Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joilla huonot kokemukset vaihtariajasta?

Vierailija
14.07.2014 |

Itsellä jäi lähinnä tympeät fiilikset. Sairastelin, asuin järkyttävässä kämpässä, koulu oli tosi raskasta, ihmiset ihme hihhuleita ja kuten tästä jo kuulee, myös oma asenne aivan surkea.

Kertokaa lohduksi omia kokemuksianne.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on omakohtaista kokemusta vain siiltä toiselta eli hostperheen äidin kantilta. Lyhyesti todeten ei ikinä enää.

Vierailija
2/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa lisää, kiinnostaa! Eikös hetki sitten tullut joku dokkarikin huonoista vaihtarikokemuksista, esim. siis kohtelusta ilmaisena palvelijana, huonoista asuinolosuhteista jne...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 12:23"]

Jos oma asenne on toi niin miten olisit voinut edes nauttia, jos kaikki on lähtökohtaisesti perheestä, muut ihmiset hihhuleita jne. Lähditkö vaihtoon sillä asenteella, että jee kiva loma tulossa, koulussa ei tarvii käydä. Itse ainakin lähdin ihan realistisilla odotuksilla vaihtoon, tiesin, että koulu tulee ainakin alussa olemaan raskasta, kun en ollut ennen vieraalla kielellä opiskellut enkä osannut vielä sujuvasti paikallista kieltä. Tiesin, että välillä tulee koti-ikävä,ja flunssakin saattaa välillä vaivata. Silti tämä on ollut ehdottomasti elämäni paras päätös ja todella antoisaa aikaa, jota tulen aina muistelemaan hyvällä. Olen oppinut paljon itsestäni ja oppinut pärjäämään yksin, kielitaito on kehittynyt roimasti ja olen tutustunut uuteen kulttuuriin.

[/quote]

Asenne siis muuttui vaihdonaikana tällaiseksi. Eikä ollut ihan vain jotain pientä flunssaa, vaan olin viikon sairaalassa ja sitten lääkkeissä. Osaan englantia melko hyvin, mutta jotkut kurssit vaativat AIVAN HELVETISTI. Teimme ryhmätöitä neljään asti aamuyöhön ja deadlineja oli joka päivä. Yhdellä kurssilla, joka kesti KOLME VIIKKOA, sai oikein valita, tekeekö 15-sivuisen esseen 500- vai 700-sivuisesta kirjasta.

Olen suomalainen jörö ja yritin ylläpitää sitä ylisosiaalista riehumista ja hihkumista, mutta ei siitä tullut mitään kun kipeäkin olin ja tipuin vähän sitten omiin oloihini. Oli vaikeaa tehdä isoja ja haastavia ryhmätöitä jatkuvasti vaihtuvilla kokoonpanoilla, joissa ei yleensä oikein kukaan tuntenut toisiaan. Oli ylikilttiä ja hiljaista aasialaista, ylimielistä ranskalaista, vähän pihalla olevaa kolumbialaista ja minä koittamassa ottaa selvää, että mites tässä nyt organisoidaan. Mutta siis en vaan mahda mitään tosiaan sille, että nämä kaikkien summana jättivät surkean fiiliksen. Niin ja lisätään vielä, että asuin meluisassa lähiökommuunissa, jossa muut olivat kovia juhlimaan paitsi yksi nörtti, joka sen sijaan huusi luurit päässä sotapeleilleen huoneensa ovi aina auki päivät ja yöt. Siellä sairastelukin tuntui vähän raskaalta. Mutta joo joo, kuten sanoin, vikaa minussakin kun en vaan jaksanut pitää reipasta asennetta yllä...

ap

Vierailija
4/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyötkö vieläkin miestäsi???! :O

Vierailija
5/12 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
6/12 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi, onpa ikävä kuulla.

Mulla muuten positiiviset kokemukset aussi-vuodesta, mutta hirveän varhain pistettiin yksin tekemään pitkiä matkoja ja toinen host-siskoni pössytteli harva se kerta marihuanaa ja itsepintaisesti yritti tarjota minulle --> olisi tiennyt heti potkuja! En ottanut vastaan, kukaan ei jäänyt kiinni, mutta vaarallista toki oli jo yksin hänen autonsakin kyydissä!

Vierailija
7/12 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 13:34"]

Lyötkö vieläkin miestäsi???! :O

[/quote]

Ttäääh?

Vierailija
8/12 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, missä vaiheessa opintojasi olit vaihdossa? Missä maassa tai sen osavaltiossa olit? Kuulostaa kyllä kurjalta. Jäikö mitään taitoja tai tietoja, joista kuitenkin olisi nykyisin hyötyä tai iloa?

Vierailija
9/12 |
15.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh, ei ihmekään ettei tympeämieliset suomalaiset nauti. Ilmaisia jointteja, bileitä, uusia kavereita, kaikkea tätä olisi voinut saada rennommalla asenteella. Kyllä ymmärrän tietysti että monet on tosi tunnollisia suomessa mutta jotenkin sääli. Se taas pitäisi olla ihan itsestäänselvyys että asuinolot on ulkomailla yleensä huonommat kuin meillä täällä. Sairastuminen sen sijaan oli ikävä juttu, mutta vaihtarina ollessa mä en kyllä pistäisi opintoja etualalle - kunhan pääsee kurssit läpi.

Vierailija
10/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma asenne on toi niin miten olisit voinut edes nauttia, jos kaikki on lähtökohtaisesti perheestä, muut ihmiset hihhuleita jne. Lähditkö vaihtoon sillä asenteella, että jee kiva loma tulossa, koulussa ei tarvii käydä. Itse ainakin lähdin ihan realistisilla odotuksilla vaihtoon, tiesin, että koulu tulee ainakin alussa olemaan raskasta, kun en ollut ennen vieraalla kielellä opiskellut enkä osannut vielä sujuvasti paikallista kieltä. Tiesin, että välillä tulee koti-ikävä,ja flunssakin saattaa välillä vaivata. Silti tämä on ollut ehdottomasti elämäni paras päätös ja todella antoisaa aikaa, jota tulen aina muistelemaan hyvällä. Olen oppinut paljon itsestäni ja oppinut pärjäämään yksin, kielitaito on kehittynyt roimasti ja olen tutustunut uuteen kulttuuriin.

Vierailija
11/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

*perseestä

Vierailija
12/12 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten valmistauduit vaihtoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme