Miksi vegaanit suosii korvikkeita
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikein ymmärrä kysymystä. Varmaan sekasyöjäkin joskus laittaa uuniin makkarat ja ranskalaiset, paistaa kalapuikkoja tai ostaa töihin evääksi jonkun einesruoan. Ihan samoin vegaanillakin on joskus kiire, ei ehkä intoa ruoanlaittoon tai haluaa päästä helpolla. Ei se, että ryhtyy vegaaniksi, tuo enemmän aikaa tai vähennä työkiireitä.
Et todellakaan ymmärtänyt kysymystä, koska vastasit aiheen vierestä. Vegaaniset korvikkeet tarkoittaa just esim. jauhelihaa korvaavia valmisteita, soijanakkeja ja vastaavia, joiden tarkoituksena on selvästi korvata joku lihatuote. Kyse on vähän samasta asiasta kuin siitä, jos sekasyöjä ostaisi lihasta tehtyjä "papuja" tai "tofua" ja tekisi niistä lihapitoista kasvisruuan korviketta.
Kiireisille ja muuten vaan laiskoille vegaaneille löytyy kyllä "aitoja" vaihtoehtoja korvikkeiden lisäksi: esim. purkkipapuja myydään vähän joka lähtöön joko pelkässä suolaliemessä tai monenlaisissa kastikkeissa. Myös tofua ja paljon muuta saa valmiiksi maustettuna niin, että ruuanlaitto on varsin vaivatonta.
Hienosti vertaat omenia ja meloneja. Purkkipapu vertautuu jauhelihaan, ei lihapulliin.
Kasvissyöjät ja vegaanit ei tässä eroa mitenkään toisistaan. Valmista lihapulla vastaa valmis kasvispyörykkä. Maustettua tonnikalaa vastaa maustettu tofu. Jauhelihaa vastaa purkkipapu.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyöjät ja vegaanit ei tässä eroa mitenkään toisistaan. Valmista lihapulla vastaa valmis kasvispyörykkä. Maustettua tonnikalaa vastaa maustettu tofu. Jauhelihaa vastaa purkkipapu.
Vielä sillä erotuksella että maustettua tonnikalaa voi syödä suoraan purkista kun raaka maustettu tofu on kypsennettävä, valmiit tofukuutiot voi syödä sellaisenaan.
Miksi sekasyöjä syö joskus lihapullia eikä aina pelkkää jauhelihaa? Varmaan siksi, että vaihtelu virkistää.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla suosii? Kyllä vegaanit syövät enimmäkseen ihan kasviksia. Toki syövät korvikkeita enemmän kuin lihaa. Niinhän sen kuuluu ollakin.
Miksi korvikkeiden syönti on ok? Eikö vegaanit arvosta oikeaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla suosii? Kyllä vegaanit syövät enimmäkseen ihan kasviksia. Toki syövät korvikkeita enemmän kuin lihaa. Niinhän sen kuuluu ollakin.
Miksi korvikkeiden syönti on ok? Eikö vegaanit arvosta oikeaa ruokaa?
Miksi itselläsi on? Eikö sekasyöjät arvosta oikeaa ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Lihapullan aikananmut
Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin liha, vesi, suomalainen porsaanliha, korppujauho (vehnä), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), soija proteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.
Tuo on einespulla. Minusta on ihan ok että niihin käytetään ns. jäteosia. Kun syö lihaa, on eettistä että ruho käytetään mahdollisimman tarkkaan hyödyksi.
Mutta joo. En syö einespulleroita, ne pierettää ja tekee infernaalisen pahan hajun.
Lihapullat: jauhelihaa, kananmuna, suola, pippuri. Variaatioita saa mausteilla, tomaattipyreellä, sipulilla, kermaviilillä, jne.
Mua naurattaa se että soijapojista ja pupun ruoasta mesoavat syö soijaa syödessään eineslihapullia 😅.
Miellän lihan korvikkeiksi esim. nämä ja en pidä näitä ekologisina ruokina joko pitkän kuljetuksen, alkuperämaan tai prosessoinnin takia:
- soijarouhe ym. soijatuotteet
- tofu
- seitan
- nyhtökaura
- vegaaniset juustot
- einekset
T. sekasyöjä, joka syö sesongin mukaan kotimaisia kasviksia ja marjoja ja lihana lähinnä kotimaista kalaa ja itse metsästettyä peuraa Ja joen, että ruokavalioni on parempi kuin keskivertovegaanin maapallon kannalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihapullan aikananmut
Suomalainen koneellisesti erotettu broilerin liha, vesi, suomalainen porsaanliha, korppujauho (vehnä), suomalainen kamara, suomalainen broilerin- ja kalkkunan liha, kasvikuidut (herne, peruna), soija proteiini, mausteet (sipuli, mustapippuri, maustepippuri, korianteri), jodioitu suola, perunatärkkelys, happamuudensäätöaineet (E262, kaliumlaktaatti), glukoosi. RUNSASPROTEIININEN. LAKTOOSITON. Voimakassuolainen. Lihaa 16 %, liha ja lihaan verrattavat valmistusaineet yhteensä 51 %.
Tuo on einespulla. Minusta on ihan ok että niihin käytetään ns. jäteosia. Kun syö lihaa, on eettistä että ruho käytetään mahdollisimman tarkkaan hyödyksi.
Mutta joo. En syö einespulleroita, ne pierettää ja tekee infernaalisen pahan hajun.
Lihapullat: jauhelihaa, kananmuna, suola, pippuri. Variaatioita saa mausteilla, tomaattipyreellä, sipulilla, kermaviilillä, jne.
Samalla lailla se kasvispulla on einespulla. Itse en tee kasvipyöryköitä vaan pihvejä, mutta sama periaate. Soossattuja kidneypapuja, sipulia, grahanmauhoja, kaurahiutaleita, porkkanaa, auringonkukansiemeniä, anista, basilikaa, suolaa, pippuria.
- Terveellisyys, eli syy on sama, miksi perinteisesti possusta ja naudasta tehtyjä makkaroita tehdään nykyään kanasta tai tofusta. Tai miksi aromisuola/arominvahvenne tai voimakkaampi maustaminen on jollekin suolan korvike.
- Siirtymä kokonaan tai osittain kasvisruokavalioon, eli kasvispainotteisesti syövä haluaa maistella erilaisia makuja ja ruoan koostumusta.
- Ruoan muoto ja maku. Markkinoille tehdään sen muotoista ja makuista ruokaa mitä ihmiset ovat tottuneet pitämään näillä leveysasteilla ruokana. Muisti on kuitenkin lyhyt. Vuosisatoja sitten ruokavalio oli kasvispainotteista ja makkarat ja leikkeleet käytännössä tuntemattomia.
- Voiton tavoittelu. Yritykset etsivät uusia asiakkaita uudenlaisilla tuotteilla.
Käykääpä joskus huviksenne kaupassa katsomassa, mitä ne "korvikkeet" maksavat. Esim. meidän perheessä on kolme yläkoulu-ja lukioikäistä vegaania. Voi vaan kuvitella, millainen ruokalasku meillä olisi, jos vaan näitä korvikkeita syötäisiin. Ei taitaisi palkka riittää. Onneksi meidän vegaanit laittavat paljon ruokaa ja pitävät ruoanlaitosta, huh.
Vierailija kirjoitti:
Miellän lihan korvikkeiksi esim. nämä ja en pidä näitä ekologisina ruokina joko pitkän kuljetuksen, alkuperämaan tai prosessoinnin takia:
- tofu
- seitan
- nyhtökaura
- vegaaniset juustot
- eineksetT. sekasyöjä, joka syö sesongin mukaan kotimaisia kasviksia ja marjoja ja lihana lähinnä kotimaista kalaa ja itse metsästettyä peuraa Ja joen, että ruokavalioni on parempi kuin keskivertovegaanin maapallon kannalta
Kahvia et juo etkä suklaata syö etkä viiniä juo ja kengätkiin teet itse lemmikkipossun nahasta 🙄.
Tämä:
Muisti on kuitenkin lyhyt. Vuosisatoja sitten ruokavalio oli kasvispainotteista ja makkarat ja leikkeleet käytännössä tuntemattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tofu
- seitan
- nyhtökaura
- vegaaniset juustot
- eineksetT. sekasyöjä, joka syö sesongin mukaan kotimaisia kasviksia ja marjoja ja lihana lähinnä kotimaista kalaa ja itse metsästettyä peuraa Ja joen, että ruokavalioni on parempi kuin keskivertovegaanin maapallon kannalta
Kahvia et juo etkä suklaata syö etkä viiniä juo ja kengätkiin teet itse lemmikkipossun nahasta 🙄.
Suklaata en osta itse juuri koskaan, ostan kuohuviiniä ja reilun kaupan kahvia ja kengät ostan lähes aina käytettynä ja jos ostaisin uudet nahkakengät, niin valitsen kengät, joiden nahka on kotiteollisuuden jätettä. Kyllä kulutan luonnonvaroja liikaa yhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tofu
- seitan
- nyhtökaura
- vegaaniset juustot
Suklaata en osta itse juuri koskaan, ostan kuohuviiniä ja reilun kaupan kahvia ja kengät ostan lähes aina käytettynä ja jos ostaisin uudet nahkakengät, niin valitsen kengät, joiden nahka on kotiteollisuuden jätettä. Kyllä kulutan luonnonvaroja liikaa yhä.
Siis luomuviiniä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- tofu
- seitan
- nyhtökaura
- vegaaniset juustot
Katsotko olevasi kovinkin keskiverto kuluttaja ja se keneen vegaaneja pitäisi verrata?
Alkuperäinen väite kaipaisi selitystä. Mitä korvikkeita ap tarkoittaa ja miten moni vegaani kyseisiä korvikkeita todellisuudessa käyttää?
Vierailija kirjoitti:
Tämä:
Muisti on kuitenkin lyhyt. Vuosisatoja sitten ruokavalio oli kasvispainotteista ja makkarat ja leikkeleet käytännössä tuntemattomia.
Makkara ei ole suinkaan ollut tuntematonta. Eläimestä syötiin kaikki osat ja sisäelimistä tehtiin makkaraa. Nykyiset makkarat on vitsi niihen verrattuna.
Eikö löydy asia-argumentteja veganismin vastustamiseen kun kirjoitellaan öhö öhö koktaili?