Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vatsalihakset vaurioituneet raskaudesta?

Vierailija
13.07.2014 |

Onko kellään ollut isompia ongelmia vatsalihasten palautumisen kanssa? En nyt tarkoita löysempää nahkaa tms.

Mulla on synnytyksestä yli puolitoista vuotta, eikä mitään palautumista ole tainnut tapahtua. Vatsa pullottaa vaikka olen hoikka, mitään ei siis varsinaisesti roiku, vaan näyttää suurinpiirtein siltä, kuin olisi muutaman kuukauden raskaana (huomaan myös ne tutkivat silmäykset... :( ).

Vatsa näyttää ylhäältä katsoen, sivustakin, jonkin verran neliönmalliselta, eli vatsalihasten harjanteet erottuvat. Se noin sentti rasvaa, mikä siinä on päällä, jakaantuu myös omituisesti sivulle ja napa painuu "piiloon".

Vatsalihasten aktivaatio ei toimi enää normaalisti, esim. painoja nostaessa vatsa pyrkii ulos, ns. korsetin hallinnassa on suuria ongelmia arkielämässäkin. Vaikuttaa myös mm. kävellessä, vatsan sisäänveto tekee paineen tunnetta ja vähän kipeää koko lantiossa.

Vinkkejä? Olisko fysioterapiasta apua? Ongelma on paitsi ikävällä tavalla kosmeettinen, myös toiminnallinen.

En aloittanut mitään kovaa treeniä heti synnytyksen jälkeen.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 lapsen jälkeen pieni tyrä vaikka vikasta synnytyksestä jo +5 vuotta aikaa... Kuulemma yleistä monisynnyttäjille. Olen treenannut ja treenaamalla kyllä huomattavasti tilanne parantunut. Kannattaa varmasti ekaksi kokeilla treeniä ja katso muutaman vuoden jälkeen onko tilanne vielä yhtä paha.

Vierailija
2/5 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fysioterapeutista on varmasti apua. Mulla on venynyt vatsalihasten välinen kalvo niin että rako oli 4sormea helposti raskauden jälkeen pitkään. Huono selkä vielä, lantio työntyy vähän eteenpäin, niin maha pömpöttää. Selän vahvistusta, ryhtiä paremmaksi. Ja varovaisia syvempien vatsalihasten harjoituksia, mm. lankkua, vaikka sitä ei suositella, ettei elimet paina vatsalihaksia lisää auki.

Rutistukset pullottaa vatsaa lisää, joten kaikkea muuta kuin niitä, esim jalkojennostoja ja sivulankkua.

Mullakin oli tuota painetta raskauden jälkeen ja napaa ei näkynyt koska roikkui alaspäin, oli niin venynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli olen treenannut vuoden verran, ja tilanne on tietysti hieman parantunut, mutta sitten pysähtynyt. Mulla on kilpaurheilijan tausta ja treenailen edelleen aika kovaa, ei apua. Päinvastoin tuo vatsalihasten toimintaongelma tahtoo tehdä harjoittelun vaan vaikeammaksí. Erilailla olen koittanut treenata, aloitin hyvin varovasti ja korsettilihaksista, nyt sitten jo tehnyt monentyyppistä harjoittelua. Mutta ei. Jo harjoittelun aloittaminen tuottaa päänvaivaa, eli tuntumaa ei kunnolla ole vieläkään. Raskauden jälkeen mulla taisi mennä kuukausia, että tavallaan edes paikansin lihakset... Ja että sain niitä edes jännitettyä, se vaati aluksi mielikuvaharjoittelua ja käsin tunnustelua. Ongelmia oli pitkään myös lantionpohjalihasten kanssa.

Mutta siis normaaliharjoituksilla tämä ei tästä enää tunnu etenevän.

Vierailija
4/5 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 10:12"]Joo eli olen treenannut vuoden verran, ja tilanne on tietysti hieman parantunut, mutta sitten pysähtynyt. Mulla on kilpaurheilijan tausta ja treenailen edelleen aika kovaa, ei apua. Päinvastoin tuo vatsalihasten toimintaongelma tahtoo tehdä harjoittelun vaan vaikeammaksí. Erilailla olen koittanut treenata, aloitin hyvin varovasti ja korsettilihaksista, nyt sitten jo tehnyt monentyyppistä harjoittelua. Mutta ei. Jo harjoittelun aloittaminen tuottaa päänvaivaa, eli tuntumaa ei kunnolla ole vieläkään. Raskauden jälkeen mulla taisi mennä kuukausia, että tavallaan edes paikansin lihakset... Ja että sain niitä edes jännitettyä, se vaati aluksi mielikuvaharjoittelua ja käsin tunnustelua. Ongelmia oli pitkään myös lantionpohjalihasten kanssa.

Mutta siis normaaliharjoituksilla tämä ei tästä enää tunnu etenevän.

[/quote]

No siinä tapauksessa varmaan joku erikoislääkärikonsultaatio olisi paikallaan...

Vierailija
5/5 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni pari vuotta, ennen kuin sain alimmat vatsalihakset toimimaan ja tuntumaan, mutta mulle tehtiin sektio. Rutistukset pahentaa mulla pömpötystä, valitettavasti teen mm. maastavetoa ilman vyötä, pitää olla supertarkka että rutistaa samalla vatsaa tai muuten saattaa tulla taas kipeäksi.

Kannattaa varmasti tavata fyssaria, jos ongelmaa on yrittänyt jo itse hoitaa eikä edistystä enää tule.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä