Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viikkorahat ja varastaminen

Vierailija
08.07.2021 |

Minkälaisia käytäntöjä teillä on lapsen viikkorahan suhteen? Pitääkö viikkorahan eteen tehdä kotitöitä, vai tuleeko sitä automaattisesti joka viikko?

Meillä oli viime vuonna ihan toimiva systeemi. Meillä oli kotityölista, johon lapset merkitsivät, kun oli tehnyt työn, ja perjantaisin laskettiin rastit, joiden mukaan sai viikkorahaa noin 5-15 euroa. Omat rahat saa käyttää mihin haluaa, mutta tarpeen mukaan voimme antaa rahaa esimerkiksi vaatteisiin. Tämä sujui ihan hyvin ja lapset tekivät jonkin verran kotitöitä jopa käskemättä, varsinkin silloin, kun tarvitsivat rahaa. Sitten hankimme lapsille pankkikortit ja mies katsoo tilien saldot ja laittaa tilille heti rahaa, kun näyttää, että rahat loppuu. Varsinkin toinen on nyt huomannut, että kaupasta voi soittaa "iskä laita mun tilille 30 euroa, täällä on tosi ihana vaate", ja iskähän laittaa. Kotitöitä ei enää tee ilman tappelua ja hänen jäljiltään on aina hirveä sotku. Murrosikäkin kyllä vaikuttaa, joka asiasta tulee riitaa. Isompi lapsi pitää ainakin oman huoneensa kunnossa. Ihan vasta on innostunut siihen ihan sen vuoksi, kun on mukavampi olla siistissä huoneessa.

Olen yrittänyt puhua miehelleni, että ei antaisi rahaa automaattisesti, vaan vasta sitten, kun tekevät kotitöitä. Mies on sitä mieltä, että lapsilla pitää aina olla rahaa käytössä, ettei ne varastele. Minusta jossakin muussakin on vikaa, jos lapsi varastelee. Meidän lapset ovat sen verran ujoja ja arkoja, että eivät ainakaan itsekseen varastaisi kaupasta, koska pelkäisivät kiinni jäämistä, mutta sitä en mene vannomaan, että ei kavereiden yllyttämänä niin tekisi. Olen monta kertaa kuullut sellaisista tapauksista, että lapsi/teini varastaa, vaikka rahaa on taskussa ihan riittävästi, mutta kaverit yllyttää. Sekin vähän huolettaa, että kaverit saattaa kerjätä, että osta mulle tuo, jos lapsella on paljon rahaa. Meillä itsellämmekin on tiukkaa rahasta, niin en tykkää, et lapsille syydetään rahaa niin paljon kuin kehtaavat pyytää.

Miten teillä lasten/teinien rahan käyttö menee? Jos jonkun lapsi on varastanut joskus, niin onko hänellä ollut rahaa käytössä ja ehkä jännityksen vuoksi varastanyt vai onko varastanut rahan puutteen vuoksi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitöistä saa rahaa ja lapseni ei ole varastanut.

Vierailija
2/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoraha, ei sidottu kotitöihin.

Niitä sai tehdä oman halun mukaan esim leipoa.

Pitää olla pieni raha edes käytössä, voi olla tilanne, jossa tarvitsee sen kolme tai viisi euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on oikeasti tarvetta rahalle, niin kyllä minäkin sitä annan, ja joskus ihan huvituksiinkin, ja ennenkin saivat viikkorahaa pari euroa kotitöitä tekemättäkin, mutta kotitöillä sai tienattua reilusti enemmän. Nykyään mies pitää huolen, että tilillä on aina vähintään kymppi, ja lisää saa, jos lapsi soittaa ja sanoo, että "minä haluan".

Ap

Vierailija
4/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi tein tämän aloituksen, kun mietin mikä vaikutus sillä käyttörahan määrällä on siihen, varastaako lapsi tai nuori. Suomessa harvoin on se tilanne, että nälkäänsä joutuu varastamaan. Onko lapsesi varastanut kaupasta? Osaatko sanoa, mikä siihen oli syynä?

