10-luokan kautta lukioon, maksaako? Vm. '04 eli ei oppivelvollinen
Meillä lapsukainen aloittaa lukion ja mieltä askarruttaa, että budjetoidaanko opintokuluja tuleville vuosille mitenkä paljon omasta tilipussista. Hän ei kuulu oppivelvollisuuden piiriin, kuten varmaan 99% luokkalaisistaan, joille ilmaista.
Kommentit (22)
Meidän kunnassa ilmainen ainoastaan 05 syntyneistä alkaen, vanhemmat maksavat itse vaikka aloittaisivat nyt.
Te maksatte.
Vain nyt ysiltä päässeet saa maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kunnassa ilmainen ainoastaan 05 syntyneistä alkaen, vanhemmat maksavat itse vaikka aloittaisivat nyt.
Ei voi olla. Lain mukaan kaikki nyt ysiltä valmistuneet saa ilmaisen toisen asteen.
Mielestäni lukio on teille maksullinen, koska maksuttomuus koskee ainoastaan oppivelvollisia.
https://elamassa.fi/opiskelu/oppivelvollisuus-18-vuotiaaksi-maksuton-to…
"
Keitä oppivelvollisuuden laajeneminen koskee ja milloin se tulee voimaan?
Maksuton toinen aste ja 18 ikävuoteen laajentunut oppivelvollisuus tulevat voimaan 1. elokuuta 2021. Uudistus koskee 1.1.2021 jälkeen peruskouluopintonsa päättäviä, eli pääasiassa vuonna 2005 syntyneitä nuoria. Tästä vuodesta lähtien yhdeksäsluokkalaiset ovat siis velvollisia jatkamaan koulupolkuaan toisen asteen opintoihin. Laajennettu oppivelvollisuus ja maksuton toinen aste otetaan käyttöön ikäluokka kerrallaan.
Uutta lakia ei sovelleta nuoriin, joiden oppivelvollisuus on päättynyt ennen 1.1.2021. Oppivelvollisuuden laajeneminen ei siis koske tällä hetkellä perusopetuksen lisäopetuksessa eli niin sanotulla kymppiluokalla opiskelevia, joiden oppivelvollisuus on lain mukaan päättynyt perusopetuksen päättyessä vuonna 2020. Kymppiluokka ei kuulu perusopetuksen varsinaiseen oppimäärään."
Ei kukaan ole oppivelvollinen 15 ikävuoden jälkeen. Eikä Suomessa koulutus ole maksullista. Kirjat joudutte hankkimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla. Lain mukaan kaikki nyt ysiltä valmistuneet saa ilmaisen toisen asteen.
Ei vaan 05 syntyneet ja sitä nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan nyt ysiltä valmistuneet. Vaikka olisi vanhempi kuin 2005.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole oppivelvollinen 15 ikävuoden jälkeen. Eikä Suomessa koulutus ole maksullista. Kirjat joudutte hankkimaan.
Päivitäpä tietosi sieltä kansakoulun ajalta nykypäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tänä vuonna ysiltä valmistuneet ovat oppivelvollisuuden piirissä, vaikka olisivat syntyneet aiemmin. Mutta ap:n lapsi on päässyt ysiltä jo viime vuonna, eli lapsi ei ole oppivelvollisuuden piirissä ja lukio on hänelle maksullinen.
Tämä vähän vaihtelee. Esimerkiksi täällä stadissa iso osa lukioista on yksityisiä ja ne voivat päättää laajemmasta maksuttomien oppimateriaalien jaosta. Esimerkiksi oman poikani koulu, jossa olen kannatusyhdistyksen hallituksessa, on päättänyt jakaa ilmaiset oppimateriaalit kaikille aloittaville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Tänä vuonna ysiltä valmistuneet ovat oppivelvollisuuden piirissä, vaikka olisivat syntyneet aiemmin. Mutta ap:n lapsi on päässyt ysiltä jo viime vuonna, eli lapsi ei ole oppivelvollisuuden piirissä ja lukio on hänelle maksullinen.
Vastasinkin väitteeseen että syntymävuosi ratkaisisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasinkin väitteeseen että syntymävuosi ratkaisisi.
Ymmärsin. Olen eri.
Rautalankaa: tänä vuonna ysiltä päässeet saavat ilmaisen toisen asteen. Riippumatta siitä, onko mennyt "oikeaan aikaan" kouluun vai myöhemmin / aikaisemmin, kerrannut jonkun luokan tai hypännyt jonkun luokan yli. Ainoastaan se merkitsee, että tänä keväänä päättyi 9-luokka. Suurin osa toki on 2005-syntyneitä.
AP:n lapsen tapauksessa ysiluokka päättyi vuosi sitten, jolloin hän ei ole maksuttoman toisen asteen piirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, uskotaan. Siinä tapauksessa kotikuntani nettisivuilla oiotaan mutkia kun sanotaan yksiselitteisesti että 05 syntyneistä alkaen. Tai sitten kunta yrittää luistaa muiden osalta maksamisesta, en sitäkään ihmettelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, uskotaan. Siinä tapauksessa kotikuntani nettisivuilla oiotaan mutkia kun sanotaan yksiselitteisesti että 05 syntyneistä alkaen. Tai sitten kunta yrittää luistaa muiden osalta maksamisesta, en sitäkään ihmettelisi.
Joko ei osata lukea lakitekstiä tai stten yritetään säästää.
Mulla on joulukuun vikan päivän lapsi 2004 joka pääsi nyt ysiltä ja olen tän erikseen tarkistanut.
Mahtaakohan lukiolla olla laskettuna kovinkaan tarkkaa "hintalappua", mikäli oppivelvollisten mukana sattuisi olemaan yksi oppilas, jonka opetus pitäisi olla maksullinen johtuen aikaisemmasta 9-luokan päättämisvuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Mahtaakohan lukiolla olla laskettuna kovinkaan tarkkaa "hintalappua", mikäli oppivelvollisten mukana sattuisi olemaan yksi oppilas, jonka opetus pitäisi olla maksullinen johtuen aikaisemmasta 9-luokan päättämisvuodesta.
Anteeks mitä yrität sanoa?
Vierailija kirjoitti:
No ei niillä ennenkään ole ollut. Opiskelija vain maksaa kaiken itse. Kustannuksethan riippuu sitten monesta seikasra.
Kunta päättää asiasta itse. Useimmat kunnat eivät ole sitä vielä ehtineet tehdä.