Kuinka paljon sylität lastasi? Entä halaat ja kosketat?
Tuli mieleeni tuosta Äitiä ikävä-ketjusta.
Itse pidän vajaa 3-vuotiastani sylissä hyvin paljon, ehkä jopa liikaakin. Kosketan aina lähellä ollessani ja silitän hiuksia. Otan hänet aina syliin myös kun luen hänelle, eli aika paljon.
Vuoden ikäistä pidän myös sylissä, mutta suurimman osan läheisyydestä hän saa imetettäessä.
Voiko lapselle antaa liikaa hellyyttä? Tyhmä kysymys, mutta voiko lapsi täten kiintyä esim. äitiinsä jopa liikaa?
Kommentit (6)
Pidän meidän 2-vuotiasta sylissä aina kun hän haluaa tulla ja olla siinä. Silittelen myös usein kun hän on sylissä. Haluaisin pitää lasta enemmänki sylissä, mutta hän alkaa olla jo niin meneväinen ettei äidin syli enää juurikaan kiinnosta.
t: se joka äitiä ikävä -ketjussa sanoi ikävöivänsä äitiä, joka oli kotona.
Ihanaa kun lapsemme 1,5 v on itsekin oppinut juuri antamaan kunnolla suukkoja. Mikä voisi olla ihanempaa?
Eräs tuttavani kertoi noudattaneensa lapsensa vauva-aikana hyvää (?) ohjetta eli ei opettanut vauvaa sylivauvaksi jotta itse pääsee helpommalla eikä lapsi myöhemminkään sitten kitisi äidin syliin. JÄRKKYÄ! Enpä kehdannut mitään sanoa. Mielestäni vauvalle ja lapselle pitää tarjota paljon syliä ja läheisyyttä. Tosin ihan onnelliselta heidän taaperonsa vaikuttaa mutta silti...Meillä lapsi nukkui jopa kokonaisia päiväuniaan minun sylissäni:)
Kyllä lapsi vaistoaa jos vanhemmat pitävät hänestä, välittämistä voi osoittaa myös sanoin. Juuri näin raitsikassa isän, joka koko ajan näperteli 10-vuotiasta tyttöään, räpsäytteli sormella tytön huulia, koski mahaan, jalkoja silitteli, kaikki tämä muutamassa minuutissa.. Säälitti!!
Heti aamulla otan syliin, siinä saa lapsi rauhassa heräillä, samalla silitän päätä ja suukotan poskia. Hoitoon viedessä pidän lasta sylissä, halataan kovasti ja suukotetaan. Kotona ensimmäiseksi otan taas syliin ja halin ja pussaan. Ja siinä sitten illan mittaan monta kertaa kaappaisen lapsen syliin tai käyn pyytämässä halin :) Lapsi tulee myös itse oma-aloitteisesti pyytämään, että pääsisi syliin. Pikkukakkosen lapsi katsoo mun kainalosta/sylistä. Paljon meillä ollaan lähekkäin.
Lapsella ikää 3v.
halaan ja pusuttelen aina jos olen lähdössä jonnekin ja lapsi jää kotiin. Ja lisäksi tytöllä (1,5v) on kausia jolloin pyrkii koko ajan syliin. Välillä joudun keittämän kahvitkin ja tekemään kotitöitä iso tyttö toisessa kainalossa.
Kaikkia lapsia sylitellään ja silitellään kymmeniä kertoja päivässä.