Vierailija
5/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan maksettu kotitöistä vaan lapset on pienestä pitäen kasvatettu siihen, että koti on yhteinen ja jokainen omalta osalta osallistuu sen siisteyden ylläpitämiseen, ruoanlaittoon, jne. Käytössä on kuukausiraha.

Vierailija
6/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee töihin!

Vierailija
7/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset sai rahaa tekemättä kotitöitä eli piti kertoa, mihin rahaa tarvitsee ja sitten sitä sai.

jos lapseni varastivat, niin eivät jääneet kiinni.

Lapsillani on aina ollut rahaa käytössä, mutta he eivät ole siitä muille kertoneet, koska joku 1000 euroa on monelle 8v ikäiselle sama kuin loton 2 miljoonaa aikuiselle.

Vierailija
8/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaminen johtuu jännityksen halusta ja sitten kehutaan kaverille. Omani eivät ole varastaneet, mutta kaverinsa on kehunut ja jatkuvasti varastanut. Ehkä sitten jäi kiinni, kun se on nyt loppunut. Meillä lapset eivät kerro kavereilleen paljonko on rahaa.

Vierailija
9/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi tein tämän aloituksen, kun mietin mikä vaikutus sillä käyttörahan määrällä on siihen, varastaako lapsi tai nuori. Suomessa harvoin on se tilanne, että nälkäänsä joutuu varastamaan. Onko lapsesi varastanut kaupasta? Osaatko sanoa, mikä siihen oli syynä?

Suloista. Tuolla on tavaton määrä lapsia ja nuoria joilta puuttuu se kodin turva ja hoiva kokonaan. He joutuvat varasta ja tekemään ei niin kivoja juttua ihan vaan selvitäkseen.

Ja joukossa kun se tyhmyys tiivistyy lapsi voi varastaa ihan huvikseen, kavereiden painostuksesta, jne. Siltä ei suojaa mitkään käytössä olevat varat.

Vierailija
10/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole koskaan ollut mitään viikkorahasysteemiä eikä kukaan ole varastellut mitään.

T. 16v. Ja 18v. poikien äiti

Vierailija
11/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin nuori niin varastelin paljon. Ei todellakaan ollut kyse mistään jännityksen hakemisesta, päinvastoin asia hävetti itseäkin, enkä kehdannut kellekään siitä kertoa. Ja varastin nimenomaan siksi ettei ollut rahaa. Varastin vaatteita, meikkejä ja joskus ruokaakin. Vanhemmille olin aina ”kiltti tyttö”, tuskin olisi uskoneet jos olisivat tienneet asiasta.

Mutta itse asiaan. Oisko järkevä sopia vaikka joku vaatebudjetti, eihän se niin voi mennä että aina annetaan rahaa kun jotain kivaa löytyy.

Vierailija
12/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mee töihin!

Mielelläni, varsinkin jos joku maksaa palkkaa siitä työstä. Et kuule arvaakaan, kuinka paljon olen hakenut töitä. Silloinkin, kun oli töitä, meillä oli se kotityösysteemi käytössä, ja sen mukaan lapsey saivat viikkorahaa.

Vierailija
13/13 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori niin varastelin paljon. Ei todellakaan ollut kyse mistään jännityksen hakemisesta, päinvastoin asia hävetti itseäkin, enkä kehdannut kellekään siitä kertoa. Ja varastin nimenomaan siksi ettei ollut rahaa. Varastin vaatteita, meikkejä ja joskus ruokaakin. Vanhemmille olin aina ”kiltti tyttö”, tuskin olisi uskoneet jos olisivat tienneet asiasta.

Mutta itse asiaan. Oisko järkevä sopia vaikka joku vaatebudjetti, eihän se niin voi mennä että aina annetaan rahaa kun jotain kivaa löytyy.

Lapsi osteli keväällä aina huppareita, niin sanoin, että nyt ei osta vähään aikaan, koska niitä on jo monta. Nyt saattaa ostaa alennuksesta jotain muutaman euron t-paitoja ja se on ok. Ulkotakit ja kengät yms ostetaan yhdessä ja minä maksan, että tulee kunnon vaatteet ulkoiluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi