Raskaana olevalle sopivat salmiakit
Salmiakin ystävänä tein kyselyä aiheesta namivalmistajille. Salmiakki ei siis saisi sisältää lakritsiuutetta, koska tuossa on sitä "pahamaineista" glykyrritsiiniä. Tässä muutamat vastaukset:
Namitupa: monta vaihtoehtoa raskaana oleville! Mm. kovia vadelma-, mango- ja sitruunasalmiakkeja (makuja monia muitakin), struutat, karamellitankoja ja tikkareita. (testasin vadelmasalmiakkeja ja olivat ainakin hyvin "salmiakkisia")
Cloetta: MiniTVMix Suolainen. (pehmeä vaihtoehto, tykkäsin)
Fazer: Salta Katten 70g (testaamatta)
Onko joku muu löytänyt muilta valmistajilta tuotteita?
Kommentit (13)
Mulla oli niin matala verenpaine kun olin raskaana että söin alkuraskaudessa lääkkeeksi salmiakkia etten pyörtyilisi. Ei kyllä tullut mieleenkään että niissä olisi jotain kiellettyä ainesosaa. No, lapset 16v ja 14v ja ihan normaaleja heistä kuitenkin tuli.
Itse tein sen ratkaisun, että en syönyt lakua tai salmiakkia raskaana. Se määrä, minkä olisin saanut syödä, tuntui lähinnä piruilulta, joten helpointa (silti tuskaa) oli olla ilman. Voi varmaan arvata, mitä mies oli ostanut minulle kotiin melkoisen vuoren, kun kotiuduin.
Ai onko tuo minitv-mix kokonaan sallittua kamaa? Siis kaikki karkit siinä? Kiva! Mä olen syönyt nyt noita namituvan karkkeja, mulla salmiakin imeskely auttaa pahoinvointiin.
Ensimmäisen raskauden kohdalla 2014 vedin turkinpippuria kaksin käsin. Silloin puhuttiin vain noista verenpainevaikituksista. Ihan hyvä lapsi tulo, joskin vähän motorisesti levoton 😬
Tuo verenpaineen nousu oli syy vielä pari vuotta sitten. Nykyään on kielletty täysin, sillä todettu haittaavan sikiön aivojen kehitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki salmiakki nostaa verenpainetta. Sitä kannattaa tarkkailla raskauden aikana.
Kyllä sitä tarkkaillaankin raskauden aikana. Meillä on hyvä äitiysneuvolatoiminta Suomessa.
Olisi pitänyt aloituksessa mainita sana kohtuus. Se vain, jos tulee mieletön himo salmiakkia kohtaan, on onneksi myös näitä vaihtoehtoja, joissa ei ole tuota glykyrritsiiniä.
Vierailija kirjoitti:
Ai onko tuo minitv-mix kokonaan sallittua kamaa? Siis kaikki karkit siinä? Kiva! Mä olen syönyt nyt noita namituvan karkkeja, mulla salmiakin imeskely auttaa pahoinvointiin.
Ensimmäisen raskauden kohdalla 2014 vedin turkinpippuria kaksin käsin. Silloin puhuttiin vain noista verenpainevaikituksista. Ihan hyvä lapsi tulo, joskin vähän motorisesti levoton 😬
Se minitv mix Suolainen, sellaisia erivärisiä pyöreitä "kolikoita". Ei varmaankaan sen ihan perus-tvmixin salmiakit käy.
Kannattaa ainesosa-luetteloita syynätä: jos on sanaa lakritsi, lakritsiuute, lakritsijuuri niin välttää täytyy.
Tuossa tv mixissä on ammoniumkloridia, mutta ei glykyrritsiiniä. Ilmeisesti jälkimmäinen on se vältettävä ainesosa.
Joskus ihmettelen miten ennen syntyi eläviä lapsia ollenkaan...
Mitä nuo siis voi aiheuttaa sikiölle? En tiennyt näistä mitään esikoistani odottaessa ja söin lakuja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nuo siis voi aiheuttaa sikiölle? En tiennyt näistä mitään esikoistani odottaessa ja söin lakuja.
Turun Sanomien sivuilta kopsattu: "Lakritsijuuressa olevan glykyrritsiinin on todettu altistavan muun muassa lapsen muistissa, oppimisessa, käyttäytymisessä, stressinsäätelyssä ja aivojen toiminnassa tapahtuviin muutoksiin sekä edistävän murrosiän alkamista."
Huomattavaa on, että tuota glykyrritsiiniä on sadoissa eri elintarvikkeissa, ei pelkästään makeisissa. Eikä sitä edes välttämättä lue ainesosissa. Karkkien kohdalla sen välttäminen on ainakin helpompaa.
En tiedä, millaiset määrät alkavat olla riskinä - mutta yleensähän raskaana (ja imettäessä) suositellaan välttämään sellaista, jonka vaikutusta ei ole edes kunnolla tutkittu. Eikä se ole "maailman loppu" toimia ohjeistuksen mukaan raskauden ja imetyksen aikana - ei se ikuisuutta kestä :)
"Joskus ihmettelen miten ennen syntyi eläviä lapsia ollenkaan..."
A4 paperin sain neuvolasta mitä ruokaa ei saa raskaana syödä. Puoliraaka mikään liha, vakuumikala, tuorejuustot, luontaistuotteet, lakritsi, salmiakki. Vaarana listeria, e-koli, kampylo, salmonella...
Ei turhia lääkkeitä, ei yliannosta vitamiineja.
Joskus vieläkin näkee tupakoivan odottavan äidin. Saa näin yhtä vajaan kaverin viereensä istumaan sohvan nurkkaan loppuelämäksi. Kiva seuralainen eikä opi lukemaan.
Kaikki salmiakki nostaa verenpainetta. Sitä kannattaa tarkkailla raskauden aikana.