kk ikäisestä lapsestani. 1,5v neuvolan mukaan kaikki oli ok vaikka mulla oli epämääräinen tunne jo tuolloin. Tosi ivallisia kommentteja sain täältä. 

3v ikäisenä mun lapsella sitten todettiin lapsuusiän autismi ja 5v ikäisenä keskivaikea kehitysvamma. Mutta mun päässänihän se kaikki vika oli kun epäilin että täysin terveellä lapsellani olisi jotain ongelmia. 

Tämä ei liity aloittajaan mitenkään, toivottavasti sun lapsellasi olisi kaikki kunnossa. 

[/quote]

Olen miettinyt poikamme kohdalla jopa Aspergerin syndroomaa tai lievää autismiakin, sillä poika on myös erityiden innostunut sivultatäytettävistä pesukoneista ja saattaa seurata pyykin pyörimistä niissä pitkäänkin.

Hän myös on leikkinyt mielellään yksin (esim. juuri niillä purkinkansilla) melko pitkäänkin ja ikäänkuin siten, että ei edes halua kenenkään "keskeyttävän" hänen leikkiään. Tosin viimeisimpien 2-3 kuukauden aikana hän on muuttunut sosiaalisemmaksi ja ottaa enemmän kontaktia, hymyilee ja leikkii mielellään vanhemman tai muun aikuisen seurassa.

T. Ap

Vierailija
10/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luota vaistoosi äläkä vertaa kavereiden lapsiin. Sinä tiedät kyllä!

Vierailija
11/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis leikkii *purkinkansilla

Vierailija
12/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käveleekö, juokseeko, kiipeileekö? Syökö itse? Ottaako kontaktia, onko omaa puhetta tai elekieltä? Vastaako tunteisiin? Ei tuon ikäisen vielä tarvitse mitään älypelejä pelata tai keskittyä minuuttia pidempään. Treenaaminen ei kannata, läsnäolo, liikkuminen ja vuorovaikutus ihan riittää.

Vierailija
13/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun poika on vielä pieni!

Vierailija
14/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan poika kovin puhunut parivuotiaana ja en ollut huolissani. Tutti piti olla alvariinsa suussa kunnes heitin sen huitsin nevadaan. Ihan tarkalleen muista missä vaiheessa alkoi puhumaan mutta alkoi ehkä siinä vähän yli 2. Osasi sanoa ärrät ja ässät. Luin paljon satuja.

Vierailija
15/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 22:23"]Käveleekö, juokseeko, kiipeileekö? Syökö itse? Ottaako kontaktia, onko omaa puhetta tai elekieltä? Vastaako tunteisiin? Ei tuon ikäisen vielä tarvitse mitään älypelejä pelata tai keskittyä minuuttia pidempään. Treenaaminen ei kannata, läsnäolo, liikkuminen ja vuorovaikutus ihan riittää.

[/quote]

Kävelee, juoksee ja kiipeilee kyllä. Ottaa kontaktia ja ilmaisee itseään elein enenevässä määrin. Hän syö osittain itse, mutta osittain häntä pitää vielä syöttää. Tosiaan edellä mainitut taidot ja palikkatornien yms. teko menevät aivan hulinaksi.

Vierailija
16/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan normaalilta, pojilla puheen kehitys on keskimäärin tyttöjä hitaampaa. Joidenkin temperamentti ei salli pitkiä harjoitteluhetkiä vaikka sen palikkalaatikon kanssa, eipä siitäkään kannata huolestua. Kyllä se siitä, rentoudu vaan :)

Vierailija
17/17 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän on siis vitsi tai ironiaa palstalle. Onhan ?