Alaikäinen karkasi ulkomaille - etävanhempi tiesi
Auttakaa!
Mitkä ovat lähivanhemman oikeudet, kun alaikäinen (17v) karkasi poikaystävän kanssa Turkkiin lähivanhemmalta salaa? Tässä tapauksessa tytär oli isän (etävanhempi) kanssa sopinut salaa äidiltä (lähivanhempi) matkasta. Exä ei ilmoittanut eikä soittanut neuvotellakseen asiasta. Tytär oli jo keväällä kysynyt mahdollisuutta lähteä ulkomaille ilman vanhempia täysikäisen (19v) poikakaverin ja tämän ystävien kanssa. Olin kieltänyt matkan vedoten alaikäisyyteen ja turvallisuusnäkökohtiin. Myöskään poikaystävä ei ole kovin läheinen eikä heidän perhensä tuttu. Lisäksi tytär oli väittänyt ettei edes seurustele enää ko. pojan panssa. Pojan ystävät puolestaan aivan tuntemattomia.
Meillä on yhteishuoltajuus, jota on varjostanut alusta alkaen puhumattomuus, salailu, rajut riidat, tapaamisten väliinjättäminen ja oikeudenkäynnit. Sanalla sanoen pahin mahdollinen ero.
Tyttäreltä tuli tekstiviesti, että on viikon lomalla Turkissa. Neiti lähti - karkasi - kotoaan sanomatta sanaakaan ottamatta hammasharjaakaan! Tieto tuli shokkina.
Olen järkyttynyt. Mitkä ovat lähihuoltajan oikeudet ko. tilanteessa? Entä etävänhemman velvollisuudet? Auttakaa!!!!!
Kommentit (31)
Onnea todistamaan siitä että etä tiesi. Eipä oikein muuta sanottavaa kuin itseppä olet kuoppasi kaivanut. Olet valinnut lapsesi isän ihan itse. Olette kasvattaneet lapsen yhdessä, ja kun ette ole arvostaneet toisianne niin miksi lapsenne tarvisi arvostaa teitä? Voin vain kuvitella kuinka tyttö myhäilee typerälle äitilleen.
Minusta olet tehnyt typerästi tyrmäämällä matkan. Olisit ottanut asiaksesi tutustua poikaan ja hänen kavereihin, välittänyt aikuistuvasta tytöstäsi muutoinkin kuin kieltojen kanssa.
Voit nyt ilmoittaa poliisille että on karannut, tyttö lomailee lomansa ja lentokentällä otetaan talteen. Tai sitten laittaa lapsellesi viestiä, syyllistää häntä jne.
No etpä voi tehdä juuri mitään. Jos olet jo ennestään exän kanssa noin huonoissa väleissä, niin aika turha sinnekkään suuntaan on kitistä. Yritä luoda nyt edes lapseesi hyvät välit, niin ehkä tyttö kertoo jotain asioitaan sinullekin. Ilmeisesti tyttö on isänsä kanssa ihan hyvissä väleissä.
Jotain rangaistusta voit tietenkin yrittää, koska vastoin kieltoasi lähti reissuun. Yleisesti suosittelisin raivoamisen ja nalkutuksen sijaan pyrkimään luomaan tyttöön hyvät ja molemminpuolin luottamukselliset välit.
Poikaystävä oli jollain tasolla tuttu, kun kävi kotonamme ja syötinkin häntä. Ukomaalaistaustainen ja aivan eri kulttuurissa. Poika itse kertoi, että heidän perheessään äidin sana on laki ja vanhempia kuuluu totella. Tässä tapauksessa minun sanani ei siis enää painanut, eikä poikaakaan ollut näkynyt meillä enää puoleen vuoteen!!
Kerro ihmeessä miten voit tutustua toisen kavereihin? Pyytämällä kotiisi vai menemällä kauppakeskuksesta etsimään? Tuskin ovat kiinnostuneita nämä nuoret...
Mitä tulee kasvatukseen, kuulostaa kuin ylläoleva kirjoittaja syyllistäisi äitiä, joka TURVALLISUUSnäkökohtiin vedoten ei halua alaikäisen lähtevän ulkomaille. Ja kasvatusta tytär ei ole ainakaan saanut isältään, joka jätti perheensä tytön ollessa 6-vuotias toisen naisen ja syntyvän lapsen takia!! Exä ei lasten arkea ole KOSKAAN jakanut!!!
voi ei :( olen itse ollut tuon ikäisenä kaveriporukalla Välimerellä eivätkä ne lomat ole mitään lastenleikkiä, omaa lastani en ikinä päästäisi. Ja Turkki on vielä se pahin mahdollinen :(
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:35"]Poikaystävä oli jollain tasolla tuttu, kun kävi kotonamme ja syötinkin häntä. Ukomaalaistaustainen ja aivan eri kulttuurissa. Poika itse kertoi, että heidän perheessään äidin sana on laki ja vanhempia kuuluu totella. Tässä tapauksessa minun sanani ei siis enää painanut, eikä poikaakaan ollut näkynyt meillä enää puoleen vuoteen!!
Kerro ihmeessä miten voit tutustua toisen kavereihin? Pyytämällä kotiisi vai menemällä kauppakeskuksesta etsimään? Tuskin ovat kiinnostuneita nämä nuoret...
Mitä tulee kasvatukseen, kuulostaa kuin ylläoleva kirjoittaja syyllistäisi äitiä, joka TURVALLISUUSnäkökohtiin vedoten ei halua alaikäisen lähtevän ulkomaille. Ja kasvatusta tytär ei ole ainakaan saanut isältään, joka jätti perheensä tytön ollessa 6-vuotias toisen naisen ja syntyvän lapsen takia!! Exä ei lasten arkea ole KOSKAAN jakanut!!!
[/quote]
Höpöhöpö. Mä olen ollut kaverin kanssa turkissa kun oltiin 15 vuotiata ja siellä on ihan turvallista jos on vaan järki päässä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:35"]voi ei :( olen itse ollut tuon ikäisenä kaveriporukalla Välimerellä eivätkä ne lomat ole mitään lastenleikkiä, omaa lastani en ikinä päästäisi. Ja Turkki on vielä se pahin mahdollinen :(
[/quote]
Turkki pahin mahdollinen kun ei ole ääri-islamistinen maa eikä fiksut ihmiset vaikka olisivatkin alaikäsiä joudu raiskatuksi tms?
Tytär valitsee puolensa sen mukaan kumpi antaa sen mitä neiti haluaa ja puukottaa sitten selkään seuraavassa hetkessä! Haukkuu isää kun se hänelle sopii, samoin minua. Sitten taas mielinkielin, kunnes taas vaihtaa suuntaa. Isänsä opettanut moraalin ja äidille valehtelemisen.
Vaikea tällaisen jälkeen yrittää luoda "luottamuksellisia välejä", jos luottamus on jo mennyt.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:12"]Auttakaa!
Mitkä ovat lähivanhemman oikeudet, kun alaikäinen (17v) karkasi poikaystävän kanssa Turkkiin lähivanhemmalta salaa? Tässä tapauksessa tytär oli isän (etävanhempi) kanssa sopinut salaa äidiltä (lähivanhempi) matkasta. Exä ei ilmoittanut eikä soittanut neuvotellakseen asiasta. Tytär oli jo keväällä kysynyt mahdollisuutta lähteä ulkomaille ilman vanhempia täysikäisen (19v) poikakaverin ja tämän ystävien kanssa. Olin kieltänyt matkan vedoten alaikäisyyteen ja turvallisuusnäkökohtiin. Myöskään poikaystävä ei ole kovin läheinen eikä heidän perhensä tuttu. Lisäksi tytär oli väittänyt ettei edes seurustele enää ko. pojan panssa. Pojan ystävät puolestaan aivan tuntemattomia.
Meillä on yhteishuoltajuus, jota on varjostanut alusta alkaen puhumattomuus, salailu, rajut riidat, tapaamisten väliinjättäminen ja oikeudenkäynnit. Sanalla sanoen pahin mahdollinen ero.
Tyttäreltä tuli tekstiviesti, että on viikon lomalla Turkissa. Neiti lähti - karkasi - kotoaan sanomatta sanaakaan ottamatta hammasharjaakaan! Tieto tuli shokkina.
Olen järkyttynyt. Mitkä ovat lähihuoltajan oikeudet ko. tilanteessa? Entä etävänhemman velvollisuudet? Auttakaa!!!!!
[/quote]
Olettepa hoitaneet alusta asti asianne huonosti. Et ole saanut luotua lapseesi luottamuksellista suhdetta. Olet huono vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:35"]Poikaystävä oli jollain tasolla tuttu, kun kävi kotonamme ja syötinkin häntä. Ukomaalaistaustainen ja aivan eri kulttuurissa. Poika itse kertoi, että heidän perheessään äidin sana on laki ja vanhempia kuuluu totella. Tässä tapauksessa minun sanani ei siis enää painanut, eikä poikaakaan ollut näkynyt meillä enää puoleen vuoteen!!
[/quote]
Ehkä on kuitenkin muuten tasapainoisempi ja turvallisempi aikuinen teidän lapselle?
Ai etävänhempi Sinun mielestäsi "tasapainoisempi ja turvallisempi vanhempi"? Ja mihinhän tämän perustat? Siihen, että isä jättää perheensä, saattaa raskaaksi toisen naisen avioliiton ulkopuolella, jättää tyttärensä (6 ja 1), opettaa lapsillensa vihaamaan ja halveksimaan äitiään, menee naimisiin 3. kertaa, käyttää väkivaltaa - srkä henkistä että fyysistä! Ja Sinä puhut "tasapainoisemmasta ja turvallisemmasta"!!!!!!!!!!!!!!
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:56"]
Ai etävänhempi Sinun mielestäsi "tasapainoisempi ja turvallisempi vanhempi"? Ja mihinhän tämän perustat? Siihen, että isä jättää perheensä, saattaa raskaaksi toisen naisen avioliiton ulkopuolella, jättää tyttärensä (6 ja 1), opettaa lapsillensa vihaamaan ja halveksimaan äitiään, menee naimisiin 3. kertaa, käyttää väkivaltaa - srkä henkistä että fyysistä! Ja Sinä puhut "tasapainoisemmasta ja turvallisemmasta"!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Joo, näitä riittää. Niille pitäisi oikein antaa nyrkkiä.
Miten tyttö pääsi ilman passiaan Turkkiin? (Sehän oli sinulla tallessa kun olet huoltaja, eikö?)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:56"]Ai etävänhempi Sinun mielestäsi "tasapainoisempi ja turvallisempi vanhempi"? Ja mihinhän tämän perustat? Siihen, että isä jättää perheensä, saattaa raskaaksi toisen naisen avioliiton ulkopuolella, jättää tyttärensä (6 ja 1), opettaa lapsillensa vihaamaan ja halveksimaan äitiään, menee naimisiin 3. kertaa, käyttää väkivaltaa - srkä henkistä että fyysistä! Ja Sinä puhut "tasapainoisemmasta ja turvallisemmasta"!!!!!!!!!!!!!!
[/quote]
Take chillpill U gradu cunt.
Sähän melkoinen tapaus.olet.
Olet.ehkä tuolla omalla 'ehdottomuudellasi' vieraannuttanut tyttäresi?
Mistä tytär on saanut matkarahat? Sinultako? On hänellä varmaan ollut matkalaukku jossain, matkavaatteet, hygieniatavarat sun muuta jo valmiina, ja kaikki se on jollain rahalla maksettu.
Voin hyvin kuvitella, millaisia kommentteja annoit tytölle hänen ulkomaalaistaustaisesta poikaystävästään, jos tytär ei ensimmäisen kerran jälkeen enää tuonut häntä näytille ja vielä valehteli sinulle, ettei ole enää tekemisissä pojan kanssa.
Taidat itsekin olla aikamoinen peto henkisen väkivallan saralla.
Nuorella on toki aina houkutuksia ulkomailla. Innokkaat miespuoliset ihailijat mutta pitää pitää pää kylmänä. Toisaalta miksei voi tutustua ihmisiin siellä. Itse oon matkaillut yksinkin ja on ollut seikkailuja ja tässä oon nyt. En ollut alle 25 v reissun päällä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 19:40"]
Tytär valitsee puolensa sen mukaan kumpi antaa sen mitä neiti haluaa ja puukottaa sitten selkään seuraavassa hetkessä! Haukkuu isää kun se hänelle sopii, samoin minua. Sitten taas mielinkielin, kunnes taas vaihtaa suuntaa. Isänsä opettanut moraalin ja äidille valehtelemisen.
Vaikea tällaisen jälkeen yrittää luoda "luottamuksellisia välejä", jos luottamus on jo mennyt.
[/quote]onneksi poika, ei ole tuollasia kahnauksia.
Huom. Useiden huutomerkkien lisääminen tekstisi loppuun saa sinut näyttämään epäkypsältä aikuiselta, joka osaa perustella kantansa vain huutamalla kuin uhmaikäinen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:19"]Huom. Useiden huutomerkkien lisääminen tekstisi loppuun saa sinut näyttämään epäkypsältä aikuiselta, joka osaa perustella kantansa vain huutamalla kuin uhmaikäinen.
[/quote]
Yep, jostain syystä tavasta, jolla AP kirjoittaa tulee vaikutelma epätasapainoisesta ja katkerasta ihmisestä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 20:19"]
Huom. Useiden huutomerkkien lisääminen tekstisi loppuun saa sinut näyttämään epäkypsältä aikuiselta, joka osaa perustella kantansa vain huutamalla kuin uhmaikäinen.
[/quote]
Menepä nyt pois tästä keskustelusta.
Tuon ikäinen natku jo, anna olla ja mennä. Jos jotain huonoa tapahtuu, niin vastuu ei ole sinulla vaan voit ivallisesti syyttää etävanhempaa.