Selkävaivaiset; vinkkejä?
Selkäkipu alkoi yllättäen taas. Pari vuotta sitten se oli noidannuoli/issias/diskusprolapsi, sitten kun tuli ortopedille aika niin kivut hävisi (omt fys.terapian avulla kai).. Oikea polvi leikattiin myös pari vuotta sitten. Sen jälkeen olen tehnyt kaiken työn aina selällä kun ei pysty kyykistämään polvea. n. neljä viikkoa sitten alkoi tajuton kipu alaselässä, kipu säteili oikeeseen jalkaan, varpaisiin asti.ajattelin että noidannuoli tai hermopinne taas,kipulääkkeitä ja kyynärsauvat. Muistan että kipu oli silloin ennen ihan kamala,silloin en näköjään tiennyt kivusta mitään. Säteilee oikeeseen jalkaan jatkuvasti (hermo) ja kipu ei hellitä missään asennossa. Iso polvituki auttaa paljon, mutta silti särkee nivusia. Kävin lääkärissa, laittoin ortopedille alkuviikosta, ja sairaanhoitajalle menin vielä perjantaina kun jalka ns.halvaantui. Se tekee sitä vähän väliä, menee ihan tunnottomaksi, ennen oli sillain että jos on kipua niin silloin ei puudu, ja jos puutuu niin ei ole kipua. mutta nyt on kaikki samaan aikaan. Tämä sh antoi minulle kelataksia varten lapun että heti akutaan. turvauduin kuitenkin kipulääkkeisiin ja raahauduin kotiin tunnottoman jalkani kanssa.Jos tulee virtsaumpi tai jotain muita suolistoon liittyviä oireita niin se on hälyttävä merkki. Mistä erotan että johtuuko alapään vaivat helteestä vai pinteestä. Onko jollain mennyt selkä todella pahaksi kun ei ole hakeutunut ajoissa hoitoon? Lääkäri sanoi myös että taitaa olla välilevyn pullistuma, mutta eihän sitä tiedä, enkä haluaisi turhaan lähteä päivystykseen,huomiseksi on turha varata aikaa kun ohjasivat jo sairaalaan. Neljä viikkoa olen jo konkannut, puutuminen on välillä hellittänyt sekä kipu, silloin se ei kai voi olla mitään vakavaa? Sekalaista tekstiä mutta vaikea selittää kaikkea. Monilla on varmasti kokemusta selkävaivoista?
Kommentit (64)
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:57"]
Selkäkipu = laiskuus.
[/quote]
Joo, niinhän tämä on. Selkä meni kun olin hoitamassa läheistäni, iso vanha mies, ja minä nuori nainen yritin nostaa lattialta ettei tarvitse kutsua sairaanhoitajia apuun. siinä se meni. olisiko pitänyt jättää ihminen lattialle makaamaan? Asiallisia kommentteja kiitos.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:34"]
Selkäkipu = laiskuus.
[/quote]
Joo, niinhän tämä on. Selkä meni kun olin hoitamassa läheistäni, iso vanha mies, ja minä nuori nainen yritin nostaa lattialta ettei tarvitse kutsua sairaanhoitajia apuun. siinä se meni. olisiko pitänyt jättää ihminen lattialle makaamaan? Asiallisia kommentteja kiitos.
[/quote]Ei vaan käyttää järkeä ja nostaa jalkalihaksilla. Sait opetuksen, kärsi nyt hiljaa
Välilevynpullistuma siellä painaa hermoa, mene päivystykseen jos ei pissa kulje tai jalkaterä läpsyy kävelessä. Sullahan oin ihan selvät ohjeet.
Itselläni helpompi tilanne, pullistumia on kolmessa välissä mutta ne eivät paina hermoa ainakaan nyt. Tilannetta seurataan ja katsotan mihin suuntaan tulehdukset ovat menossa mm. S-I -nivelissä. Kipulääkkeillä elelen.
Sitkeästi vaan lääkäreille kunnes saat lähetteen magneettiin, ei siinä muu auta :( Tuo lääkäreille on tarkoituksella monikossa, saattaa kestää kunnes saat apua.
Olisin lähtenyt päivystykseen, koska kivut olivat niin kovat ja asiantuntijat mut sinne käski, ajattelin kuitenkin kokeilla että auttaako vahva kipulääke sen verran että saan veren kiertämään jalassa. oli täysin halvaantunut perjantaina, koko päivän. raahasin sitä perässäni sauvojen avulla. refleksit ei toimi, enkä pysty esim.nilkkaa liikuttamaan, koska puutuminen (tai se pahin halvaus) meni hetkeksi ohi, niin sen takia en lähde.. tuskin mitään vakavaa jos välillä helpottaa. en ole lääkäri niin en voi tietää, sen verran tiedän että jos tulee virtsaumpi tai hädät karkailee TAI jos jalka menee täysin tunnottomaksi, niin sitten päivystykseen. Nyt on tunto jalassa ihan ok, koska pystyn keppien avulla siihen varaamaan. Ilman jalkatukea en kävelisi, aika napakka, lihakset surkastuu mutta se on pienin murhe. Noidannuolet ym. on niin yleisiä "sairauksia", suurin osa ihmisistä kärsii selkävaivoista. vaikka toinen jalka ei toimi, niin teen joka päivä töitä, olen auttamassa läheisiäni. kertaakaan en ole levännyt päivän aikana, yöllä vasta lepään. moni käpertyy selkäkipujensa kanssa peiton alle mikä on virhe. kolme yötä on nyt tullut valvottua kun jalan hermoa särkee levossakin. en enää kestä. pitää vaan odottaa että tulee hädät housuun. virtsaumpea minulla ei ole, päinvastoin, käyn jatkuvasti vessassa, en tiedä mistä se johtuu..
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 14:56"]
Ei Se selkäkipu sinänsä vaarallista ole, vaikket lääkäriin heti menisikään. Se, että jalka on tunnoton välillä, viittaa kyllä hermopinteeseen. Kuten jo tiesitkin, lääkäriin on välttämätöntä mennä siinä vaiheessa, jos tulee ongelmia pidätyksen kanssa, joko ulosteen tai virtsan. Jos näitä vaivoja tulee, älä enää mieti mistä johtuu. Varsinkin kun sinulla on jo lähete.
[/quote]
Luulin että ei se voi olla hermopinne jos puutuminen välillä helpottaa..olen olettanut näin että jos puutuminen tai kipu välillä hetkeksi hellittää, niin ei silloin ole mitään hätääkään..
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:39"]
Sitkeästi vaan lääkäreille kunnes saat lähetteen magneettiin, ei siinä muu auta :( Tuo lääkäreille on tarkoituksella monikossa, saattaa kestää kunnes saat apua.
[/quote]
Alkuviikosta menin lääkärille ja laitettiin heti kiireellinen lähete ortopedille joka arvioi että leikataanko. Lääkäri sanoi myös että jos kipu ei helpota tai pahenee vaikka syön kipulääkkeitä, menen päivystykseen ja lähete muuttuu akuutiksi, eli suoraan leikkaavalle lääkärille ja kuviin. muut läheiset ihmettelevät miksi pääsin niin nopeasti ja sitä miksi en mene. sen takia koska oli pari vuotta sitten sama homma ja se meni ilman leikkausta ohi..lääkäri sanoi että tämä on välilevyn pullistuma. esim.makuulla, en saa nostettua ko. jalkaa, ainoastaan varpaat liikkuvat, ei polvi eikä mikään muukaan. sanoi että on hälyttävää. oli kuulemma painellut neulalla jalkaani, ja tunsin vaan vähän ns.tökkimistä, sitten lkri tökkäsi neulalla "terveeseen" jalkaan, siinä kohti tuli muutama kirosana suusta. Lääkäri määräsi kolmea eri kipulääkettä, sanoi että jos ne ei auta niin sitten päivystykseen. Menin sitten pe uudestaan sh:lle kun jalka meni täysin tunnottomaksi. laittoin lähetteen ja paaritaksin tilasi jo valmiiksi, livistin paikalta ja konkkasin kotiin.tunto palasi melkein normaaliksi, ja ajatteli ettei tässä mitään hätää sitten voi olla. Olen vaan 23v.nainen, enkä haluaisi että selkäni menee tässä iässä ihan muusiksi.
[/quote]
Kyllä ortopedille voi varata ajan suoraan ja hän laittaa lähetteen magneettikuvaukseen ilman odotteluja ja kerjäämisiä. Minä hakeuduin yksityiselle asemalle(jossa omat kuvauslaitteet) kun arvauskeskuksen lääkäreiden vähättelyjä en enää jaksanut kuunnella. Resurssipula johtaa potilaan pompotteluun ja vääriin diagnooseihin : Joo ei sulla voi edes pullistumaa olla kun olet noin notkea...
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:53"]
[/quote]
Alkuviikosta menin lääkärille ja laitettiin heti kiireellinen lähete ortopedille joka arvioi että leikataanko. Lääkäri sanoi myös että jos kipu ei helpota tai pahenee vaikka syön kipulääkkeitä, menen päivystykseen ja lähete muuttuu akuutiksi, eli suoraan leikkaavalle lääkärille ja kuviin. muut läheiset ihmettelevät miksi pääsin niin nopeasti ja sitä miksi en mene. sen takia koska oli pari vuotta sitten sama homma ja se meni ilman leikkausta ohi..lääkäri sanoi että tämä on välilevyn pullistuma. esim.makuulla, en saa nostettua ko. jalkaa, ainoastaan varpaat liikkuvat, ei polvi eikä mikään muukaan. sanoi että on hälyttävää. oli kuulemma painellut neulalla jalkaani, ja tunsin vaan vähän ns.tökkimistä, sitten lkri tökkäsi neulalla "terveeseen" jalkaan, siinä kohti tuli muutama kirosana suusta. Lääkäri määräsi kolmea eri kipulääkettä, sanoi että jos ne ei auta niin sitten päivystykseen. Menin sitten pe uudestaan sh:lle kun jalka meni täysin tunnottomaksi. laittoin lähetteen ja paaritaksin tilasi jo valmiiksi, livistin paikalta ja konkkasin kotiin.tunto palasi melkein normaaliksi, ja ajatteli ettei tässä mitään hätää sitten voi olla. Olen vaan 23v.nainen, enkä haluaisi että selkäni menee tässä iässä ihan muusiksi.
[/quote]
Niin ja kävin magneetti ja tietokonekuvissa kaksi vuotta sitten. ortopedi sanoi että on luultavasti ohimennyt diskusprolapsi. On lapsesta asti ollut selkärangassa "muutoksia" joiden takia aloitin fysioterapian heti kuukautisten alkamisen jälkeen..
ap, miktä ihmeen marttyyrinkruunua sinä olet vailla, kun pitää kotona olla tuolaisten oireiden kanssa? Jos jalka on puutunut siksi, että välilevynpullistuma painaa hermoa, silloin ei ole kyse "veren kiertämisestä" ja verryttelystä. Mene hoitoon tai lakkaa valittamasta.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:35"]
Selkäkipu = laiskuus.
[/quote]
[/quote]Ei vaan käyttää järkeä ja nostaa jalkalihaksilla. Sait opetuksen, kärsi nyt hiljaa
[/quote]
Polvivaiva mainittiin.
T:Ohis
[/quote]
Kyllä ortopedille voi varata ajan suoraan ja hän laittaa lähetteen magneettikuvaukseen ilman odotteluja ja kerjäämisiä. Minä hakeuduin yksityiselle asemalle(jossa omat kuvauslaitteet) kun arvauskeskuksen lääkäreiden vähättelyjä en enää jaksanut kuunnella. Resurssipula johtaa potilaan pompotteluun ja vääriin diagnooseihin : Joo ei sulla voi edes pullistumaa olla kun olet noin notkea...
[/quote]
Ai sinäkin olet kuullut tuon "et voi olla sairas, kun olet noin notkea". Se tarkoittaa usein että apua ei ole tulossa, pakko mennä hyväksi havaitulle yksityiselle.. Ap onneksi saa apua kunnallisesta. Mutta miksei ole vielä käynyt magneetissa..? Helpompi sitä selkää on hoitaa, kun voi olla varma mistä oireet johtuvat.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:59"]
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:35"]
Selkäkipu = laiskuus.
[/quote]
[/quote]
Polvivaiva mainittiin.
T:Ohis
[/quote]Sitten ei nostella tietenkään, tollot
Älä nyt helvetissä ainakaan leikata anna
http://ellit.fi/liikunta-ja-terveys/terveys/hyvastit-selkakivulle-ilman-laakkeita-ja-leikkauksia
http://www.studio55.fi/terveys/article/stressaava-elama-kipea-selka/126490
[/quote]
[/quote]
Ei voi olla pullistumaa koska olen notkea? mistä olet saanut päähäsi että heitän tällä hetkellä kuperkeikkoja ympäriinsä? Yksityisillä maksaa vaan aika paljon... Kyllä ne perusterveydenhuollossa ainakin röntgen kuvat ottaa, niistä ei vaan aina nää kaikkia nikamamuutoksia yms.
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:59"]
ap, miktä ihmeen marttyyrinkruunua sinä olet vailla, kun pitää kotona olla tuolaisten oireiden kanssa? Jos jalka on puutunut siksi, että välilevynpullistuma painaa hermoa, silloin ei ole kyse "veren kiertämisestä" ja verryttelystä. Mene hoitoon tai lakkaa valittamasta.
[/quote]
Mistä sen voi teitää onko pullistuma vai ei?! jos on pelkkä noidannuoli ja menee itsestään ohi. päivystyksessä saa odottaa 6 tuntia. unohtakaa sitten koko juttu. odotan että tulee p*** väkisin housuun ja lähden sitten. Kirjoittelu loppu*
[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 16:38"]
Välilevynpullistuma siellä painaa hermoa, mene päivystykseen jos ei pissa kulje tai jalkaterä läpsyy kävelessä. Sullahan oin ihan selvät ohjeet.
Itselläni helpompi tilanne, pullistumia on kolmessa välissä mutta ne eivät paina hermoa ainakaan nyt. Tilannetta seurataan ja katsotan mihin suuntaan tulehdukset ovat menossa mm. S-I -nivelissä. Kipulääkkeillä elelen.
[/quote]
Siinä leikkauksessakin on aina omat vaaransa.. kerran kun yksi nivel leikataan niin on seuraavan vuoro. olen todella tarkka leikkauksien suhteen, neljä isompaa operaatiota tehty ja jokaisesta tullut jotain komplikaatioita..mulla se on ihan tuolla alhaalla, tuntuu kuin olisi peppu murtunut. :)
Ap, tuo "ei voi olla vikaa kun olet noin notkea" ei ole sinun vaivojesi vähättelyä. Se on huonojen lääkärien vakiofraasi yliliikkuvista nivelistä kärsiville.
Suurin syy miksi tänne "valitan" on se edelleenkin että leikkauksista jää kovat arvet. jos tästä lähden päivystykseen, tapaan leikkaavan lääkärin jolle on lähete. Polveni leikattiin kaksi vuotta sitten ja sen jälkeen ollut särkyä siinä joka v*** päivä. En anna tosta vaan leikata kun olen vielä tän ikäinen ja muuten hyvässä kunnossa. JOS siellä on joku paha pullistuma niin sitten ei muuta vaihtoehtoa. Viimeksi kun oli sama ongelma mutta lievempänä, meni fysioterapialla ohi, vaikka kestikin kipuilut 6kk ja olin varma ettei mikään auta. Kyllä vaan meni ohi. Jos nyt menen päivystykseen niin päätösvalta tavallaan siirtyy sille ortopedille. Moni tuttava kertonut selkäleikkauksistaan, pääasiassa negatiivisia kommentteja!
Osta psoas-tyyny.