Miltä "emäntä" näyttää mielestäsi?
Minkälainen ihminen näyttää emännältä, vaikka ei sitä olisikaan.
Kommentit (48)
Mä oon ihan oikea emäntä. 45 v, 165 cm, 50 kg, polkkatukka, ei yleensä meikkiä. Olen valkoinen kuin olmi. Ripset valkoiset, samoin kulmat. Hiukset aivan vaaleat. Silmät on siniset. Olen hyvässä fyysisessä kunnossa. (Henkisestä en aina oikeen tiedä 🤪)
Päässä usein tuubihuivi tai lippis. Päällä työhaalari, yleensä. Joskus shortsitkin, jos työt sallivat. Jalassa työkengät tai kumpparit.
Tämmöinen on tämä emäntä.
Päässä karjakkotyyliin solmittu liina, jalassa kumisaappaat, yllä mekko ja sen päällä kokovartaloesiliina.
Isot rinnat, iso kokoinen, äänekäs nainen.
Mä ostin ison vanhan talon ja musta tuli suoraan emäntä. En tykkää.
Johonkin pankkiin haettiin aulaemäntää.
Soitin- ja lauluyhtye Popeda laulaa Ukkometso-kappaleessaan emännästä näin:
"Liisalla on povi, kuin kuninkaitten hovi
Sen edessä on pakko kumartaa"
Pyydän nyt lukijoita yhtymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystäväni on varmaan "emäntä". Erittäin paksut jalat ja takapuoli, liioitellun käytännöllinen vaatetus, hyvä tekemään ruokaa. Liikehdintä muistuttaa viiskymppistä, vaikka ikää on melkein parikymmentä vuotta vähemmän.
Miksi siis olet hänen kanssaan?
Rakastan häntä
Olet ihana!
Vierailija kirjoitti:
Johonkin pankkiin haettiin aulaemäntää.
Se on kiertoilmaisu jykevälle Justiina-portsarille, turha tulla tähän pankkiin jossei tilillä oo yli milli. Aulaemäntä heittää heti samantien ulos.
Pumpulimekko arkisin, parempi mekko kaupungille, huivi tai 20-luvun kiharat päässä tilanteen mukaan, lyhyt ja hyvässä lihassa. Punaista huulipunaa ja ripsiväriä aina kaupungille lähtiessä. Mummoni, synt. 1925 ❤️
Kauniskumppani. Emäntä, on minulle talon/asunnon "omistajan" naispuoleinen henkilö. Hän näyyyää juuri siltä miltä näyttää missäkin taloudessa. Ja tämän kirjoitti paljasjalkalainen etelä espoolainen.
Vierailija kirjoitti:
Tyttöystäväni on varmaan "emäntä". Erittäin paksut jalat ja takapuoli, liioitellun käytännöllinen vaatetus, hyvä tekemään ruokaa. Liikehdintä muistuttaa viiskymppistä, vaikka ikää on melkein parikymmentä vuotta vähemmän.
Millaista on viisikymppisen liikehdintä? Kiinnostaa, terv. viisikymppinen.
Mulle tulee mieleen lyhyt- ja värikästukkainen lihava nainen Leijonapaidassa. Meikkiä ei ole tai sitä on hyvin vähän (pelkkä ripsari). Tatuointeja on. Lapsia on monta, saattavat olla samalle isälle kyllä. Miehen kanssa on oltu yhdessä aika nuorista. Vähintään yhdellä mieluummin useammalla on kirjainyhdistelmäoireilua. Isännällä sitten on fanipaita ja pukinparta. Ovat sellaista rock/hevi-henkistä yleensä ihan mukavia, mutteivät välttämättä sivistyneitä.
Olen siis kaupunkilainen. Maalla emäntä saattaa olla hiukan erilainen.
Emäntä on kyllä vähän ällöttävä sana. Tulee mieleen emättimen ja emakon sekoitus.
Vierailija kirjoitti:
Maalla kasvaneena voin todeta, että monet maalaiset kutsuu edelleen talon omistajia isänniksi ja emänniksi riippumatta siitä miltä näytät. "Onkos talon emäntä paikalla?" Aivan karmeeta, mutta näin on. Ja vielä karmeempaa, että vanhemmat ihmiset usein ottavat sen kohteliaisuutena. Joten vastaan, että emäntä = omakotitalon tai ison maalaistilan johtava naispuolinen. Ulkonäöllä ei mitään väliä.
Kyllä karmeaa on. Maalaistolloilla on muitakin ällöttäviä tapoja,joita ei voi sivistynyt kaupunkilainen kuin henkeä ahdistuksesta haukkoen katsoa inhoten sivusta. Kättä nostaen tervehtivät ohiajavia. Saattavat käydä auttelemassa toisiaan, ja juoda kahvia keskenään. Puhua mongertavat käsittämättömillä murteillaan, eivät sivistyneesti oikein niinkuin kaupunkilaiset. Saattavat jutella naapureittensa ja tuttaviensa kanssa. Kaikenlaista ällöttävää. Kyllä olet onnellinen kun olet pois päässyt. Älä vain kerro kaupungissa että olet maalta kotoisin, alkavat luulla sinusta vaikka mitä.
En tiedä miltä, mutta tiedän mitä.
Emäntä Mäntästä näytti mätästä tämän tästä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miltä, mutta tiedän mitä.
Emäntä Mäntästä näytti mätästä tämän tästä.
Mitä hälle mättähälle oli käynyt?
Täällä yksi emäntä. Olen melko pullea, pitkät kiharat hiukset aina nutturalla. Yllättäenkin minulla on hoikat nilkat ja ranteet, vaikka reidet ja käsivarret ovat paksut, pyllystä puhumattakaan. Pukeudun hyvin tylsästi, mukaviin vaatteisiin ja kenkiin, ja omalle vartalolle sopivaa pitää olla. Minulla ei ole koskaan ollut leggingsejä, eikä niitä tiukkoja spandex-housuja mitä naiset nykyään käyttää. En käytä mekkojakaan. En meikkaa, en käytä koruja. En käy kampaajalla, enkä kosmetologilla. Osaan leipoa, laittaa ruokaa ja hoitaa muita ihmisiä ja eläimiäkin tarvittaessa. Tykkään olla emäntänä ja isäntäkin on talossa.
Liha oikein hyllyy trikoissa, kun valitsee kylmäkaapista sikanautaa ja possun etuneljännestä uunilihaksi. Takapuoli väreilee kuin lihatalon hyytelö. Kun sivusta seuraa, niin tekisi mieli läimäyttää takamukselle, mutta ainakaan vielä en ole uskaltanut