Miksi sikiön liikelaskenta vasemmalla kyljellä?
Olen huomannut, että vasemmalla ollessa liikkeitä ei juuri tunnu. Oikealla kyljellä liikkeitä tulee ja ovat voimakkaita. Miksi siis käsketään tekemään liikelaskenta vasemmalla kyljellä maaten?
Kommentit (5)
En ole koskaan kuullutkaan moisesta säännöstä. Mulla 2 lasta
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuulln moisesta säännöstä. Mulla 2 lasta
Ohjeissa käsketään vasemmalle kyljelle.
Minulla oli sama juttu, mutta se vasen kylki liittyy jotenkin siihen, että veri virtaa niin paremmin lapselle, ja sydänkin on sillä puolella. Samasta syystä kehotetaan nukkumaan raskauden loppupuolella vasemmalla kyljellä. Itse viihdyin kyllä paremmin oikealla ja kaikkein parhaiten selällään, vaikka selällään eivät suositelleet myöskään pitkiä aikoja olemaan, ettei sikiön hapensaanti(?) heikkene. Meillä ei juurikaan vaikuttanut, ilmoitti kyllä kovasti potkimalla, jos ei asento miellyttänyt, joten makailin tyytyväisenä selälläni.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli sama juttu, mutta se vasen kylki liittyy jotenkin siihen, että veri virtaa niin paremmin lapselle, ja sydänkin on sillä puolella. Samasta syystä kehotetaan nukkumaan raskauden loppupuolella vasemmalla kyljellä. Itse viihdyin kyllä paremmin oikealla ja kaikkein parhaiten selällään, vaikka selällään eivät suositelleet myöskään pitkiä aikoja olemaan, ettei sikiön hapensaanti(?) heikkene. Meillä ei juurikaan vaikuttanut, ilmoitti kyllä kovasti potkimalla, jos ei asento miellyttänyt, joten makailin tyytyväisenä selälläni.
Minä olen taas lukenut, että sikiö ei silloin liiku, jos sen hapen saanti on vähäistä. Säästää tällöin energiaa välttämättömiin elintoimintoihin.
Kokemuksia?