Onko meidän vauva "helppo" ?
Esikoisemme on muutaman kuukauden vanha ja olen kuullut monilta, "kuinka helpolla pääsen". Esikoisen ollessa kyseessä, ei itselläni ole kokemusta muista vauvoista, joten kuulostaako vauvamme "helpolta".
Päivät ovat erilaisia, mutta suurinpiirtein rytmi on tämä:
Vauva menee illalla klo 22:00 nukkumaan ja herää ensimmäisen kerran n. 4h:n päästä eli klo 2:00 ja seuraavan kerran toisen 4h:n päästä eli klo 6:00. Sen jälkeen nukkuu yleensä vielä 3h, joten vauvan kanssa nousen ylös n. klo 9:00. (On myös öitä, että vauvaa sattuu masuun ja herätään 1-2h:n välein, mutta ne ovat harvinaisempia öitä!)
Välillä, jos on ollut paha yö takana ja "erehdyn" sanomaan, että kylläpäs väsyttää, niin saan kuulla, kuinka "Teidän vauva on niin helppo, ei sun pitäis olla väsynyt". Välillä tulee tosi paha mieli, että eikö a) yhden lapsen kanssa saa olla väsynyt? b) enkö itse saa olla väsynyt, koska on myös öitä, että vauva nukkuu hyvin?
Miten teidän vauvat nukkuvat? :o
Kommentit (30)
Helpolta kuulostaa, mutta ei helpoinkaan lapsi ole mikään huoleton tamakotsi. Eli varmasti on tekemistyä sinullakin ja joka yö herääminen väsyttää kyllä. Esikoisen kanssa kaikki on vaikeampaa myös kokemattomuuden vuoksi.
Meillä lapsi jo koululainen. Alkoi nukkumaan yönsä 2kk iässä. N.klo 22-6. Klo 6 söi ja nukkui 9. 4 kk iässä alkoi nukkumaan 22-8 ja 6 kk iässä 22-10. Hampaat eivät tehneet valvomista. Edelleen nukkuu hyvin. Eli meillä oli sitten tosi helppo vauva :)
Sellaista se äitiys on; kilpaillaan siitä kellä on rankinta. Voittaja voi sitten kiillotella kruunuaan ja paistatella the vuoden äiti tittelin valossa. :)
Kiitos vastauksista!
Suurin osa näistä, kenelle oon sanonut olevani välillä väsynyt, on vanhempia ihmisiä, esimerkiksi isovanhempiamme. He sanoivat jopa kerran, että "Ennen vanhaan perheessä saatto oli yhdeksänkin lasta ja silti oli koti puhtaana ja ruoka aina valmiina!". Tollasesta tulee tosi paha mieli :( Jos näin on ollut, ansaitsevat he varmasti jonkun mitalin.. mutta itse en mitalia kaipaa.
Voi kuinka ihanaa oli kuulla, kun eräs ystäväni sanoi, että muistaa kyllä, kuinka rankkaa vauvavuosi oli. Hänellä on kaksi lasta ja jo pelkästään se, että joku USKOI että minäkin voin olla välillä väsynyt, helpotti oloa kummasti.
- ap
Kyse ei ole pelkästään vauvan vaativuudesta. Toisilla on enemmän tukiverkkoja ja apua, parempi mies tai enemmän rahaa. Äitiys toteutuu erilaisissa olosuhteissa. Hienoa, jos selviät hyvin. Todennäköisesti useimmille äitiys on heidän elämänsä vaativin osa.
7 lisää: ja siis vaativin on nimenomaan tuo vauva-aika. Toki myöhemminkin voi ongelmia tulla.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:45"]
Kiitos vastauksista!
Suurin osa näistä, kenelle oon sanonut olevani välillä väsynyt, on vanhempia ihmisiä, esimerkiksi isovanhempiamme. He sanoivat jopa kerran, että "Ennen vanhaan perheessä saatto oli yhdeksänkin lasta ja silti oli koti puhtaana ja ruoka aina valmiina!". Tollasesta tulee tosi paha mieli :( Jos näin on ollut, ansaitsevat he varmasti jonkun mitalin.. mutta itse en mitalia kaipaa.
Voi kuinka ihanaa oli kuulla, kun eräs ystäväni sanoi, että muistaa kyllä, kuinka rankkaa vauvavuosi oli. Hänellä on kaksi lasta ja jo pelkästään se, että joku USKOI että minäkin voin olla välillä väsynyt, helpotti oloa kummasti.
- ap
[/quote]
Aika on kullannut muistot monilta. Mieheni äidin mielestä hänen lapsensa eivät koskaan kiusanneet toisiaan eikä heillä ollut sairauksia. :D
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:45"]
Kiitos vastauksista!
