Voiko nukkumiseen jäädä koukkuun? Kun kaikki vapaa-aika menee lepäämiseen
Olen aamulla väsynyt. Niin väsynyt, etten pääse ajoissa ylös sängystä, vaan torkutan herätyskelloa oikeastaan viimeiseen mahdolliseen hetkeen asti.
Teen ainakin minun mittareillani fyysisesti ja henkisesti raskasta työtä, ja työpäivän jälkeen haluan vain mennä sänkyyn ja levätä. Nukun päiväunet lähes päivittäin, mutta siitä huolimatta saan unta taas illalla. Jos en nuku päiväunia, niin makaan vain, reporankana.
Levon tarve on aivan järkyttävä, ja nyt lomalla huomaan, että jos en olisi työelämässä, nukkuisin siitä huolimatta koko elämäni ohi.
Olen siis tajunnut, että kuormittava työ ei välttämättä olekaan syy liioiteltuun levon tarpeeseen. Labrat on otettu myös, kun ensimmäisen kerran huolestuin, kaikki arvot ovat viitearvoissa.
Olenko yksinkertaisesti koukussa lepoon?
Voiko nukkumisesta ja lepäämisestä tulla ”paha tapa”?
Onko joku päässyt eroon nukkumisesta ja lepäämisestä? Tai muita vinkkejä?
Kommentit (9)
Ei. Olet masentunut tai muuten sairas. Mene lääkäriin.
Työ. Se on vaikeaa joskus myöntää, että tuli haukattua liian suuri pala. Oletan että olet nainen, ja totean että naisen rooli on aika ahdas kun pitäisi luoda ura ja olla vahva ja pärjääväinen. En tykkää tästä maailmanmenosta yhtään.
Lomalla tulee aluksi nukuttua vuoden aikana kertyineitä univelkoja.
Kehosi on äärirajoilla ja kaipaa lepoa, vaihda työtä.
Luultavasti on otettu vaan perusverenkuva ja se nyt ei vielä kerro mitään vaikka arvot olisivatkin viitearvoissa. Tutkituta ainakin ferritiini, d-vitamiini, b12 vitamiini. Lopeta kofeiinipitoisten tuotteiden käyttö, alkuun väsymys voi lisääntyä, mutta helpottaa ajan kanssa. Tossa nyt ainakin pari vinkkiä, mitä kannattaa yrittää.
Tässä nyt muutama ajatus joita tuli mieleen:
- Pidätkö siitä työstäsi? Jos pidät, onko työajat linjassa vuorokausirytmisi kanssa vai sopisiko sinulle esim. iltavuorot paremmin? Onko sinulla työn vastapainoksi tarpeeksi muuta kivaa tekemistä, vai onko arkesi suorittamista josta puuttuu intohimo ja ihan puhtaasti tekemisen ilosta tekeminen?
- Oletko kenties vähintään lievästi masentunut? Monella masennus vaikuttaa uneen, eli joko vie unet tai tekee mieli vaan nukkua. Joskus se on sitä kun mieli on virkeä vaikka keho kaipaisi lepoa. Joskus taas ”todellisuuspakoilua” kun elämäntilanteessa on jotain häikkää ja unimaailmassa turvallisempaa kuin hereillä ollessa.
- Voisiko olla kilpirauhasen vajaatoimintaa? Lääkärit ovat tästä edelleen aika pihalla ja arvioivat asiaa yksipuolisesti. Ruokavaliolla voi hoitaa kilpirauhasta myös, ei pelkkä lääke (Tyroksiiniakin kun kirjoitetaan Suomessa julkisella puolella vain sitä yhtä sorttia). Entä raudan puute? Muut puutostilat kuten D?
- Miten muut elämäntavat? Päihteet, prosessoitu ruoka, liikunta, ehkäisy (kaikille ei hormonit sovi ja ne voivat aiheuttaa myös väsymystä ja elämänilon katoamista), ihmissuhteet? Onko noissa häikkää? Itse olen ollut tuhottoman väsynyt ja elämästä on tullut pakkopullaa kun noissa asioissa on ollut parantamisen varaa.
- Olisiko terapiasta apua? Mieli ja keho on yhteydessä toisiinsa. Joskus uupuneisuus tuntuu väsymyksenä ja muutenkin kehossa, vaikka syyt voivat olla monimutkaisempia. Ei ole mikään ihme että uupuu, jos tavoittelee jatkuvasti täydellisyyttä, yrittää miellyttää kaikkia tai ei esim. uskalla mennä oikeita unelmiaan kohti. Myös käsittelemättömät traumat voivat ”lamauttaa”. Mahdollisuuksia on monia, ota nämä siis vain ehdotuksina.
Tsemppiä ja halauksia, uskon että saat itsesi ja unirytmisi vielä kuntoon ja siten helpottaa moni muukin asia <3
Oletko huonossa fyysisessä kunnossa ja koronakiloja kertynyt reilusti?
Työ on sinulle liian kuormittavaa, mene sellaisiin töihin mitkä SINULLE sopii.