Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä taas todiste siitä, että homous ei ole valinta, eikä homojen kohelu yhdenvertaista heteroiden kanssa

Vierailija
09.07.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008106664.html
” Vihdoin valmis rakkaudelle
Kaarinassa kasvanut laulaja Benjamin Peltonen hirttäytyi kiinni nuoruutensa heteronormeihin ja peitteli seksuaalisuuttaan vuosia. Nyt hän pyytää huomaamaan, miten Helsinki-kuplaantunutta seksuaalivähemmistöjä koskeva keskustelu välillä on.”

” YMPÄRÖIVÄ maailma opetti Peltoselle monin tavoin, kuinka ainoa oikea tapa elää oli olla hetero.

Peruskoulun terveystiedon tunnilla ei pukahdettukaan muusta kuin miehen ja naisen välisestä seksistä.

Vaikka Peltonen on verraten nuori ja syntynyt monen muun vinkkelistä katsottuna avarakatseiseen maailmaan, hänen nuoruudessaan homoa käytettiin haukkumasanana.

Sen takia oman seksuaalisuuden myöntäminen oli niin hankalaa. Hän siis todella oli sitä, minkä muut olivat määrittäneet epäonnistuneeksi ja halveksuttavaksi .”

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Varsinaissuomalaisessa pikkukaupungissa kasvaneelle"

Öh, asunut ihan Turun kupeessa, käynyt koulunsa Turussa. Tuo pikkukaupunki-imago on hivenen harhaanjohtava.

Suomenruotsalaiset on toki hivenen konservatiivisempia kuin suomenkieliset turkulaiset.

Epäilen hänen salailuaan juuri tästä syystä.

Oma suku, perhe tai yhteisö ovat ehkä olleet se pahin este myöntää asiaa.

Vierailija
42/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis opetetaanko koulussa nykyään seksistä? Eikä pelkästään keskitytä lisääntymiseen?

Kyllä, omista kouluajoista on jonkin verran aikaa.

O tempora, o mores!

Itse muistan lestadiolaisen terveystietoa opettaneen naisen. Seksuaalisuutta käsitelleellä tunnilla varsinaisen aiheen sijasta meille näytettiin diasarja seksitaudeista. Ne kuvat ei jättäneet nuoren miehen mielessä mitään arvailujen varaan - seksi on kauhea riskialtis synti. Jos työnnät munan naiseen, saat samanlaisen sokerikorppua muistuttavan matkamuiston alushousuihin :/

Ehkä näistä ajoista oltaisiin tultu vähän kauemmas kivikaudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalta voisin kysyä, että mitä esimerkiksi tämä video sitten todistaa?

Tässä on nyt pieni ristiriita otsikossa olevan väitteen kanssa.

Vierailija
44/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiverto hetero ei korosta esim. tv:ssä, elokuvissa tai mediassa heterouttaan, mutta homojen on ilmeisesti pakko nostaa erityisesti esille oma seksuaalisuutensa ja valtavirrasta poikkeavuutensa? Eli onko se seksuaalisuus edes merkityksellistä, vai yritetäänkö vain olla erilainen ja mediaseksikäs?

Ai että heteroseksuaalisuutta ei korosteta? Joka hiton elokuvassa ja sarjassa on aina päähenkilön heteroseksuaalinen love interest ja yleensä vielä täysin tarpeeton seksikohtaus. Mitä medioita sinä oikein olet katsonut?

Se, että et huomaa tätä kertoo juuri siitä homojen syrjinnästä ja miten hyvin olet sen sisäistänyt.

Vierailija
45/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiverto hetero ei korosta esim. tv:ssä, elokuvissa tai mediassa heterouttaan, mutta homojen on ilmeisesti pakko nostaa erityisesti esille oma seksuaalisuutensa ja valtavirrasta poikkeavuutensa? Eli onko se seksuaalisuus edes merkityksellistä, vai yritetäänkö vain olla erilainen ja mediaseksikäs?

Ai että heteroseksuaalisuutta ei korosteta? Joka hiton elokuvassa ja sarjassa on aina päähenkilön heteroseksuaalinen love interest ja yleensä vielä täysin tarpeeton seksikohtaus. Mitä medioita sinä oikein olet katsonut?

Se, että et huomaa tätä kertoo juuri siitä homojen syrjinnästä ja miten hyvin olet sen sisäistänyt.

Mutta heterous harvemmin on hahmon koko identiteetti, pelkästään osa sitä. Homohahmoilla homous on melkein aina hahmon keskeisin asia. Olen itsekkin sitä mieltä, että homohahmoja voisi olla lisääkin, mutta saisivat olla paremmin kirjoitettuja.

Vierailija
46/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KAikella kunnioituksella kenen tahansa kaapista ulos tulemista kohtaan kyse on aina yhden yksilön kasvutarinasta olemaan se, joka hän kokee olevansa. Millaisessa kasvuympäristössä ja millaisella luonteella kukin meistä tallustelee elämäänsä. Osa meistä saa rohkean luonteen ja osa meistä ei. Se, että yhden henkilön tarinalla kerrotaan kaikkien tarinaa ei niin vaan pitäisi olla.

Hesarin vaahtokarkkijutut kyllästyttävät. Samoja kaapista ulos-tarinoita suolletaan ja tottfakai pride-viikolla jälleen kerran yksi onneton tarina lisää.