- ap
[/quote]
Aika on kullannut muistot monilta. Mieheni äidin mielestä hänen lapsensa eivät koskaan kiusanneet toisiaan eikä heillä ollut sairauksia. :D
[/quote]
Puhumattakaan, että anopin lapsilla tai hällä itsellään olisi ollut murrosikää! Huonojen ja laiskojen vanhempien keksintöä koko käsite, ei mitään todellisuuspohjaa kuulemma lainkaan :D
Ei nuku ollenkaan, en omista kakaroita. Jumalan kiitos.
Pakko myöntää että minäkin saattaisin todeta sinulle että mitä sinä valitat....
Esikoinen heräili tunnin välein, vielä 1-vuotiaana heräsi 3-4 kertaa yössä. Toinen lapsi syntyi kun esikoinen oli 1v9kk, ja alkuun vauana nukkuikin yöt hyvin mutta esikoinen vielä valvotti... Ja yleensä sitten herätti vauvan, ja sitten piti yrittää rauhoitella molemmat, ja sitten kun vauva heräsi syömään hän herätti myös esikoisen.... Vauvakin rupesi sitten heräilemään useammin jossain kohtaa.
Nyt esikoinen on 3v. ja "vauva" vähänyli vuoden. Saamme nukkua kokonaisen yön vain silloin kun joku kiltti ottaa molemmat hoitoon.... Ja tämä nuorempi herättää joka aamu 6.30-7,30, joten lomasta tai vapaapäivistäkään ei ole iloa.... Mahdolliuuksien mukaan kyllä vuorottelemme miehen kanssa kumpi nousee lasten kanssa....
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:00"]Pakko myöntää että minäkin saattaisin todeta sinulle että mitä sinä valitat....
Esikoinen heräili tunnin välein, vielä 1-vuotiaana heräsi 3-4 kertaa yössä. Toinen lapsi syntyi kun esikoinen oli 1v9kk, ja alkuun vauana nukkuikin yöt hyvin mutta esikoinen vielä valvotti... Ja yleensä sitten herätti vauvan, ja sitten piti yrittää rauhoitella molemmat, ja sitten kun vauva heräsi syömään hän herätti myös esikoisen.... Vauvakin rupesi sitten heräilemään useammin jossain kohtaa.
Nyt esikoinen on 3v. ja "vauva" vähänyli vuoden. Saamme nukkua kokonaisen yön vain silloin kun joku kiltti ottaa molemmat hoitoon.... Ja tämä nuorempi herättää joka aamu 6.30-7,30, joten lomasta tai vapaapäivistäkään ei ole iloa.... Mahdolliuuksien mukaan kyllä vuorottelemme miehen kanssa kumpi nousee lasten kanssa....
[/quote]
Ja mä saattaisin todeta et mitä sä valitat kun sun mies kerta vuorottelee! Väsyneitä on kaikki eikä se auta että kilpaillaan siitä kenellä on rankinta vaan vertaistuki on pop. Omaa valintaahan tää on
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 15:00"]Pakko myöntää että minäkin saattaisin todeta sinulle että mitä sinä valitat....
[/quote]
Ja mä saattaisin todeta et mitä sä valitat kun sun mies kerta vuorottelee! Väsyneitä on kaikki eikä se auta että kilpaillaan siitä kenellä on rankinta vaan vertaistuki on pop. Omaa valintaahan tää on
[/quote] Niin, kyllä minä tiedän että refluksivauvojen äideillä esim. on ollut vielä vaikeampaa. Kunhan vain vastasin aloittajalle että väsyneenä en jaksaisi välttämättä kuunnella toisen valitusta kun vaikuttaa siltä että pääsee paljon helpommalla. En tarkoittanut lähteä kilpailemaan siitä että kenellä on rankinta. EHkä ajattelin että aloittaja ymmärtäisi että kun toiset ovat väsyneitä itsekin, koska oma vauva heräilee vielä useamin, niin ei jaksa kuunnella miten väsynyt oinen on.
Vaikeaa antaa vertaistukea kun kulkee sumussa unenpuutteesta.
Oma valinta toki, mutta jos olisin tiennyt miten huonoja nukkujia saan olisin saattanut jatkaa elämää tyytyväisenä lapsettomana. Nämä eivät alle vuoden iässä myöskään päikkäreitä osanneet nukkua, vartin tissitorkkuja vain. Nyt vihdoikin voi vapaapäivinä itsekin nukkua lasten kanssa tunnin päikkärit....
No, minulle voit valittaa väsymystä, koska meillä taitaa olla vielä vähän helpompi yksilö. Vauvani on nyt 5kk ja nukkuu 11-12h yössä heräämättä tai sitten herää kerran syömään kymmeneksi minuutiksi.
Vauva kuitenki herää kovin aikaisin ja itse en osaa mennä illalla kovin aikaisin nukkumaan, joten yöunet jäävät usein vajaiksi. Jos vauva herättää yöllä, en useinkaan saa heti unta, vaan valvon helposti vielä tunninkin. Olen siis myös toisinaan väsynyt, vaikka vauva onkin "helppo".
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:45"]
Kiitos vastauksista!
- ap
[/quote]
Joo, ne yhdeksän lasta hoiti toinen toisiaan, vauva jätettiin pärekoppaan keittiön pöydälle ja lähdettiin töihin.Vanhemmat lapset oli mukana töissä ja loput hoitivat kodin ja vauvan.Nykyään tuollaisesta tulisi lastensuojeluilmoitus ja huostaanotot.Että kyllä sellaisella mitalin ansaitseekin. Ps.Jos et totellut tuli remmiä, siksi lapset olivat niin kuuliaita
[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:48"][quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:45"]
Kiitos vastauksista!
- ap
[/quote]
[/quote]
No totta! Välillä huvittaa anoppini ja äitini jutut. Mun äidin mukaan minä ja siskoni esim. ruvettiin ihan itse käymään potalla alle vuoden ikäisinä. Hmmm...
Kiitos kaikille kommentoinneille! Tää ketju teki omasta olosta huomattavasti helpomman. Ehkä kaipasin vaan sitä, että joku sanoo, että myös itse saan olla välillä väsynyt... Eikä aina verrattaisiin muihin! Erityiskiitos sinulle, viestin numero 13 kirjoittanut. On tyhmää vertailla toisia ja aina jonkun tulla pätemään, kuinka itse on vielä "hankalammassa tilanteessa".
Kiitos kuitenkin teille kaikille!
- ap
Ap, vauvasi kuulostaa samanlaiselta kuin meidän oli! Toinen mitä saimme kuulla jatkuvasti oli tässäkin ketjussa kuultu "kyllä se ehtii muuttua ja saat sinäkin valvoa!". No minä sitten alitajuisesti stressasin sitä ja jokainen huonompi yö aiheutti pelon, että nytkö se valvominen alkaa... Ei alkanut ja lopulta opin myös sulkemaan korvani kaikenlaisilta ääliökommenteilta.
Mutta vaikka en joutunut suuremmin valvomaan oli vauvavuosi rankka. Koko se elämänmuutos, kaikki epävarmuus jne. väsyttivät ainakin minua. Ja itse tarvitsen paljon unta, joten satunnaisetkin huonommat yöt vaativat veronsa. Kerran vastasin tädilleni hänen "pääset niiiiiin helpolla, toista oli kun itse sain lapseni" -kommenttiin "niinpä niin ja afrikan köyhät". Tädillä meni jauhot suuhun ja seuraavana päivänä pyysi anteeksi!
Mun 2kk tyttö kuulostaa ihan samanlaiselta nukkujalta ku sun ap! Tosin ei oo yhtään yötä vielä ollu että ois pitänyt tuota tiheämmin herätä, pitempiä välejä sen sijaan on ollu, esim eilen meni 22,30 nukkuun ja heräs vasta 5.50 syömään ja sitten jatkettiin unia vielä 8,30 asti.
päivisin vauva nukkuu vähemmän mutta toisaalta on valvoessaan hyväntuulinen. Tykkää olla sylissä mutta viihtyy itsekseen myös lattialla, sitterissa jne. Ei juuri itkeskele. Lisäks mitään masuvaivoja ei oo ollu.
Summa summarum, mielestäni tyttöni on helppo vauva ja pääsen helpommalla kuin ne äidit jotka yönsä valvoo. Toki muaki väsyttää joskus, mutta ei siitä tuu puhuttua ääneen.
Tuut huomaamaan tuon äitinä olon "rankkuustaistelun" vielä monta kertaa. Joillakin äideillä on tarve lytätä toisen tekemiset ja tuntemukset, oli aihe mikä tahansa. Väsynyt saa olla ja siitä pitää voida puhua, se tunne kun on täysin subjektiivinen.
Itsellä esikoinen oli ns. vaikea refluksi- ja allergiavauva ja alkoi nukkua yönsä 2v (juu, tiedän, että jotkut alkavat vieläkin vanhempana). Tämä kuopus sitten on ihan toista maata. On nukkunut 10-11 tunnin yöunet putkeen jo 2.5kk iästä lähtien. Hassua on, että olen nytkin ollut väsynyt. Siihen ehkä vaikuttaa se, että kuopus ei nuku päivisin kuin 20 minuutin tirsoja ja kuitenkin esikoinenkin on vielä viihdytettävänä.
No kyllä aika hyvin nukkuvalta kuulostaa pikkuvauvaksi, mutta vielä se ehtii muuttuakin. Ja kyllä niille "helpoillekin" vauvoille tulee hampaita jossain vaiheessa yms. mistä yleensä aiheutuu itkuisia päiviä ja öitä. :)
Ja kyllä mun mielestä yhden, helpommankin lapsen kanssa saa olla väsynyt, mut kantsii miettiä kenelle valittaa sitä väsymystä. Jos toinen saa nukkua tunnin pätkissä ekan vuoden, niin voi tuntua tosi törkeeltä, että kaveri valittaa kun saa nukkua 4 h pätkissä.