Oletteko törmänneet siihen, että lapsia nukutetaan lääkkeillä
pitkien lentomatkojen tms ajaksi? Siis lähinnä sellaiset ihmiset, joilla muutenkin ammattitaito lasten lääkintään, esim. lasten tehon hoitajat? Kun oon törmännyt tällaiseen urbaanilegendaan.
Kommentit (24)
En ole. Se olisi lapsen pahoinpitelyä ja poliisin ja sossun asia,
Ainakin Yhdysvalloissa se on ihan tavallista ja täälläkin sen ainakin pitäisi olla tavallista.
Muistan itsekin saaneen matkapahoinvointilääkettä, joka kyllä sai torkahtelemaan pitkän automatkan
Totta kai annatte lapsellenne jotakin lentomatkaa varten. Ei sen tarvitse mitään hevostroppia olla, mutta velvollisuutenne on pitää lapsi rauhallisena.
Olen törmännyt. Lääkäripariskunta, jolla kaksoset vai oliko peräti kolmoset, en jaksa muistaa. Douppasivat mannertenvälisillä lennoilla ja sanoivat, ettei muuten mitään toivoakaan. Lapset oli silloin aika pieniä, alle vuoden ikäisiä.
Voisin hyvin kuvitella, että esim. joku Atarax voisi auttaa. Nelosen kanssa samoilla linjoilla, ei sen tarvii välttämättä mitään varsinaista nukahtamislääkettä olla, vaan jotain miedompaa, joka rauhoittaa. Ataraxiahan annetaan vesirokossakin, kun kutinalta on vaikea saada nukuttua.
Mitähän tuo matkapahoinvointilääke olisi voinut olla? 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta kyse. -4
Aikamoista. Kannattanee pysyä kotona, jos ei huumaamatta lapsia voi mukaan ottaa lennolle.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:03"]
Olen törmännyt. Lääkäripariskunta, jolla kaksoset vai oliko peräti kolmoset, en jaksa muistaa. Douppasivat mannertenvälisillä lennoilla ja sanoivat, ettei muuten mitään toivoakaan. Lapset oli silloin aika pieniä, alle vuoden ikäisiä.
Voisin hyvin kuvitella, että esim. joku Atarax voisi auttaa. Nelosen kanssa samoilla linjoilla, ei sen tarvii välttämättä mitään varsinaista nukahtamislääkettä olla, vaan jotain miedompaa, joka rauhoittaa. Ataraxiahan annetaan vesirokossakin, kun kutinalta on vaikea saada nukuttua.
[/quote]
No annaetaanhan Ataraxia muissakin oireissa kuin vesirokossa kun kutinalta ei saa nukutuksi kunnolla. Antihistamiini se on edelleen vaikka sille muitakin indikaatiota on nykyisin "keksitty".
Ihmistä ei saa nykuttaa lentokoneeseen, koska pitä paikallaanolo aiheuttaa veitulppia. Siis aikuiset ei saa otta unilääkettä eikä sellaista saa antaa lapsellekaan.
Eikö se joku tässä ihan lähivuosina saanut tuomionkin, kun lapselle jotain diapameja syötti? Etsin linkin kohta tähän perään..
Oon ymmärtänyt, että Diapamia... (Sitähän on liuoksena.) Eikä sen tarvii olla tosiaan tainnutusannos, vaan rauhoittamaan. Suu kyllä hiukan loksahti auki, kun ekan kerran kuulin tästä. Ajattelin kuulleeni väärin... Itsekin lääkealalla, mutta ei ois tullu mieleen. (Mut en olekaan hoitoalalla.) En aloittanut tätä ketjua tuomitakseni ketään, kuten jotkut sanoivat, osa lääkkeistä väsyttää sivuvaikutuksenaankin ja matkapahoinvointilääke ja allergialääke voivat kuulua lapsen repertuaariin muutenkin. (Tai matkapahoinvointiin ei ole ilman reseptiä lapsille)
Mietin vaan, että hämärtyykö siinä pieniä lapsipotilaita lääkitessä Diapamilla se, milloin sitä voi noin vain antaa vai onko tuo tosiaan ihan kätsy juttu, josta ei mitään haittaa.... Hmmm.... Vai onko se niin, että me ei lapsia lääkitsevät pidämme kerta-annosta Diapamia aivan kauheana asiana, kun se oikeasti on vain kerta-annos lääkettä.
Itsekin sain synnärillä jonkun opamoxin vai mikä se oli, unilääkkeeksi käynnistyksessä. Vauvahan mulla silloinkin oli mahassa.
ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:12"]
Ihmistä ei saa nykuttaa lentokoneeseen, koska pitä paikallaanolo aiheuttaa veitulppia. Siis aikuiset ei saa otta unilääkettä eikä sellaista saa antaa lapsellekaan.
[/quote]
Työkseen paljon lentävät voivat ottaa väsyttävää lääkettä harva se lento. Kannattaa lukea Flyertalkia. Minusta on itsestäänselvää, että jos lapsella on riski kiljua ja riehua, hänelle pitää antaa esimerkiksi juuri nukuttavaa antihistamiinia. Tuo vähäisesti kohoava veritulppariski ei liity asiaan mitenkään. -4
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 21:12"]
[/quote]
lapset eivät saa yhtä helposti veritulppia
Onkohan noissa rangaistuksen saaneissa se takana, että annostus ei ole ollut asianmukainen eikä kyse kertaluontoisesta ammatti-ihmisen toiminnasta? KYSYIN ETTÄ OLETTEKO TÖRMÄNNEET ALAN IHMISTEN tällaiseen toimintaan. En revi pelihousuja, kos keskosia lääkitä osaava hoitaja on keksinyt, että sillä nukuta oman lapseni lentokoneessa, mitäpä se mulle kuuluu. Ajattelin vain kysyä, onko se totta.
Itse en kylläkään osaa ajatella tekeväni niin, mutta ajatukset myös muuttuvat, jos töissä esim antaa samaa lääkettä pienemmillekin lapsipotilaille koko ajan. Toki niin ei saa vapaa-ajalla tehdä, mutta en ole toisten tuomari.
Ap
En. Sen sijaan olen törmännyt toiseen aika erikoiseen ilmiöön.
Kuivaksi oppineille lapsille laitetaan vaippa lentokoneeseen. Siis ihan normaalisti yhdenkin perheen tarhaikäinen oli lentokentällä, mutta äiti sitten nopeasti sujautti lapselle vaipan siinä lentokoneen penkkirivillä. Poika ei olisi vaippaa halunnut, mutta äiti sanoi jotain "laitetaan nyt ni ei tarvii sua sit tulla vessaan auttamaan ja voidaan isin kans nukkua".
Onhan ne vessat joo ahtaat, mutta ihanko oikeasti noin ison lapsen pitää kusta ja paskoa vaippaan vaan sen takia :(?
Onko oikeesti välttämättä lähdettävä sinne mannerten väliselle lennolle, jos se ei onnistu ilman kemiallista pahoinpitelyä ja vaippoja . Eikö mitään muuta lomailutapaa keksi siiheksi että lapset on sen ikäisiä että lentomatkasta selviää.
Olen törmännyt tähän unilääkeilmiöön mannerten välisillä lennoilla. Tai siis enhän minä tiedä, onko kyseessä unilääke vai mikä, mutta tuntuu, että uni on niin syvää, että lääkkeillä se on saatu aikaiseksi. Tätä tekevät kokemukseni mukaan vain venäläiset ja jenkit. Suomalaisten en ole huomannut tekevän. Enkä tiedä, ovatko alan ammattilaisia lääkitsemisessä. Olen tätä kuitenkin useasti havainnut 15-vuotisen lentoemäntäurani aikana. Itse en ole omalle lapselleni koskaan antanut mitään edes rauhoittavaa lennoille. Hän on nukkunut muutenkin jos on ollut yölento. Päivälennolla taas aika on kulunut piirrellessä, lukiessa, ohjelmia katsellessa jne. Ja olemme siis lapsen kanssakin paljon aikoinaan lentäneet.
Kyseessä varmaan melatoniini joka auttaa nukahtamaan.
En tajuu sellasta