MIksi ihmeessä minä tunnen vain avoimia, itsensä kanssa sinut olevia mukavia homoseksuaaleja? Olenko sitten sellainen ihminen, joka kykenee kohtelemaan kaikkia kunnioittavasti ja arvioimaan heitä ihmisinä kuin nypertää taivastelemassa kuka kenenkin kanssa harrastaa seksiä vai harrastaako ylipäätään ollenkaan? En usko olevani  ainoa. 

Suomalaiseen tapakulttuuriin ei kuulu myönteinen, kannustava ja kiittävä asenne. MIksei joskus haastateltaisi tyytyväistä homoseksuaalia, jolla ei ole mitään valittamista lähipiirin käytöksestä? Vai onko se vaan niin kamalan tylsää?

Onko tuollaista edes olemassa? Jokainen homo on saanut lokaa niskaan jossain muodossa homouden takia. 

Vierailija
47/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina kouluaikoina homoista kyllä mainittiin, mutta painotettiin, että se on useimmille vain vaihe mikä menee toivottavasti ohi.

Vierailija
48/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heteroiden kohdalla tilanne tapahtuu osana tarinaa. Homojen kohdalla asia pitää tuoda esiin erityisesti. Heterohahmo puhuu puolisostaan mies/vaimo, homohahmo kertoo samaa sukupuoltaan olevasta puolisostaan sekä miten vaikeaa on olla homo, mutta onneksi saa olla oma itsensä. Kaipaisin hahmoilta luontevuutta. Miespoliisi voisi parinsa kanssa puhua olleensa miehensä kanssa viikonloppuna syömässä, kuten sarjoissa hahmot luontevasti puhuvat. Homohahmojen tilanteen rakennetaan sen homouden kautta. Halutaan korostaa katsojille, että huomaattehan kyseisen hahmon olevan homo. Homoista tehdään minusta näyttelyhahmoja. 

Vierailija
49/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että samaistun itsekin tuohon Benjamin Peltosen kokemuksiin. Itsellekin oli järkytys, kun tajusin, että minä olen se homo, jolla teinit nimittelevät toisiaan. Olen monesti toivonut, että voisin vain olla hetero ja elää sitä ”normaalia elämää”. Olen pitänyt koko homoutta hirvittävänä kirouksena, joka on pilannut elämäni. Ihmissuhteiden rakentaminen on ollut vaikeaa, koska ajattelen vain aina, milloin paljastun ja saan niitä oudoksuvia katseita.

Vaikka olen tiennyt homouteni pitkään, niin olen vasta viime vuosina alkanut hyväksymään sen, että tällainen minä olen lopun elämääni ja ei minun auta kuin vain elää sellaisena kuin olen. Lopulta se on melko vapauttavaa, että ei tarvitse esittää jotain muuta.

Tuttua tuo ihmissuhteiden rakentamisen vaikeus. En uskalla ystävystyä etenkään miesten kanssa. Kavereina on lähinnä kaltaisiani. Toisaalta, kun ikää alkaa hiljalleen lähentyä kolmeakymmentä ei sitä enää kaipaa kavereita.

Vierailija
50/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistön mukaan mennään esim. leffojen sisällössä, niin se vain on (poikkeuksena pakkoruotsi). Itse hyväksyn (kuten kaikki lähipiirissäni) ihmiset sellaisena kuin ovat Se korpeaa kyllä että heterot ovat seksuaalivähemmistöjen puheissa homogeeninen ryhmä joka inhoaa muuta kuin heteroelämää. Se oikeastaan loukkaa minua. Mihin mediaan soitan ja uhriudun?

Vierailija
51/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että samaistun itsekin tuohon Benjamin Peltosen kokemuksiin. Itsellekin oli järkytys, kun tajusin, että minä olen se homo, jolla teinit nimittelevät toisiaan. Olen monesti toivonut, että voisin vain olla hetero ja elää sitä ”normaalia elämää”. Olen pitänyt koko homoutta hirvittävänä kirouksena, joka on pilannut elämäni. Ihmissuhteiden rakentaminen on ollut vaikeaa, koska ajattelen vain aina, milloin paljastun ja saan niitä oudoksuvia katseita.

Vaikka olen tiennyt homouteni pitkään, niin olen vasta viime vuosina alkanut hyväksymään sen, että tällainen minä olen lopun elämääni ja ei minun auta kuin vain elää sellaisena kuin olen. Lopulta se on melko vapauttavaa, että ei tarvitse esittää jotain muuta.

Homous on täysin normaalia, siitä on vasta viime vuosisatoina tehty joku ihme tabu. Jo antiikin Roomassa ja vuosisatoja ennen sitä kaikki eläimet (ja ihmiset) ovat olleet keskenään sukupuolesta riippumatta. Toivon, että hyväksyt seksuaalisuutesi ja osaat arvostaa sitä osana minuuttasi. Ei ole olemassa "normaalia", on vain joku ihme standardi, mitä koitetaan väkisin ylläpitää. Seksuaalisuus on vain pieni osa ihmisen ominaisuuksia, eikä edes niin kovin kiinnostava asia muille kuin henkilölle itselleen.

Vierailija
52/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö Pride kuukausi mennyt jo? Miksi propagandaa suolletaan vielä yli viikon jälkeen? Miten olisi vaikka kuukausi köyhien kohtaamasta syrjinnästä? Eikö käy agendaan?

Pridekvartaali. Elät vielä vuotta 2020 näköjään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä