Yhteenmuutto- opintotuki/asumislisä?
Olen muuttamassa poikaystäväni kanssa yhteen syyskuussa. Saan opintotukea, hän käy töissä, mutta saa asumistukea. Miten minun opintotukitilanteeni nyt muuttuu, kun muutan hänen kanssaan samaan ruokakuntaan? Asumislisäni ilmeisesti lopetetaan? Viisaammaat, kertokaa!
Kommentit (5)
Mä aina luulin, että asumislisää lasketaan jos asuu puolison kanssa? Toivottavasti on noin, koska nyt selviäisin VIIMEINKIN ilman sitä fakin opintolainaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 15:21"]Mä aina luulin, että asumislisää lasketaan jos asuu puolison kanssa? Toivottavasti on noin, koska nyt selviäisin VIIMEINKIN ilman sitä fakin opintolainaa.
[/quote]
Ei lasketa, en tiedä onko joskus ollut noin tai koska tilanne on muuttunut mutta itse muutin toukokuussa poikaystävän kanssa yhteen ja tutkin samaa asiaa. Kelan sivuilta löytyy laskuri jolla voit katsoa paljonko saat opintotukea.
Opintotuen asumislisä määräytyy tietysti vuokran mukaan. Eli kun muutatte yhteen, sinun maksettavaksesi tulee puolet vuokran suuruudesta ja siihen summaan saat sen asumislisän. Sen suuruuden voit taas tekistaa kelan sivuilta, en enää muista mikä se prosenttimäärä on tai mikä on maksimi asumislisä.
Puolison tulojen vaikutus opintotukeen poistui vuoden 2009 alusta. Jos oma vuokraosuus on 252€ tai enemmän, saat täyden asumislisän (n. 201€). Jos oma vuokraosuus jää alle tuon, saat asumislisää 80% hyväksytyistä asumismenoista.
Laittakaa ajoissa vireille myös poikaystävän asumistuen tarkistus ettei tule liikamaksuja. Käsittelyajat on pitkät kesällä (lomat) ja elo-syyskuussa.
Opintotuen asumislisään kuten ei opintotukeenkaan vaikuta puolison tulot millään tavalla, tiedän tämän varmasti, koska itselläni on juuri samanlainen tilanne kuin sinulla nyt.