2- vuotias osaa aakkoset
osaa siis luetella aakkoset ja kirjoittaa ne, en ole koskaan kuullut että kukaan noin pieni olisi osannut:) oletteko te?
Kommentit (25)
Mun lapsi sai 1v lahjaksi kummilta lasten tietokoneen, jossa on näppäimistöllä aakkoset. Kun niitä painaa, läppäri kertoo ääneen kirjaimen ja sillä alkavan sanan ja näyttää siitä kuvan. Tällä tavalla 1v:ltä ei kauaa mennyt opetella aakkoset ja oppia painamaan pyydettäessä vaikkapa u-kirjainta. Jokin aika tämän jälkeen (alle 2v) osasi sanoa kirjaimet myös muualta kuin siltä läppäriltä.
Meidän 2,5-v. tyttö tunnistaa kaikki kirjaimet ja numerot ja osaa lukea ja kirjoittaa näppäimistöllä lyhyitä sanoja. Motoriikka ei riitä käsin kirjoittamiseen. Numeroiden merkityksen ymmärtää neljään asti: laskematta voi sanoa esim. että kuvassa on neljä omenaa. Sitä isommat määrät on vain monta. Yllättävän hyvä on kuitenkin hahmottamaan enemmän - vähemmän -käsitettä. Jos toisessa kuvassa on vaikkapa 7 palloa ja toisessa 8, osaa näyttää sen jossa on enemmän.
Mun esikoiseni osas myös aakkoset ja tunsi numerot alle 2veenä. Lisäks tunnisti autojen merkkejä ja malleja, sekä monen monta lintulajia tunsi. Hän vaan oli äärettömän kiinnostunut noista. Lukemaan ja kirjoittamaan oppi juuri ennen eskaria, ja Harry Pottereita yms. Luki kesällä ennen ekaluokkaa, kirjoitteli myös omia tarinoitaan ja harrasti matematiikkaa ja origamien tekoa. Ekaluokan aikanassuoritti ekan, tokan ja kolmannen luokan asiat, jotkin tunnit oli vanhempien oppilaiden luokassakin. Silti ihan normi nuorimies, amis jäi kesken kun työnteko kiinnosti enemmän lopulta, on myös tekevä mies. Tosin jäi jokin aika sitten työttömäksi kun tehtaassa vähennettiin väkeä...että ei se lapsuuden nerous aina välttis kanna kauas menestykseen. Poikani kyllä onneksi aikoo hakeutua taas opiskelemaan :)
Mietehän, että jo vastasyntynyt erottaa molempien vanhempiensa mahdollisesti eri äidinkielen. Ei vielä puhu, mutta meidän aikuisten pitää muistaa, etteivät vauvat ja taaperot ole tyhmiä. Normi juttu. Ei kannata tosiaankaan pitää lapsen kuullen meteliä asiasta.
Osaa sanoa mikä kirjain tulee k:n jälkeen, tosin miettii hetken. Tikkukirjaimin osaa kirjoittaa. Joitakin vaikeita kirjaimia miettii tosi kauan. Kaikki mun tuttavapiirissä ovat ihan ihmeissään:)
ollaan kans luettu lapselle jo pienestä ja olen myös laulanut hänelle paljon vauva-aikana.. Hommattiin nyt aakkostaulu lapselle kun on niin kiinostunut.
ap