Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tässä taas todiste siitä, että homous ei ole valinta, eikä homojen kohelu yhdenvertaista heteroiden kanssa

Vierailija
09.07.2021 |

https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000008106664.html
” Vihdoin valmis rakkaudelle
Kaarinassa kasvanut laulaja Benjamin Peltonen hirttäytyi kiinni nuoruutensa heteronormeihin ja peitteli seksuaalisuuttaan vuosia. Nyt hän pyytää huomaamaan, miten Helsinki-kuplaantunutta seksuaalivähemmistöjä koskeva keskustelu välillä on.”

” YMPÄRÖIVÄ maailma opetti Peltoselle monin tavoin, kuinka ainoa oikea tapa elää oli olla hetero.

Peruskoulun terveystiedon tunnilla ei pukahdettukaan muusta kuin miehen ja naisen välisestä seksistä.

Vaikka Peltonen on verraten nuori ja syntynyt monen muun vinkkelistä katsottuna avarakatseiseen maailmaan, hänen nuoruudessaan homoa käytettiin haukkumasanana.

Sen takia oman seksuaalisuuden myöntäminen oli niin hankalaa. Hän siis todella oli sitä, minkä muut olivat määrittäneet epäonnistuneeksi ja halveksuttavaksi .”

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
22/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiverto hetero ei korosta esim. tv:ssä, elokuvissa tai mediassa heterouttaan, mutta homojen on ilmeisesti pakko nostaa erityisesti esille oma seksuaalisuutensa ja valtavirrasta poikkeavuutensa? Eli onko se seksuaalisuus edes merkityksellistä, vai yritetäänkö vain olla erilainen ja mediaseksikäs?

Nykyään on trendikästä mitä useampaan uhri/vähemmistölokerikkoon saa itsensä tungettua. Tällöin sinun mielipiteillä on enemmän painoarvoa kuin muilla. Noissa piireissä ei esimerkiksi saa ottaa kantaa vaikkapa seksuaalivähemmistöihin kuuluviin asioihin ellei itse kuulu sellaiseen. Tuollaiset henkilöt pyritään hiljentämään.

Maailma on nopeasti muuttunut. Muistan kun vielä joku 10-vuotta sitten tasa-arvossa pyrittiin siihen ettei ihmisiä lokeroitaisi vaan kohdeltaisiin samoin kuin muita, nykyään on täysin päinvastoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi keskiverto hetero ei korosta esim. tv:ssä, elokuvissa tai mediassa heterouttaan, mutta homojen on ilmeisesti pakko nostaa erityisesti esille oma seksuaalisuutensa ja valtavirrasta poikkeavuutensa? Eli onko se seksuaalisuus edes merkityksellistä, vai yritetäänkö vain olla erilainen ja mediaseksikäs?

Jos hetero tekisi noin hän saisi vihakirjeitä, -soittoja ja uhkailuja.

Vierailija
24/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassa. Vamma ei ole valinta.

Vierailija
25/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa ap, että sinulla on mielipide, ja olet sitä täällä noin voimalla todistelemassa. Mutta oletko ajatellut, että meillä muillakin voi olla mielipide, ja se ei ehkä ole aivan 100% yhteneväinen sinun mielipiteesi kanssa? Ja meilläkin voisi olla oikeus siihen omaan mielipiteeseemme?

Ja tuo vitsien laatu ja mielekkyys, kuka sinä olet tuomaroimaan muiden kertomia vitsejä? Jotkut on hyviä, jotkut on huonoja, so what?

Niin että mitäs sen on väliä, jos "huonolla vitsillä" saa ohimennen solvattua muita ja paalutettua homojen olevan alempiarvoisia? Ihmisarvoa loukkaavat vitsit ovat rikos ihmisyyttä vastaan, eivät mikään so what -mielipidekysymys! Ihan sama, kenen tai minkä ihmisryhmän arvoa niillä halveerataan.

Vierailija
26/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö Pride kuukausi mennyt jo? Miksi propagandaa suolletaan vielä yli viikon jälkeen? Miten olisi vaikka kuukausi köyhien kohtaamasta syrjinnästä? Eikö käy agendaan?

Vierailija
27/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä, että tuo Benjamin sanoo tuon ääneen, eli että homoutta yhä halveksitaan, koska se on totta ja heillä on kaikki oikeus tuoda kiusaamiskokemuksensa esille ja miltei velvollisuus! On se vaan niin törkeää, että ihmisiä kiusataan ja halveksitaan homoudesta ja kun nämä ihmiset alkavat sen seurauksena pitääkin meteliä itsestään, pikkusieluiset kiusaajat suuttuvat, kun homo ei ole neutraalisti! Ei tietenkään ole, koska heitä on kiusattu ja syrjitty vähemmistönä, eikä hyväksytä rakkaudella.

Pride-kulkue ei ole mikään yhdenvertaisuuskulkue, vaan seksuaalivähemmistöjen oikeuksia puolustava kulkue, koska seksuaalivähemmistöjen edustajat eivät ole yhdenvertaisina heteroihin verrattuna.

Ap

"koska seksuaalivähemmistöjen edustajat eivät ole yhdenvertaisina heteroihin verrattuna."

Kerrohan, jääkö homoilta joku koulupaikka saamatta koska on homo, annetaanko töistä potkut jos paljastuu että on homo, savustetaanko asepalveluksesta pois jos selviää että on homo?

Vielä tänä päivänä homot kohtaavat Suomessa syrjintää ja kiusaamista koulussa, armeijassa ja työpaikoilla.

Vierailija
28/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benjamin on käynyt ruotsinkielisen koulun. En tunne heidän kirjojaan mutta suomenkieliset terveystiedon oppikirjat on jo vuosikymmeniä käsitelleet myös homoseksuaalisuutta.

Ope

Vierailija
29/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ihmiset haukkuu toisiaan mitä mielikuvituksellisimmilla termeillä niin en ottaisi kirjaimellisesti koska sitä varmaan harvemmin kuitenkin tarkoitetaan.

Vierailija
30/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö miten neljä homoa saadaan istumaan yhdelle jakkaralle?

Käännetään se ylösalaisin. 🤣😂😅

Vierailija
31/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leffoihin ja sarjoihin olisi paikallaan saada hahmoja, joiden roolitus ei perustuisi vähemmistöstatukseen. Nyt hahmon tekeminen ja tilanteet menevät vahvasti sen vähemmistön kautta. Osin samaa näkee naishahmojen osalta. Tästä seurauksena on minusta karikatyyrisiä ja tylsiä hahmoja. 

Vierailija
32/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tänä päivänä homot kohtaavat Suomessa syrjintää ja kiusaamista koulussa, armeijassa ja työpaikoilla.

Kuten myös naiset, miehet, nuoret, vanhat, ylipainoiset, laihat, pienirintaiset, suuririntaiset jne. Onko homon haukkuminen pahempi kuin naisen haukkuminen? Onko naisen haukkuminen pahempi kuni miehen haukkuminen? 

Vierailija
33/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varsinaissuomalaisessa pikkukaupungissa kasvaneelle"

Öh, asunut ihan Turun kupeessa, käynyt koulunsa Turussa. Tuo pikkukaupunki-imago on hivenen harhaanjohtava.

Suomenruotsalaiset on toki hivenen konservatiivisempia kuin suomenkieliset turkulaiset.

Vierailija
34/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme kitinää, mä huomasin jo noin kymmenen vanhana, että pippelit vähän kiinnostaa, ja murrosiässä alkoi tytöt kiinnostamaan, joten tajusin jo nuorena olevani Biseksuaali. Ei tullut yllätyksenä, enkä ole asiasta tehnyt numeroa. Enkä sen enempää mainostanutkaan kuin muutamalle luotetulle kaverille. Jos, joku kysyy, niin kerron olevani Bi. Ei ole koskaan kenelläkään ollut ongelmia asian kanssa, se on itsestä kiinni. Niin, ja naureskelen homovitseille siinä missä muutkin. GAY sanan merkitystä ei taida juurikaan kukaan tietää. Kerron sen nyt. GAY=Good As You. Hyvää viikonloppua kaikille.

Vierailija
35/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kyllä tuntuu että homous on isompi identiteettijuttu tai asia kyseiselle ihmiselle kuin ihmisille ympärillä.

Esim työpaikoilla olen työskennellyt niin monen homon kanssa, eikä siinä mietitä kuka on mitäkin. Mutta kun itse jäin työttömäksi juuri 50 vuotta täytettyäni irtisanomisen johdosta, niin ei enää töitä löytynytkään.

Eli syrjitäänkö työelämässä homoja vai 50 vuotta täyttäneitä naisia. Sitä voi jokainen pohtia.

Vierailija
36/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko myöntää, että samaistun itsekin tuohon Benjamin Peltosen kokemuksiin. Itsellekin oli järkytys, kun tajusin, että minä olen se homo, jolla teinit nimittelevät toisiaan. Olen monesti toivonut, että voisin vain olla hetero ja elää sitä ”normaalia elämää”. Olen pitänyt koko homoutta hirvittävänä kirouksena, joka on pilannut elämäni. Ihmissuhteiden rakentaminen on ollut vaikeaa, koska ajattelen vain aina, milloin paljastun ja saan niitä oudoksuvia katseita.

Vaikka olen tiennyt homouteni pitkään, niin olen vasta viime vuosina alkanut hyväksymään sen, että tällainen minä olen lopun elämääni ja ei minun auta kuin vain elää sellaisena kuin olen. Lopulta se on melko vapauttavaa, että ei tarvitse esittää jotain muuta.

Vierailija
37/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi se sama 12-v tyttöjen armeija fanittaa Tuure Boeliusta?

Fanit eivät tässä ole relevantteja. Missä he olivat, kun ” hänen [Benjamin] nuoruudessaan homoa käytettiin haukkumasanana. (Vaikka Peltonen on verraten nuori ja syntynyt monen muun vinkkelistä katsottuna avarakatseiseen maailmaan)”?

Ap

Tuo homottelu on ihan tätä päivää. Edelleen sitä kuulee peruskoulujen käytävillä päivittäin.

Vierailija
38/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä artistien kyseessä ollessa ole muusta kyse  kuin näkyvyyden hankkimisesta. Eläimillä muuten homoutta lääkitään sairautena.

Vierailija
39/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kouluni 70-80-luvuilla. Ei silloin opetettu homoseksuaalisuudesta ja minusta kasvoi hyvin suvaitsevainen ihminen. Toki viime aikoina se on ollut koetuksella näiden joka asioista vinkujien takia.

Vierailija
40/52 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis opetetaanko koulussa nykyään seksistä? Eikä pelkästään keskitytä lisääntymiseen?

Kyllä, omista kouluajoista on jonkin verran aikaa.

Niinpä. Mitenkäs homot lisääntyvätkään? Ei ihme että koulun lisääntymistä koskevassa opetuksessa ei puhuta homoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi viisi