mitä nyt kun ei ole rahaa?
Hei te elämää kokeneemmat! Olen opiskelija (vielä 17v) ja nyt pulassa... En saa kesällä kelalta mitään tukia ja kahden kuukauden vuokrat on rästissä... Luulin pystyväni maksamaan kesän vuokrat töillä, mutta kesäkuun työt peruuntuivat ja tämän ja enskuun palkka tulee ilmeisesti vasta elokuun lopulla (saan varmistettua asian maanantaina) Vanhemmat ovat yrittäneet auttaa ja vakuuttelevat että saavat rahat jostain, mutta ihan rehellisesti sanoen en usko heidän taikovan sitä rahaa viikossa kun eivät ole saaneet sitä kuukaudessakaan aikaan.
Eli rahaa ei ole ja nyt tuli häätö varoitus, jos vuokria ei makseta viikon sisällä... Vuokranantaja antoi armon aikaa viimekuun vuokrasta, mutta sitäkään en ole siis saanut maksettua. Olen ensimmäistä kertaa oikeasti tilanteessa että rahat ei riitä. Opiskeluni jatkuvat kuukauden päästä joten jos kämppä lähtee alta opiskelutkin todennäköisesti jäävät.. Perjaatteessa olisi mahdollisuus saada tt-tukea, mutta aikaa on vaan viikko. Olen joskus kuullut että sossusta voi saada tukea/lainaa joka täytyy maksaa takaisin, osaako joku kertoa lisää? Apua oikeasti kaivataan! Viikonloppu edessä ja ihan kamala stressi näistä jutuista ja vastauksia saan vasta maanantaina, joten osaako joku neuvoa?? :(
Kommentit (13)
soita kaupunkisi velkaneuvontaan ja kysy sosiaalista luottoa. tai sitten käyt sossun luukulla ja kerrot tilanteesi.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:55"]Ja vuokrani on tosiaan vain 300e (eli kahdelta kuulta 600e) ja meidän perheelle se on paljon...
[/quote]
Haitko yleistä asumistukea? Se on 80% vuokrasta. Laitahakemus ja soita kelaan ja kerro että työsi peruuntuivat ja olet ollut jo kuukauden ilman rahaa, vuokrat rästissä. Näistä pitäisi nyt saada 480€, eli viimekuun vuokran saat maksettua. Perheelläsi on elatusvelvollisuus, eli minusta voit ihan hyvin jättää tuon 120€ äitisi maksettavaksi ja maksaa halutessasi kesätuorahoista takaisin.
seurakuntaan kertomaan tilanne.sieltä apu nopeammin kuin sossusta.ja sit samantien se toimeentulotukihakemus.
Tuo juttu tossa just mättää ko kela ei myönnä muistaakseni ko yli 2kk pituisen ajan yleistä asumistukea ja mun loma on just se 2kk ja sen jälkeen opintotuki ja asumislisä alkaa taas tuleen nii en saa sieltä mitään..
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:00"]
seurakuntaan kertomaan tilanne.sieltä apu nopeammin kuin sossusta.ja sit samantien se toimeentulotukihakemus.
[/quote]
Perheeni ei kuulu kirkkoon, osaatteko sanoa vaikuttaako se seurakunnan tukiin?
Meidän kaupungin seurakunta ei anna avustusta vuokrarästeihin. Yhteys sossuun, meillä ainakin saa kriisiaikoja, jotka tarkoittavat, että pääset tapaamaan henkilökohtaisesti virkailijaa ja nopeallakin aikataululla. Tosin nyt on kesä niin en osaa sanoa kuinka tiukkaa sosiaalihuollossa on noiden aikojen suhteen. Googlaamalla löydät oman kaupunkisi sosiaalihuollon puhelinnumerot. Toivotaan parasta!
Sossuun minäkin olisin yhteydessä. Älä jätä vain hakemusta, vaan soita tai mene käymään! Tsemppiä, toivottavasti tilanne järjestyy! Tuskinpa joudut sitä rahaa maksamaan takaisin.
Olet alaikäinen ja voisit mielestäni soittaa lastensuojelupuolelle sossuun. Sieltä voivat ehkä nopeuttaa ja auttaa tuen saamista, ettet saisi häätöä ja joutuisi jättämään opintoja kesken.
Tuli mieleen, että oppilaitoksessasi on varmaankin jonkin sortin sosiaalityöntekijä, jonka puoleen voisit kääntyä...
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:53"]
Hei te elämää kokeneemmat! Olen opiskelija (vielä 17v) ja nyt pulassa... En saa kesällä kelalta mitään tukia ja kahden kuukauden vuokrat on rästissä... Luulin pystyväni maksamaan kesän vuokrat töillä, mutta kesäkuun työt peruuntuivat ja tämän ja enskuun palkka tulee ilmeisesti vasta elokuun lopulla (saan varmistettua asian maanantaina) Vanhemmat ovat yrittäneet auttaa ja vakuuttelevat että saavat rahat jostain, mutta ihan rehellisesti sanoen en usko heidän taikovan sitä rahaa viikossa kun eivät ole saaneet sitä kuukaudessakaan aikaan.
Eli rahaa ei ole ja nyt tuli häätö varoitus, jos vuokria ei makseta viikon sisällä... Vuokranantaja antoi armon aikaa viimekuun vuokrasta, mutta sitäkään en ole siis saanut maksettua. Olen ensimmäistä kertaa oikeasti tilanteessa että rahat ei riitä. Opiskeluni jatkuvat kuukauden päästä joten jos kämppä lähtee alta opiskelutkin todennäköisesti jäävät.. Perjaatteessa olisi mahdollisuus saada tt-tukea, mutta aikaa on vaan viikko. Olen joskus kuullut että sossusta voi saada tukea/lainaa joka täytyy maksaa takaisin, osaako joku kertoa lisää? Apua oikeasti kaivataan! Viikonloppu edessä ja ihan kamala stressi näistä jutuista ja vastauksia saan vasta maanantaina, joten osaako joku neuvoa?? :(
[/quote]olet alle 18 vee, vanhempien tulee sinusta huolehtia
Kiitos kaikille avusta ja vastauksista! Maanantainan käyn sossussa, niinkun suunnittelinkin ja siellä varmasti osataan neuvoa lisää.
Tosiaan olen alaikäinen ja vanhemmilla elatusvelvollisuus ja ihan mielellään he minua elättääkin ja parhaansa tekeekin, siinä ei ongelmaa, mutta kesäaikana tulot ovat sen verran pienet että kahta taloutta on vaikea pyörittää. Oltiin yhdessä laskettu että kesän vuokriin riittää hyvin rahat kun olen koko loman töissä, mutta niinkun sanoin toinen työpaikkani peruuntui joten ollaan vähän umpikujassa...
Ja vuokrani on tosiaan vain 300e (eli kahdelta kuulta 600e) ja meidän perheelle se on paljon...