Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annan 4-vuotiaalle käyttörahaa kuukaudessa 5 e. Olenko outo?

Vierailija
10.07.2014 |

Siis vitosen setelin annan Hello Kitty-lompakkoon kerran kuussa. Toki hänellä on oma tili jonne laitamme enemmän rahaa ja aarre arkku minne laittaa kaikki antamamme kolikot.

Tuolla vitosella saa sitten ostaa kirpparilta jotain sellaista mitä haluaa.

Olenko outo? Käymme siis kerran kk kirpparilla jonne ottaa lompakon aina mukaan ja ostaa sitten jotain.:D

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuo ole outoa? Oppii lapsi rahankäyttöä vaan :o?

Vierailija
2/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahamäärä on minusta tuon ikäiselle sopiva. Itselleni tosin vieraampi ajatus on tuo kirppari, meillä tuon ikäiset ovat käyttäneet rahansa niin, että säästävät mieleisin juttuihin, joskus harvoin ovat ostaneet karkkia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole outo itsekkin ajattelin tehdä noin kun lapsi kasvaa:) (nyt 8,5kk) mutta käydään myös kaupoissa ei aina kirppareilla vaikka niitä paljon kierretäänkin.

Vierailija
4/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis käymme mekin normaalikaupoissa. :D

Mutta kirpparilla saa ostaa omalla rahalla jotain, koska siellä on niin halpaa ja saa tuolla vitosella sitten mitä haluaa.

Kaupasta sitten ostetaan kunnon lelut, vaatteet yms t.ap

Vierailija
5/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ajatus! Ja aikakin varmasti sopiva, jos lapsi on rahankäytöstä ja ostoksista kiinnostunut. 

Vierailija
6/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mun mielestä hassumpi ajatus, tosin oma 4-vuotta juuri täyttänyt tyttöni ei vielä omasta käyttörahasta innostuisi. Mutta ehkä vuoden, parin päästä voisin ottaa saman idean käyttöön :) 

Vierailija
7/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudompaa minusta on se että kerrot hänellä "toki" olevan tilin jonne laitatte isompia summia rahaa, ihan kuin nelivuotiaille automaattisesti laitettaisiin rahaa tilille.

Vierailija
8/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:10"]Oudompaa minusta on se että kerrot hänellä "toki" olevan tilin jonne laitatte isompia summia rahaa, ihan kuin nelivuotiaille automaattisesti laitettaisiin rahaa tilille.

[/quote]

Siis säästötili tarkoitin..

Vierailija
9/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 4 vuotias tarvi omaa rahaa.

Vierailija
10/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:14"]

[/quote]4 vuotiaan kuuluu leikkiä eikä kierrellä 5 eu kädessä kirppareilla. Naurettavaa.

Vierailija
11/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, et ole outo. Meidän 2 1/2v saa aina lauantaina 2€, saa ostaa itselleen limun ja "karkki"askin. Meillä päädyttiin aika oudosti siihen että lapsi alkoi saada rahaa...

Mies oli ollut päävastaavana kauppaan menossa hetken ja usein otti lapsen mukaan, sitten kun miehellä alkoi olla paljon yövuoroa niin minä aloin käydä kaupassa. Tietenkin oli lapsi mukana niin että mies saisi nukkua.

Kyllästyin sitten kerran siihen joka kertaiseen jäätelön/karkki/limu mouruumiseen (sain selville että mies osti aina kun kävi kauppassa jotain lapselle ja se syötiin ennenkuin tulivat kotiin) ja pistin lompakosta 2€ lapsen käteen ja tokasin että tuolla saa. Heti laskeutui hiljasuus. Kun olimme ohittamassa karkki hyllyä niin lapsi meni hyllylle ja nosti karkki askin ja näytti rahaa kädessään ja kysyi "får ja?" eli saanko. Hetken ihmeteltyäni tätä täyskäännöstä (kysyy, ei mourua) sanoin että kyllä se riittää...

Sen jälkeen on loppunut kaikki vinkuna kaupassa kun lapsi saa vaan sen 2€ lauantaisin jolla ostaa se oma asia.

Terveisin, äiti joka ei jaksanut kitinää.

Vierailija
12/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

4-vuotias voi ihan hyvin alkaa harjoitella rahan käyttöä.

Miksi sieltä kirpparilta pitää ostaa kun näkee jotain kivaa, 5 eurolla joka kk.  Tekisin ennemmin toisin päin, että lapsi ihan itse keksii jonkin tarpeen (lelu, uudet tussit tms), sitten selvitellään mitä se maksaa ja riittääkö rahat vai pitääkö säästää. Sitten mennään kauppaan tai kirpparille ostamaan juuri se suunniteltu juttu eikä mitään sattumalta vastaan tullutta.

Vierailija
13/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:14"]

[/quote]

Miksi sieltä kirpparilta pitää ostaa kun näkee jotain kivaa, 5 eurolla joka kk.  Tekisin ennemmin toisin päin, että lapsi ihan itse keksii jonkin tarpeen (lelu, uudet tussit tms), sitten selvitellään mitä se maksaa ja riittääkö rahat vai pitääkö säästää. Sitten mennään kauppaan tai kirpparille ostamaan juuri se suunniteltu juttu eikä mitään sattumalta vastaan tullutta.

[/quote]

Totta, tuossa on ideaa. Mutta jos lapsi tarvitsee uudet tussit tms, niin ostetaan ne kyllä heti ilman että muksun tarvitsee monta kuukautta odotella. Samoin toivoo joskus leluja joiden hintaa on 70-100, jolloin se ostetaan, lapsellahan menisi monta vuotta säästää 5 e kk :D -ap

Vierailija
14/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole outoa, tuohan on todella suloista :)

Vierailija
15/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:14"]

[/quote]

[/quote]

Totta, tuossa on ideaa. Mutta jos lapsi tarvitsee uudet tussit tms, niin ostetaan ne kyllä heti ilman että muksun tarvitsee monta kuukautta odotella. Samoin toivoo joskus leluja joiden hintaa on 70-100, jolloin se ostetaan, lapsellahan menisi monta vuotta säästää 5 e kk :D -ap

[/quote]

Voihan siihen lapsen pyyntöön vastata että tusseja tarvitaan jatkuvasti äiti ostaa ne sinulle. Tai tuo lelu on niin kallis, että katsotaan jouluna/syntymäpäivänä. Tuo lelu on niin kallis, mutta tosi kiva, äiti voisi maksaa siitä loput jos sinä maksat kympin.

Vierailija
16/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias hautoo rahaa. Kerjää sitä isovanhemmilta (joo, mun vanhemmat, nauraa sille) ja källii mun lompakosta. Viimeksi kurkkasin rahapussiin ja siellä oli melkein 50 Euroa... Tosin kielsin kyllä ottamasta mun lompakosta ilman lupaa ja nyt ei ole ottanut. Laitettiin possuun rahat ja jätettiin pari Euroa lompakkoon. Isompi lapsi on vielä isompi ongelma. Saa mummuilta 50 Eurosia välillä (ei enää pyydä, on sen verran iso) ja sitten yhtäkkiä lompakossa oli satoja Euroja. Pelkään, että joku vie tai hukkaa. Vietiin sitten tilille ylimääräiset. Ikää tuolla isommalla 9.

Vierailija
17/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4-vuotias hautoo rahaa. Kerjää sitä isovanhemmilta (joo, mun vanhemmat, nauraa sille) ja källii mun lompakosta. Viimeksi kurkkasin rahapussiin ja siellä oli melkein 50 Euroa.

:---DDDD

Vierailija
18/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikein hyvä toimintamalli ja sopivan suuruinen raha. Tärkeää opettaa lapselle kuitenkin sekin ettei rahaa ole aina pakko käyttää kun sitä saa, vaan voi laittaa myös säästöön jotain isompaa varten. 

Ja minusta kirppareiden kiertely lapsen kanssa on mainio tapa, oppii arvostamaan kierrättämistä ja ymmärtämään ettei ihan kaikkea tarvitse ostaa uutena kaupasta :)

Vierailija
19/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 10:26"]

[/quote]4 vuotiaan kuuluu leikkiä eikä kierrellä 5 eu kädessä kirppareilla. Naurettavaa.

[/quote] 

Ei se 4v koko ajan niillä kirppareilla kulje tekemässä bisnestä vaan  esim kerran kuussa, ja lopun ajan todennäköisesti leikkii kuin muutkin muksut. 

Vierailija
20/21 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsesi on 14-vuotta, hän vaatii 200euroo kk. Opasta mielummin ansaitsemaan oma rahansa.Sillälailla lapsi oppii, ettei raha puussa kasva.

Itse jouduin lapsena keräämään metsämarjoja, ette sain tarvitsemani rahan. Siinä samallaopin harkitsemaan mitä kannattaa ostaa ja mitä ei.

Olen vieläkin kiitollinen oppimastani rahan käytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi