Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanoin miehelle etten halua mennä lääkäriin ihottuman takia koska...

Vierailija
08.07.2021 |

...tiedän tasan tarkkaan mitä lääkäri sanoo. Käytä kortisonivoidetta. Ikinä se ei ole mihinkään ihottumistani auttanut, mutta sitä pitää aina käyttää. Käytä 2 vko, pidä tauko, käytä 2 vko, tauko... Ai ei auttanut? Hei, käytä lisää kortisonia.

Tulin äsken lääkäristä. Arvatkaa mitä sain reseptille?

Tuskin haen koko tuubia apteekista. Ihanaa olla ihottumapotilas. <3

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut läpi apteekin käsikauppalääkkeet kuten sibicot, daktacort/daktarin? Tai kokeillut protopicia? Joo varmaan tyhmä kysymys.

Minäkin tässä rasvasin viikkotolkulla bemetsonilla kutisevia läikkiä kaulassa ja hartioissa mutta vasta daktacort auttoi, se oli siis jokin kumma sieni...

Kaikenlaisia sörsseleitä tullut kokeiltua, ei auta mikään. Tällä hetkellä lääkärin silmämääräinen diagnoosi on palmoplantaarinen pustuloosi. Sientä ei ole, sen ovat kaikki lääkärit sanoneet.

Ap

Tuo diagnoosihan tarkoittaa yhtä psoriatiksen lajia.

Ei siihen mitkään voiteet auta.  Psori on pysyvä ihosairaus.   Vain mahdollista kutinaa voi lievittää, muutoin sitä ei voi mitenkään parantaa.

Ja tuo on myös ihotauti, joka saattaa vaihdella kovastakin, joskus on helpompi ja joskus punaisempi näppylöineen.

Vaikeudet sen kanssa liittyvät siihenkin missä päin ihoa ne ovat.  Yleensä kämmenissä ja jalkapohjissa. Muuallakin voi olla.

Vierailija
42/51 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips. Mulla loppui ihottuma seinään kun lopetin fairyn yms käytön ja muutkin puhdistustuotteet vaihdettiin luonnollisimpiin vaihtoehtoihin.. Vaihdoin kiillon suihkutettavaan tiskisaippuaan ja alettiin käyttämään pyykkietikkaa pyykinpesuaineen lisäksi. Lähti vuosien atopia mihin ei auttanut mikään ja mikä paheni auringossa. Pystyn olemaan auringossakin normaalisti vaikka ennen luulin (myös lääkärit) että ongelmani johtuu nimenomaan siittä. Dermosil myös ainut millä talviatopian saa häviämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kokeillut läpi apteekin käsikauppalääkkeet kuten sibicot, daktacort/daktarin? Tai kokeillut protopicia? Joo varmaan tyhmä kysymys.

Minäkin tässä rasvasin viikkotolkulla bemetsonilla kutisevia läikkiä kaulassa ja hartioissa mutta vasta daktacort auttoi, se oli siis jokin kumma sieni...

Kaikenlaisia sörsseleitä tullut kokeiltua, ei auta mikään. Tällä hetkellä lääkärin silmämääräinen diagnoosi on palmoplantaarinen pustuloosi. Sientä ei ole, sen ovat kaikki lääkärit sanoneet.

Ap

Tuo diagnoosihan tarkoittaa yhtä psoriatiksen lajia.

Ei siihen mitkään voiteet auta.  Psori on pysyvä ihosairaus.   Vain mahdollista kutinaa voi lievittää, muutoin sitä ei voi mitenkään parantaa.

Ja tuo on myös ihotauti, joka saattaa vaihdella kovastakin, joskus on helpompi ja joskus punaisempi näppylöineen.

Vaikeudet sen kanssa liittyvät siihenkin missä päin ihoa ne ovat.  Yleensä kämmenissä ja jalkapohjissa. Muuallakin voi olla.

Voisi ainakin miettiä noiden ravitsemuksellisten seikkojen vaikutusta oireiden pahenemiseen.

Aiemmin mainittu säilöntäaine kuuluu ns. tioliryhmää, siinä missä vaikkapa alkoholit tai painomuste.

Ravitsemuksen osuudesta ei ole paljoa julkaistu, mutta ehkä se alkaa kiinnostamaan tutkijoita jossain vaiheessa:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32751360/

Psoriaasipotilailla on todettu ruokailutottumuksia jotka vaikuttavat epätasapainoisilta - suurempi rasvan saanti ja ravintokuitujen saanti puolestaan on muita pienempää. Kalaa näiden potilaiden on todettu verrokkeihin verrattuna käyttävän niukasti oman ilmoituksensa mukaan. Ruokailutottumusten on ajateltu liittyvän psoriaasin vakavuuteen ja esiintymiseen (liitännäissairaudet huomioiden).

Vierailija
44/51 |
08.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta saattaa löytyä apu. Kokeile ensin täysin gluteenitonta ja tarpeeksi pitkään (auttoi omaan, vuosia vaivanneseen ihottumaani). Jos ei vaikutusta, sitten maidotonta (auttoi mm. ystäväni lapsen ihottumaan). Sitten pesuaineet (pyykinpesuaineet ja ihollesi laitettavat). Ja niin edelleen... Joku asia sen ihottuman laukaisee, joten syy pitää löytää eikä hoitaa vain oireita (sillä kortisonilla 😁).

Tsemppiä, tiedän mikä tuskien taival tuo on. Itse hermostuin lääkäreihin ja etsin tietoa netistä ja rupesin kokeilemaan eri vaihtoehtoja. Aikaa ja vaivaa se vaatii, mutta ah, mikä helpitus, kun tietää, mikä sen aiheuttaa.

Vierailija
45/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säärien takaosassa olleen ihottuman sain hoidettua pois tällä pihkasalvalla

https://www.yliopistonapteekki.fi/abilar-10-pihkasalva-tuubi-20-g-28393

Mulla toi pahentaa ihottumaa hemmetisti.

Ap

Oletko käynyt ihotautien erikoislääkärillä?

Heh, ainakin viidellä eri.

Arvaa mitä määräävät hoidoksi?

Ap

Nyt valehtelet ap.   Ihotautilääkäri tutkii ihottuman ja diagnosoi sen.

Kortisoni on yksi voide ihottumiin.

Ja toisekseen, niitä ei saa koskaan käyttää ihoon pitkiä aikoja, koska niillä on sivuvaikutuksia.

Ne mm. ohentavat ihoa pahasti.

Kukaan ihotautilääkäri ei summassa kirjoittele mitään lääkkeitä.  Jos hänen antamansa lääke ei auta, sitten pohditaan toista lääkettä.

Kortisoni on vain hätäapu pahimpiin juttuihin.    Mutta se on erittäin tehokas lääke.

On ihottumavoiteita, jotka sisältävät pari muutakin lääkeainetta ja vain yksi voiteen koostumuksesta on  kortisonia.

Et selvästikään ole koskaan käynyt ihotautilääkärillä.

Diagnosointi meinaan tarkoittaa sitä, että lääkäri kauhistelee hetken näkemäänsä (osa jopa vähän teatraalisesti), ja sitten määrää kortisonia. Joko voiteena, suun kautta tai molempina. Kun menet kuukauden päästä kertomaan että ihottuma on vain pahentunut, tättärää, lääkäri määrää lisää kortisonia. Joko sitä samaa tai jotain toista merkkiä.

Ja kyllä, usko minua, tiedän ettei kortisonia saa käyttää jatkuvasti. Siksi eilenkin lääkäri (tosin yleis-) painotti että 2 vko kerran päivässä, kahden viikon tauko ja sama rumba uudestaan.

Ihotautiääkärit nimenomaan kirjoittavat lääkkeitä täysin summanmutikassa. Varmaankin ihan toimivia sellaisia, mutta ilman mitään koepaloja tms. Perusverenkuvan ottavat joskus. Pahimmillaan olen heittänyt naamariini 4 eri pilleriä 3 x päivässä, iltaisin 5 (koska unilääke). Ei auttanut. Paitsi viimeksi mainittu aiheutti sen etten aamulla herännyt kellonsoittoon, lakanat olivat silti veressä.

Ap

Vierailija
46/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheessä viisi atoopikkoa eli ihottumista on kertynyt kokemusta liiankin kanssa.

Minulla kesti useampia vuosia tajuta että minulla nykyään aurinkoihottumaa. Mutta sitä ei tule aina auringossa oltuani. Ihottuma pahenee nimenomaan silloin jos esim perkkaan kasvimaata aurinkoisena päivänä t-paidassa ja ilman käsineitä. Ihottuman liittyy tiettyyn kasviryhmään (muistaakseni joku mykerökasvit vai mikä lie mutta tosi laaja ryhmä ja esim voikukka kuuluu siihen). Eli liika altistus kyseisille kasvoille tai auringolle tai näiden yhdistelmälle saa aikaan todella inhottavaa ihottumaa minulle.

Miehellä on kolikkoihottumaa joka pahenee ainakin stressistä. Mies hoitaa tätä ihottumaa kortisonilla ja suolavesikääreillä. Pelkkä kortisoni ei riitä mutta kun ihottuman päälle laitetaan paksusti kortisonia ja suolaveteen( voi ostaa apteekista tai lisää kiehuvaan veteen lisäaineetonta suolaa itse noin ruokalusikallinen /litra vettä) kasteltuja puuvillalakanasta revittyjä taitoksia ihottuma paranee hyvin.

Suolavesikääreitä on meillä käytetty todella paljon ja ne auttavat hyvin vähentämään kutinaa ja parantamaan ihottumaa. Paras teho jos sekä aamulla että illalla suolavesikääre kortisonin kanssa ja päivällä suolavesikääre perusvoiteet kanssa. Lisäksi meillä on kaikilla toiminut paremmin se että rytmitetty kortisonin käyttö esim 4 päivää käytetään ja 4 taukoa. Tällöin iho ei pääse tauon aikana pahenemaan liikaa.

Meillä lapsi on saanut apua protopic voiteesta mutta ainakin lapselle siihen voi saada reseptin vain erikoislääkäriltä.

Tärkeintä ja paras apu on meillä ollut ihottumiin aiheuttajan löytäminen ja poistaminen

- ruoka-aine allergiat, jos syö sopimatonta niin se näkyy ihossa

- muovitettu frotee esim sängyssä, vahapainatukset vaatteissa, iholle vastaavat kuminauhat ym pois, aiheuttavat meillä ihottumaa

- nepparit ja vetoketjut ym metallijutut pois iholta koska nikkeliallergia ilmeisesti

- ei tekokuituisia vaatteita iholle vastattuna (tämä miehellä ja kaikilla lapsilla). Herkimmillään jo pelkät tekokuituiset pesumerkintälaput vaatteissa sai aikaan ihottumaa.

- kivun hoito, yksi lapsistamme saa pahat ihottumat aina jos kipeä esim hammastulossa, korvatulehdus jne (tässä erityishuomio että jos iho pääsee pahaksi niin se aiheuttaa kipua ja pahentaa ihon kuntoa jne eli tälle lapselle joudumme huolehtimaan riittävän kipulääkityksen jos iho pahana niin sen jälkeen alkaa ihon hoito auttaa kun kipu ei pahenna tilannetta)

- riittävä pesu eli yksi lapsista saa ihottumaa omasta hiestään, erityisesti jos on syönyt jotain mikä ei sovi täysin.

- kaikki käytettävät kemikaalit sellaisiksi etteivät aiheuta ongelmia iholle (pyykinpesuaine, shampoo, hoitoaine, saippuat jne).

Tsemppiä ap. Toivottavasti löydät apua ja saat ihosi parempaan kuntoon.

Vierailija
47/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap mitkä asiat pahentaa/parantaa ihon tilannetta? Esim päivittäinen peseytyminen, perusrasva, vuodenaika jne?

Vierailija
48/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä perheessä viisi atoopikkoa eli ihottumista on kertynyt kokemusta liiankin kanssa.

Minulla kesti useampia vuosia tajuta että minulla nykyään aurinkoihottumaa. Mutta sitä ei tule aina auringossa oltuani. Ihottuma pahenee nimenomaan silloin jos esim perkkaan kasvimaata aurinkoisena päivänä t-paidassa ja ilman käsineitä. Ihottuman liittyy tiettyyn kasviryhmään (muistaakseni joku mykerökasvit vai mikä lie mutta tosi laaja ryhmä ja esim voikukka kuuluu siihen). Eli liika altistus kyseisille kasvoille tai auringolle tai näiden yhdistelmälle saa aikaan todella inhottavaa ihottumaa minulle.

Miehellä on kolikkoihottumaa joka pahenee ainakin stressistä. Mies hoitaa tätä ihottumaa kortisonilla ja suolavesikääreillä. Pelkkä kortisoni ei riitä mutta kun ihottuman päälle laitetaan paksusti kortisonia ja suolaveteen( voi ostaa apteekista tai lisää kiehuvaan veteen lisäaineetonta suolaa itse noin ruokalusikallinen /litra vettä) kasteltuja puuvillalakanasta revittyjä taitoksia ihottuma paranee hyvin.

Suolavesikääreitä on meillä käytetty todella paljon ja ne auttavat hyvin vähentämään kutinaa ja parantamaan ihottumaa. Paras teho jos sekä aamulla että illalla suolavesikääre kortisonin kanssa ja päivällä suolavesikääre perusvoiteet kanssa. Lisäksi meillä on kaikilla toiminut paremmin se että rytmitetty kortisonin käyttö esim 4 päivää käytetään ja 4 taukoa. Tällöin iho ei pääse tauon aikana pahenemaan liikaa.

Meillä lapsi on saanut apua protopic voiteesta mutta ainakin lapselle siihen voi saada reseptin vain erikoislääkäriltä.

Tärkeintä ja paras apu on meillä ollut ihottumiin aiheuttajan löytäminen ja poistaminen

- ruoka-aine allergiat, jos syö sopimatonta niin se näkyy ihossa

- muovitettu frotee esim sängyssä, vahapainatukset vaatteissa, iholle vastaavat kuminauhat ym pois, aiheuttavat meillä ihottumaa

- nepparit ja vetoketjut ym metallijutut pois iholta koska nikkeliallergia ilmeisesti

- ei tekokuituisia vaatteita iholle vastattuna (tämä miehellä ja kaikilla lapsilla). Herkimmillään jo pelkät tekokuituiset pesumerkintälaput vaatteissa sai aikaan ihottumaa.

- kivun hoito, yksi lapsistamme saa pahat ihottumat aina jos kipeä esim hammastulossa, korvatulehdus jne (tässä erityishuomio että jos iho pääsee pahaksi niin se aiheuttaa kipua ja pahentaa ihon kuntoa jne eli tälle lapselle joudumme huolehtimaan riittävän kipulääkityksen jos iho pahana niin sen jälkeen alkaa ihon hoito auttaa kun kipu ei pahenna tilannetta)

- riittävä pesu eli yksi lapsista saa ihottumaa omasta hiestään, erityisesti jos on syönyt jotain mikä ei sovi täysin.

- kaikki käytettävät kemikaalit sellaisiksi etteivät aiheuta ongelmia iholle (pyykinpesuaine, shampoo, hoitoaine, saippuat jne).

Tsemppiä ap. Toivottavasti löydät apua ja saat ihosi parempaan kuntoon.

Jessus mikä työmaa. Tsemppiä teillekin kaikille!

Mä en ole huomannut tohon ihottumaan liittyen mitään altistavia tekijöitä eli hankala mitään välttääkään.

Ap

Vierailija
49/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap mitkä asiat pahentaa/parantaa ihon tilannetta? Esim päivittäinen peseytyminen, perusrasva, vuodenaika jne?

Ei mikään pahenna eikä paranna. Ihottuma oireilee muutaman päivän sykleissä; rakkulat, märkähaavat, kuiva hilse, rakkulat, märkähaavat jne.

Kun tämä nimenomainen ihottuma viimeksi äityi pahaksi, se parani kokonaan kahden viikon Aasianreissun jälkeen. Ei heti, mutta melkein samantien kotiinpalun jälkeen. Paha vaihe kesti sitä ennen noin 3 kk. Tämä on kestänyt nyt 11 kk.

Olin aika varma että runsas käsienpesu ja desinfiointi töissä ylläpitää ihottumaa, mutta nyt kun olen ollut poissa töistä opiskelun takia, huomaan ettei tilanne ole muuttunut mitenkään.

Ap

Vierailija
50/51 |
09.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Protopic auttoi mulla, ja itse asiassa puolen vuoden protopic-voitelun jäljiltä ihottuma ei palannut. Tästä siis 10 vuotta aikaa.

Eli ehdottomasti kannattaa ihotautilääkärin kanssa selvittää vaihtoehtoja ja vaatia hoitoa. Valitettavan alihoidettuja sairauksia monet ihosairaudet.

Tsemppiä!

Lääkäriin en enää mene, se on nyt nähty ettei auta vaikka vaatisi mitä. Kortisonia vaan. Olin onnessani kun sain lähetteen yliopistosairaalan ihopolille. Siellä sitten hoitaja selitti tunnin ajan miten en saa pestä käsiäni (työskentelen näytteiden parissa) ja kun pesen pyykkiä, pitää olla hanskat. Siis kuivan pyykin käsittelyssä. Thanks for nothing.

Ap

Kts yst metyyli-isotiatsolinoliallergia. Löytyy säilöntäaineena käyttämistäsi nestemäisistä saippuoista.

Sen kyllä uskon, ettei vaivaa saada työterveyden keinoin ammattiisi liittyväksi, koska aineen käyttö nykyisellä pitoisuudella hyväksyttiin vahingossa.

Vaivasi voidaan tunnistaa yliopistosairaalassa - mutta sinun pitää itse huolehtia tiedot työpaikan lääkärille, he eivät "saa" tietojasi itsestään ihotautipuolelta.

Juu, tuota samaa ainetta se ihopolin hoitaja ehdotti aiheuttajaksi. Vältin kyseistä säilöntäainetta pitkään. Ei vaikutusta.

Työterveyteen en myöskään enää mene, ainut edes etäisesti hyvä asia siellä oli lähete ihopolille. Muuten sitten aina yhdessä googlailtiin että mikäköhän ihottuma on kyseessä, ja sitten määräsi kortisonia.

Ap

Koeta päästä uudelleen yliopistosairaalan asiakkaaksi. Tuon aine on niin yleinen, että pelkkä välttäminen tuo yksistään apua.

Kyse voi olla myös genetiikasta. Osalla ihmisistä voi olla tiettyjen aineenvaihduntatuotteiden hitaampi poistuminen kehosta. Puhutaan ns. hitaista asetyloijista. Voisit saada apua sopivaan ruokavalioon.

Btw. Hoitajat ei määrittele allergiaa tai ehdota mistä se johtuu.

Ehkä kyseessä oli sitten valehoitaja.

Ja ei, en enää yritä päästä mihinkään. Suurin osa lääkäreistä pihtaa lähetteitä jostain syystä hulluna, ja tulee liian kalliiksi rampata jatkuvasti lääkärissä kinuamassa lähetteitä. Ja tosiaan se ainut kerta kun sen sain, aika oli hoitajalle. Olisin halunnut kokeilla valohoitoa tai saada jopa koepalan annettua. Ei. Älä pese käsiä ja käytä kortisonia.

Nyt puren hammasta ja totuttelen elämääni ikuisen ihottuman kanssa.

Ap

En väittänyt, että valehoitaja. Jos sinulla olisi lemmikki ja samat ongelmat - voitaisiin lemmikkisi tutkia. Siellä puolella koepala ottaminen ei ole ongelma (tosin tämän viestin jälkeen varmaan kielletään sielläkin).

Siis millä puolella?

Ap

Eläinlääketieteen. Meidän perheessä koululääkäri ei uskonut lapsen oireita, mutta vakuutuslääkäri uskoi, kuten myös eläinlääkäri. Koepala otettiin eläimestämme.

Okei. Mulla on kyllä kissa mutta ihottumaa oli jo vuosia ennen.

Ap

Sinun pitää vain luottaa siihen, että saat lääketieteen edustajilta apua ongelmaasi. Suosittelen käyttämään lääkärinvalan tehneitä tahoja, joilla ei ole eturistiriitoja tapaukseesi.

En ole saanut enkä enää jaksa tuhlata aikaani. Eiköhän kaikki lääkärit ole sen valan aikanaan vannoneet.

Ap

Voit sitten poistaa tämän ketjun, ettei kukaan muukaan tuhlaa enää aikaansa.

Ei sun ole mikään pakko tuhlata aikaasi tässä ketjussa. En tiedä luitko aloitusta, mutta en kysynyt neuvoja tilanteeseen. Kunhan avauduin lääkäreiden kortisoniuskovaisuudesta.

Ap

51/51 |
16.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä valehtele ap, samaa surkeaa kohtelua olen saanut itsekin. Ja kyllä todellakin määräävät kortisonia kortisonin päälle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän