Syötiinkö lapsuuden kodissasi kasviksia?
Kommentit (23)
Syötiin ja aika paljonkin.
Isä oli hurahtanut kasvisruokiin ja teki todella usein meille kasvispitoista ruokaa.
Meillä oli päivän pääaterioilla aina salaatti, tai edes porkkanaraaste. Keittojen kanssa ei ollut, mutta keitoissa oli juureksia.
80-luvulla salaatteja ei ollut montaa lajiketta. Oli vain peruslehtisalaatti, jäävuorisalaatti sekä kiinankaali. Näin ainakin muistan. 90-luvulla yleistyivät eri lajikkeet kuten rucola ja suosikkini tammenlehtisalaatti.
Minun lempivälipalani lapsena oli porkkanaletut ja omenaraaste.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Syötiin aika paljon ja aika vähän lihaa. Olen itse nykyään kasvissyöjä.
N53
Meillä oli kurkkua ja tomaattia, mutta ei muuta. Joskus kaupan punajuuri- tai italian salaatti.
Marjoja syötiin paljon kun niitä sai omasta puutarhasta ja metsästä. Kesäisin oli kasvimaa. Talviaikaan kasviksia syötiin enemmän keitoissa. Salaattia taisi olla lähinnä viikonloppuisin.
Vierailija kirjoitti:
Heteroita oltiin koko suku.
Ok. Eli sienestäjiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Ja liittyy mihin?
Tomaattia kesällä. Nykyään voin syödä yhden...
Appelsiiniriisiä oli myös. Pilkottua kaalia. Marjoja siitä pakastimesta ja mustaherukkamehua.
Syötiin. Kun rahat oli vähissä, me lapset saimme käteen pestyn porkkanan, lantunpalan tai lohkon keräkaalia. Nauriit oli herkkua, joskus sai yödä yksin kokonaisen nauriin. Tomaatit oli niin kalliita, ettei meillä koskaan sellaisia ostettu.
Lapsuus 1950-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tää siihen kategoriaan, että "tein pupujen kanssa sopimuksen, että he ei koske mun ruokaan, enkä mä niiden"?
Juureksia syötiin paljon keitoissa, hedelmiä oli aina jonkin verran ja marjoja oli pakastin aina täynnä.
Maalla 18 eka vuotta asuneena on tullut syötyä. Kasvikset, marjat, hedelmät, juurekset ja kalat oli jokapäiväistä ruokaa.
En vieläkään syö paljoa lihaa enkä eineksiä.
N55
Jonkin verran, kasvatettiin myös itse.
Juureksia myös, esim lanttua ei tule kyllä itse ostettua ollenkaan.
Kyllä. Paljon joka päivä. Laidasta laitaan, kaikkea mahdollista
80-luvun lapsi.
Olen syntynyt 1971, marjoja syötiin 10v saakka lähinnä puolukkaa, se kun säilyi kylmän porstuan kaapissa survoksena.
Uuden talon myötä oli tilaa pakastimelle ja marjojen käyttö monipuolistui, kun saatiin lakat ja mustikat säilymään.
Porkkanoita, keitettynä ja raasteena, kiinankaalisalaattia, tomaattia, omenoita ja appelsiineja.
Kohtuullisen monipuolinen ruokavalio oli, vaikka vanhempani ovat kouluttamattomia maalaisihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tää siihen kategoriaan, että "tein pupujen kanssa sopimuksen, että he ei koske mun ruokaan, enkä mä niiden"?
Hän voi olla kehittyneempi (per)versio, jossa puput ei aja hänen pyörällään
Oli kasviksia, vihanneksia ja marjoja. Äitini ammatiltaan keittäjä. Osasi tehdä hyviä ruokia.
Porkkanaa oli jollain tavoin aina. Yleensä raasteena kun ruoka oli usein pelkkä ruskea kastike ja perunat. Porkkanaa oli myös aina jääkaapissa lasikulhossa valmiiksi kuorittuina, niitä popsittiin pitkin päivää. Salaatti oli kiinanakaalia, kurkkua ja herneitä. Aina. Tomaattia oli harvoin muistan kun äitiä hävetti ostaa aina se yksi jonka lihatiskin täti punnitsi. Muuhun ei ollut varaa.
Hedelmiä oli oikeastaan vaan omenoita ja talvella appelsiinia. Marjoja taas kylläkin aina jossain muodossa. Puuroissa tai kiisseleissä viimeistään. Vm-74.
Kyllä. Ja paljon.
N50v