suomalaisien(äitien) kateus?
Olen kohta 26v, 3 v tytön äiti. Olen luonnostaan hoikka ja aika pitkä, perusnätti nainen.
Olen jo pitkään kummastellut, miksi muut äidit(lähinnä 30v. ylöspäin olevat) tuijottavat minua kummallisesti aina kun liikumme jossain. Kaikilla sellainen nyrpeä ilme naamalla, vaikka itse olen iloisella tuulella ja hymyilen tumtemattomillekkin, jos katseet kohtaavat. tämä tuijottaminen korostuu varsinkin, kun esim. leikin, juoksentelen ja lasken likumäkeä puistossa.. ja nyt haluan kysyä teiltä palstalaiset, että miksi suomalaiset ovat tälläisiä??
Haluaisin tutustua toisiin äiteihin, mutta on hyvin vaikeaa, kun tuntuu, että kaikki tumtuvat tuomitsevan minut, enka tosiaan tiedä miksi!
Kommentit (28)
Sinuna en niin kiinnittäisi huomiota miten muut sinua katselevat. Itse saatan miettiessäni näyttää hyvinkin nyrpeältä vaikka en vakavia miettisikään. Saatan vilaista samalla ohikulkijoita tajuamatta että en välttämättä ole kovin kutsuvan näköinen. Harvemmin myöskään kovin kiinnittelen huomiota vaikka perusnätti, hoikka äiti kävelisi vastaan koska löytyyhän noita paljon.
Seuraavana päivänä saatankin sitten jo hymyillä :)
Kyllä mä mielelläni juttelisin puistossa myös aikuisten kanssa lapseni leikin ohella.. olen muuttanut uuteen kaupunkiin, niin ei tosiaan ole täältä kavereita ja mies luonnollisesti töissä, joten on hieman yksinäistä päivät.
mua kyllä huvittaa, kun täällä hyökätään kimppuun aina, jos itseään kehuu.Se miksi mainitsin ulkonäöstäni oli lähinnä testi, joka meni juuri niin kuin ajattelinkin. Hyeenat hyökkää kimppuun :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:55"]
En kyllä ajattele, että olisivat kateellisia, vaan kummastelen nyrpeyttä. Mistä tietää, että henkilökemiat ei toimi, jos ei ole ikinä sanaakaan vaihtanut?
Ap
[/quote]
Jos katsot peiliin, ehkä sieltä löytyy syy. Itse olen suht kaunis nainen, hoikka urheilullinen ja olen kokenut, että kauniina naisena olen saanut enemmän positiivista huomiota. Mutta en siis ole kovalla ja tylyllä tavalla kaunis, vaan klassien kaunis ja kuulemma sellaisella ystävällisellä tavalla ja olemukseni on sellainen, että minua on helppo lähestyä
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:18"]
Kateudella en tarkoittanut ulkonäköä, vaan lähinnä sitä kun leikin ja riehun ja hymyilen, enkä näytä nyrpeetä naamaa kaikille...
mielestäni
[/quote]
Jos et lainkaan tarkoittanut ulkonäköä, miksi sitten ilmoitit olevasi hoikka ja hyvännäköinen? Sehän ei laisinkaan liity asiaan. Yhtä hyvin olisit voinut sanoa, että kurvaat paikalle upouudella Bemarilla, vaikkei sekään liity asiaan. Vaikutat oikeasti sellaiselta omahyväiseltä tyypiltä, joka kuvittelee olevansa jokaisen miehen päiväunelma (not) ja kaikkien muiden naisten kadehtima. Sitten vain piiloudut tuon "pidän hauskaa lasten kanssa"-jutun taakse.
Eivätkö ne leikkikalut ole lapsia varten? Vai liittyikö tuohonkin sellainen "minulla on niin pieni perse että mahdun lasten keinuun ja liukumäkeenkin ja kyllä ne muut läskiperseämmät siellä ovat sitten kateellisia"?
Leikkiä voi muullakin tavoin kuin sinun tavallasi. Kaikki eivät kilju ja ryntäile kuin löyhäpäiset. Moni äiti sitä paitsi tuo lapsen leikkipuistoon, jotta saisi itse hiukan hengähtää, koska kotona on jatkuvasti lapsen kanssa leikkimässä, syöttämässä, vaipattamassa jne. ja puistossa lapsi saa leikkiä muiden lasten kanssa eikä aina vain äidin kanssa.
Jos itellä on paska päivä voi toisen iloisuus ärsyttää.
Olet ehkä niin keskittynyt lapseen että muut ajattelevat sinun haluavan leikkiä lapsen kanssa rauhassa.
Ihmiset saattavat kadehtia onnellista ja kaunista äitiä, mutta itse saatan tuijottaa sellaista ihan sen takia että se on mukavaa ja näin kesäisin ilmeeni näyttää varmasti vähintäänkin nyrpeältä kun aurinko on niin kirkas.
Tälläinen lapsen kanssa nauraminen ja riehakointi saattaa näyttää myös feikiltä siis sellaiselta esitykseltä että saa kulmat kurttuun, en väitä että se sitä olisi, mutta saattaa näyttää siltä että leikit kotia.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 16:55"]
En kyllä ajattele, että olisivat kateellisia, vaan kummastelen nyrpeyttä. Mistä tietää, että henkilökemiat ei toimi, jos ei ole ikinä sanaakaan vaihtanut?
Ap
[/quote]
Miten pukeudut? yleensä äidit esim. leikkipuistoissa ovat vaan tuulipuvuissa, lättänäkengissä ja pitävät hienostelijoina tai pissisäiteinä nuoria äitejä jotka pukeutuvat tyylikkäästi. Kyllä kateutta riittää. Tai jos on vaikka jonkun eri uskonnon edustaja ja pukeutuu erilailla niin kyllä silloin muut "tavis"äidit katsovat pitkään eivätkä halua jutella. Suomessa piirit on pienet ja erilaisuutta ei vieläkään aina hyväksytä, ei edes pk-seudulla.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:00"]
Ehkä niillä +30 v äideillä on muutakin mietittävää kuin +20 v "tyttösen" tekemiset jossain puistossa. Ehkä joku ihan oma syy olla huonolla tuulella. Miksi kuvittelet, etteivät muutkin leiki välillä lapsensa kanssa riehakkaasti? Muut äidit leikkivät kuitenkin miettimättä koko ajan, että "kyllä mä olen mahtava äiti, kun lasken liukumäkeä lapseni kanssa ja juoksen hippaa, hei katsokaa, näittekö... hei miksi te möllötätte vaan?"
Ehkä puistojen sosiaalistavaa vaikutusta korostetaan liikaa. Kyllä minä +30 v äiti käyn puistoissa lähinnä vain leikittämässä lastani kuin että lähtisin norkoilemaan sinne omien ystävien toivossa. Minulla on vain yksi lapsi ja välillä minäkin juoksentelen lapseni kanssa puistoissa. Ehkä niillä joillain on useampi lapsi eivätkä ole enää niin uutuudenviehätyksessä jostain hippaleikistä, jos ovat harrastaneet sitä jo monta vuotta.
[/quote]
Ja pointtisi oli... että olet havainnut kusta muroissasi?
Kummallista suomalaisessa mentaliteetissa on tämä, että täällä kelpaa meriselitykseksi tuntemattoman paheksuminen sillä oletuksella, että nämä esiintyvät ja tekevät sen päteäkseen. Kyllä on otettu lapselta pienestä pitäen luulot pois, ja kova on sitten tarve aikuisena vaatia, että muiden pitää olla yhtä kusi sukassa kuin minut on pakotettu olemaan.
Ja kamalinta tosiaan on tämä, että muille tämä kateudenaihe on itsestäänselvästi hyväksyttävä. Heidätkin on siis nitistetty lapsina. Millä ihmeellä ajattelitte omilta lapsiltanne jättää sielun runtelematta, jos ette edes huomaa miten kovaa kateutta podette asiasta?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 17:11"]Ei koske vain äitejä... suomalaiset vaan nyt ovat liian usein nyrpeitä ihan luonnostaan. Ulkomailla on siksi ihana käydä, kun ihmiset osaavat hymyillä.
Hymyillään me, kun tavataan! :)
[/quote]
:)
[/quote]
ihanaa yleistystä taas. Hohhoijaaa, ihan kuin kaikki maailman ihmiset Suomen rajojen ulkopuolella olisi hymyileviä naatalinaurinkoja. Ei pidä paikkansa.