Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis mitä? Sanotaanko tuo näin??

Vierailija
12.07.2014 |

Onko sinulle käynyt niin, että jokin asia tai fraasi sanotaan jollain muulla tavalla, mitä olet aina luullut?

Itse olen mm aina kuvitellut, että nämä (Jokainen tablaa tyylillään, makuasioista ei voi kuin kiistellä, jonnin joutavaa) sanotaan näin: Jokainen taklaa tyylillään, makuasioista ei voi kiistellä ja jonnen joutavaa.

En toki tiedä olenko vieläkään kuullut oikein :)

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
2/27 |
14.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruulankoja kaapissa. Maanjärjestys tappoi 10000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Makuasioista ei voi kiistellä" on oikein, samoin "jonnin joutavaa", ei minkään jonnen..hö.

Vierailija
4/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se sanota just tolleen "makuasioista ei voi kiistellä"?

Vierailija
5/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen taklaa tyylillään :Ddddddd Jonnen joutavaa :Ddddddd

Vierailija
6/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on makuasioista ei voi kiistellä

Vierailija
7/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kysy.fi/kysymys/mista-tulee-sanonta-kukin-taaplaa-tyylillaanliittynee-lautataapelin

Kuten arvelitkin "taaplata"-verbin ensimmäinen merkitys on pinota lautoja tm. sahatavaraa pinoksi, tapuliksi, tapuliin. "Jokainen taaplaa tyylillään" merkitsee sitä, että henkilö toimii kykyjensä, tapojensa tms. mukaisesti.
Verbi "taaplata, taplata, taapeloita" ja substantiivi "taapeli" esiintyvät Elias Lönnrotin suomalais-ruotsalaisessa sanakirjassa v. 1880. Kyseiset ilmaisut esiintyvät varsinkin itämurteissa.
Taapelia vanhempi samaa merkitsevä sana on "tapuli", jota Wallenius on käyttänyt jo vuonna 1706 muodossa "kellostapuli". Paitsi kellotapulista on puhuttu myös halko- tai lautatapulista. Historiallisia termejä olivat myös tapulikaupunki ja tapulioikeus.
Myöhäisessä muinaisruotsissa tapuli = stapul, nykyruotsissa = stapel.

Makuasioista ei voi kiistellä.

Voe hyvänen aika, jonnen joutavaa ;D

Vierailija
8/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:46"]

http://www.kysy.fi/kysymys/mista-tulee-sanonta-kukin-taaplaa-tyylillaanliittynee-lautataapelin

Kuten arvelitkin "taaplata"-verbin ensimmäinen merkitys on pinota lautoja tm. sahatavaraa pinoksi, tapuliksi, tapuliin. "Jokainen taaplaa tyylillään" merkitsee sitä, että henkilö toimii kykyjensä, tapojensa tms. mukaisesti.
Verbi "taaplata, taplata, taapeloita" ja substantiivi "taapeli" esiintyvät Elias Lönnrotin suomalais-ruotsalaisessa sanakirjassa v. 1880. Kyseiset ilmaisut esiintyvät varsinkin itämurteissa.
Taapelia vanhempi samaa merkitsevä sana on "tapuli", jota Wallenius on käyttänyt jo vuonna 1706 muodossa "kellostapuli". Paitsi kellotapulista on puhuttu myös halko- tai lautatapulista. Historiallisia termejä olivat myös tapulikaupunki ja tapulioikeus.
Myöhäisessä muinaisruotsissa tapuli = stapul, nykyruotsissa = stapel.

Makuasioista ei voi kiistellä.

Voe hyvänen aika, jonnen joutavaa ;D

[/quote]http://www.kysy.fi/kysymys/jos-joku-jonninjoutava-niin-mika-se-jonni

Vierailija
9/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas "kuulen" koko ajan siinä Cheekin biisissä että " ei oo huolii jalkahien..." kun on oikeesti jakajien.

No tää kuuluis väärin kuultuihin biisin sanoihin, mutta tulipa mieleeni tässä.

Vierailija
10/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että "useimmiten" kirjoitetaan "useinmiten".

Vierailija
11/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Suomen murteiden sanakirja” (osa 5; Kotimaisten kielten tutkimuskeskus ja Valtion painatuskeskus, 1997) kertoo, että ”jonninjoutava” esiintyy varsin vaihtelevissa muodoissa eri murteissa. Niitä ovat ainakin ”jonginjoutava”, ”jonijoutava”, ”joninjoutava”, ”jonkinjoutava”, ”jonnanjoutava”, ”jonnenjoutava”, ”jonniinjoutava”, ”jommonjoutava” ja ”jonnikkajoutava”. Voisin kuvitella, että ”jonni” saattaisikin olla vain deskriptiivinen sana, joka on muodostettu äänteellisin perustein sopimaan yhteen jälkiosan ”joutava” kanssa. Ehkä jotakin motivaatiota on otettu jo-alkuisesta proniminiaineksestakin. Vastaavia äänteellisesti motivoituneita sanaparejahan on muitakin (esim. ”sikin sokin”), eikä sanaparin toinen osa välttämättä tarkoita mitään erityistä, lisääpä vain painokkuutta ilmaukseen.

No ei sitten tällekään olisi kai pitänyt repeillä ;D

Vierailija
12/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen taklaa tyylillään" ja "Jonnen joutavaa" antavat käyttäjästään vaikutelman, että yleissivistys on kerätty ylilaudalta.

Tosin nuo tyyppit ovat tulevaisuuden keski-ikäisiä, ja niin se kieli muuttuu.

Vierailija
13/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks kaveri sanoo aina "siinä vaihteessa" ja "katketa liitoksistaan". Ärsyttävän kuulosta

Vierailija
14/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mulla meni plasmat sekaisin." Mitkä ihmeen plasmat?

Vierailija
15/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2014 klo 00:58"]

"Mulla meni plasmat sekaisin." Mitkä ihmeen plasmat?

[/quote]

Se on "mulla meni pasmat sekaisin".

Vierailija
16/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin pitkään, että "nukkua pommiin" on oikea muoto... Mutta sitten kuulun, että oikeaoppisesti se on "nukkua ponniin". Tosi juttu. Tosin en vieläkään tiedä mikä ponni on.

Vierailija
17/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1043

ponnin oikeellisuus jää hämäräksi näköjään. Tuo jonnenjoutava yhä naurattaa, ja tosiaan ei olisi voinut välttyä nauramasta sisäisesti jos noita muita muotoja kuulisi jonkun käyttävän. Mutta ilmeisesti joutavia jonneja on ollut ennen essiä.

Vierailija
18/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasioista ei voi kuin kiistellä, taklaa tyylillään, Jonne... :D Hauskoja. Oisko sulla lisää näitä huumorinkukkasia?

Vierailija
19/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis olen aina kuullut korvakuulolta, että nuo sanotaan noin sen enempää asiaa pohtimatta ja sitten joskus asia on minulle selvinnyt. Otsikointi antoi ymmärtää kenties siinä mielessä väärin, että väittäisin noiden minun tapojen olevan oikein. Tämän ketjun oli tarkoitus ollakin siinä mielessä hauska, että kerääntyisi fraaseja, jotka itse on sanonut aina ihan päin hemmettiä :) ap

Vierailija
20/27 |
12.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites se menikään se patakattila soimaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi