Liian suuri lahja opettajalle, palautanko
Sain kouluasteen päättäneen nuoren perheeltä 100 euron lahjakortin. Tajusin tosiaan vasta nyt, että lahjaan tosiaan kuuluikin kaksi 50€:n lahjakorttia. Ihmettelin jo viittäkymppiä, mutta ajattelin että siihen ehkä oli syynsä, joita en nyt tässä avaa sen kummemmin. Kysymys kuuluu, palautanko lahjan ja kiitän vielä kauniisti?
Kommentit (25)
Älä palauta. Liikaahan tuo on mutta kun kyse ei ole vahingosta vaan lähinnä tahdittomuudesta, niin anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Pakko palauttaa. Itseasiassa 50 Euroakin on liikaa. Ihmettelen, ettet jo siitä mennyt puhumaan rehtorille.
Itse olen enimmilläni saanut 20 Euron lahjakortin ja sekin tuntui hankalalta. Arvoin pitkään, pitäisikö mennä selvittämään asia vielä kesälomalla, mutta annoin olla. Jostain olen lukenut, että sopivan raja on tuolla 30 euron huiteissa. Todellisuudessa ehkä arvokkain lahja oli polviin asti olevat, upeat villasukat. Niihin on mennyt varmaan 20 Euron langat ja tajuton oma työ, mutta rahalahja (tai lahjakortti) on niin selkeä, että siinä pitää olla vielä tarkempi.
Tämä tuli siis siviilisähköpostiini vasta päättäjäisten jälkeen, siksi en jotenkin ymmärtänyt.
Sovi rehtorin kanssa, että ostat rahalla oppilaille jotain kivaa. Teette vaikka pyöräretken, jolloin lapset saavat jotain hyvää syötävää. Tai teemapäivä koulussa, johon ostat kaikia hyödyntävän tavaran, esityksen, naposteltavaa, tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko palauttaa. Itseasiassa 50 Euroakin on liikaa. Ihmettelen, ettet jo siitä mennyt puhumaan rehtorille.
Itse olen enimmilläni saanut 20 Euron lahjakortin ja sekin tuntui hankalalta. Arvoin pitkään, pitäisikö mennä selvittämään asia vielä kesälomalla, mutta annoin olla. Jostain olen lukenut, että sopivan raja on tuolla 30 euron huiteissa. Todellisuudessa ehkä arvokkain lahja oli polviin asti olevat, upeat villasukat. Niihin on mennyt varmaan 20 Euron langat ja tajuton oma työ, mutta rahalahja (tai lahjakortti) on niin selkeä, että siinä pitää olla vielä tarkempi.
Tämä tuli siis siviilisähköpostiini vasta päättäjäisten jälkeen, siksi en jotenkin ymmärtänyt.
Ok, eli tämä aloitus olikin provo.
Näistä pääsee sillä, että ilmoittaa oppilaille lukukauden alussa, ettei huoli lahjoja.
Nimim. näin toiminut jo monta vuotta.
Pidät hyvänäsi ilman muuta. 100€ on joillekin ihan pikkuraha. Ei pidä peilata kaikkea omaa pérśaukisuuttaan vasten.
Tässä oli tosiaan kyse koulun päättäneestä, joten samalle luokalle ei voi enää ostaa mitään. Huh, enpä tiedä.
Annoin 20 euroa opettajalle, joka lopetti lapseni luokan opettamisen.
Hän sanoi, että säännöt kieltävät ottamasta vastaan rahaa. Että se on lahjus. Sanoin, että en hyödy tästä mitään, kun kerran lopetat. Otti sitten vastaan empien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli tämä aloitus olikin provo.
Ei kyllä ollut provo. Vähän erikoinen juttu vain. Perhe on muuta kautta tuttu, siksi osoite oli tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä pääsee sillä, että ilmoittaa oppilaille lukukauden alussa, ettei huoli lahjoja.
Mun lapsen ope ilmoitti heti vuoden alussa, että jos joku haluaa antaa lahjoja, niin hän tykkää suklaasta ja toivoo saavansa suklaata lahjaksi.
Eipä sitä tiedä, onko totta, mutta tuolla tavalla hän vältti kiusalliset tavaralahjat ja rahalahjat jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsen ope ilmoitti heti vuoden alussa, että jos joku haluaa antaa lahjoja, niin hän tykkää suklaasta ja toivoo saavansa suklaata lahjaksi.
Eipä sitä tiedä, onko totta, mutta tuolla tavalla hän vältti kiusalliset tavaralahjat ja rahalahjat jne.
Mä olen monesti miettinyt kieltää tuomasta lahjoja, mutta kun siihen musta sisältyy oletus, että ilman muuta muuten toisivat. Äh, hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Pidät hyvänäsi ilman muuta. 100€ on joillekin ihan pikkuraha. Ei pidä peilata kaikkea omaa pérśaukisuuttaan vasten.
Ei ole juurikaan merkitystä, onko raha pieni vai iso. Opettajien lahjonta on monissa maissa todellinen ongelma, erityisesti Kiinassa.
Kiinnostaisi, miksi tämä aloitus on saanut alapeukkuja. Eikö ole kohtuullista pohtia tällaista? Vai johtuuko alapeukut siitä, että aloittaja ei ole tajunnut asiaa ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole juurikaan merkitystä, onko raha pieni vai iso. Opettajien lahjonta on monissa maissa todellinen ongelma, erityisesti Kiinassa.
Jos saa lahjan päättötodistusten jaon jälkeen, sitä ei voi kyllä pitää lahjontana. Itse ymmärtäisin kiitokseksi, mutta summa on kohtuuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen monesti miettinyt kieltää tuomasta lahjoja, mutta kun siihen musta sisältyy oletus, että ilman muuta muuten toisivat. Äh, hankalaa.
Ei sisälly mitään oletusta, kun sanoo, että JOS olit ajatellut muistaa opea jotenkin lukukauden päättyessä, kerron nyt, että pelkkä hyvän loman toivotus riittää. Se on on paras lahja. Hyvin on toiminut nyt reilut 10 vuotta. Ei nolojatilanteita eikä ennen kaikkea ahdistuneita lapsia javanhempia miettimässä, että pitääkö muistaa vai ei.
Ope, joka ei halua lahjoja
Provo.
Kukaan järkevä tyyppi ei tuota aloitusta usko, eikä myöskään ap:n omia kommentteja asiasta.
Jos et palauta, osta koululle jumppapalloja tai vastamelukuulokkeet, jos lahjakortit voi sellaisiin käyttää. Mielummin palauta ja sano jos haluavat jotenkin muistaa, lahjoittakoon koululle vaikka ne vastamelukuulokkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä tapauksessa opettaja ei enää opeta lasta, joten ei tuota oikein lahjonnaksi saa väännettyä.
Eikä 100€ ole opettajalle niin iso raha, että voisi olettaa antavan jotain perusteettomia etuja oppilaalle.
Jos lahjan antaja on varakas ja katsoo, että sinä opettajana olet vuosien varrella tehnyt hänen lapsensa tulevaisuuden eteen enemmän, kuin voisi odottaa, niin ei lahja ole mielestäni liian suuri. Kyse ei ole siitä, että antaisit helposti numeroita vaan jos lapsella on ollut koulussa vaikeaa (kiusaamista, oppimisvaikeuksia, motivaation puutetta tms.) ja vanhemmat ovat kiitollisia sinun antamastasi tuesta, niin ajattele sitä vain arvostuksen osoituksena.