Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko alkoholistin pakottaa hoitoon?

Vierailija
10.07.2014 |

Olen täysin neuvoton! Äitini on alkoholisti. Ei siis mikään ojan pohjalla asuva katkokävelevä rapajuoppo. Hän hoitaa työnsä, mutta juo aina jos seuraavana päivänä on vapaapäivä itsensä aivan järkyttävään kuntoon. Ei käytännössä pysty puhumaan, oksentelee ja lopulta sammuu. Seuraava päivä meneekin krapulassa oksennellen.

Olen ns. valistanut häntä alkoholin haitoista, olen yrittänyt keskustella juomisen takana olevista ongelmista, olen etsinyt apuja antavien tahojen yhteystietoja ja antanut hänelle, olen yrittänyt olla ymnärtäväinen, olen myös huutanut ja raivonnut. Olen lähestynyt asiaa joka kannalta, eikä mikään auta.

Äitini on pari kertaa myöntänyt ongelmansa, luvannut lopettaa, kertonut päättäneensä ettei enää tippaakaan, koska sen jälkeen ei hallitse juomistaan. Jonkun aikaa on mennyt ilman, sitten alkaa tissuttelu ja lopulta taas nämä kunnon kännit.

En edes tiedä milloin juominen alkaa uudestaan, koska en asu vanhenpieni luona. Isäni ei halua keskustella asiasta vaan "Se on äidin oma asia. Minä en ala vahtimaan". Isänikin juo aika paljon, mutta en ole koskaan nähnyt häntä samassa jamassa kuin äitiäni

Olen epätoivoinen!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi asialle mitään, valitettavasti. Sinun täytyy vain elää omaa elämääsi.

Vierailija
2/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto mikä idiootti olet, 9

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi asialle mitään. Suomessa kun jokaisella on oikeus päättää että ottaako hoitoa sairauteensa vai ei.

Vierailija
4/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 08:56"]Et voi asialle mitään. Suomessa kun jokaisella on oikeus päättää että ottaako hoitoa sairauteensa vai ei.

[/quote]

No on pakkohoitokin olemassa, mutta ap:n tilanne ei täytä kriteerejä.

Vierailija
5/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään. Toivottavasti isäsi jaksaa menossa mukana ja työpaikka säilyy, muuten se ojanpohja häämöttää äidilläsikin.

Vierailija
6/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan mitään pakkohoitoa et voi käyttää. Itse alkoholistina annan seuraavan ohjeen. Äitisi on jo siis muutamalla heikolla hetkellä halunnut lopettaa tai ainakin lupaillut? Kaikki lähtee hänen halustaan ja se mistä raitistuminen lähtee on oma päätös.

Itse en koskaan suostunut hoitoon ollessani krapulassa tai selvinpäin. Edes keskustelu oli mahdotonta. Mun ajatus oli silloin jo seuraavassa ryypyssä ja kännissä. Sen sijaan humalassa olin vastaanottavaisempi ajatukselle... Suostuin keskustelemaan ja hoitoon! Silloin mun läheiset lopulta tajus ns iskeä kiinni ja siitä kaikki lähti.

Tuossa tilanteessa, selvitä valmiiksi lähin selviämisasema ja katko. Kännissä hoitoa ei aloiteta yleensä suoraan katkolla. Promillet ensin alas selviämisasemalla. Sieltä katkolle. Kun tilanne lähtee pyörimään... Soita selviämisasemalla ja kysy paikka tilanne. Samoin soita katkolle ja kysy paikkatilanne valmiiksi. Voit sanoa heti äidillesi, että tilaa on niissä. Lisäksi kerro mikä on katko. Turhat "en mä kuulu sinne" pelot on hyvä saada pois. Katkolla on yllättävän tavallista porukkaa, samassa tilanteessa olevia ja omien kokemusten mukaan vähemmistö ns täysjuoppoja.

Mulla toimi tuo. En tiedä sit muista.

Vierailija
7/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama tilanne isäni kanssa ja olen juuri saman ikäinenkin. Alkoholistin tulee itse haluta apua ja ymmärtää ongelmansa. Muuten "parannusta" ei pysty tekemään. Isäni puolustelee juomistaan sillä, että kaikki suomalaiset miehet juovat. Äiti on tehtyt lähtöä avioliitosta koko ikäni, mutta jää aina, koska on kristitty ja hänen mielestään kaikki pitää kestää. Että näin. Itse en voi tehdä muuta kuin äänestää jaloillani. Alkoholistille puhuminen ei auta. Tämän pitää käydä pohjalla . Tulevia lapsiani en tule viemään ikinä isäni lähettyville, koska en halua, että he joutuvat pelkäämään väkivaltaista juoppoa. Rakastan isääni paljon ja selvinpäin hän on ihana, mutta minä en enää jaksa.

Vierailija
8/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Itsekin pelkään, että vanhempani eroavat, koska molempien juominen varmaan vain lisääntyisi sillon. Nyt on ainakin joku "todistamassa" juomista, joten ehkä joku rajoitin on vielä päällä? Lisäksi isä voi hakea myös apua jos tilanne näyttää pahalta. Tosin en kyllä tiedä miten pahalta pitäisi näyttää, että hän esim. ambulanssin soittaisi. Lapsena kuuli liian usein sitä vähäteltyä "äitillä on vähän huono olo, äitiä vähän väsyttää" -settiä

ap

Vierailija
9/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja äitini on tuota tahtia juonut ehkä alle 10 vuotta. En osaaa sanoa minkälainen tilanne oikeasti oli kun olin lapsi. Ja siis tuon ajan juonut aina kun seuraavana päivänä on vapaa, ei siis tippaakaan arkena, mutta aivan perseet kun on mahdollisuus. En siksi oikeastaan edes hänen työpaikkansa puolesta pelkää, vaan lähinnä elämänlaadun ja terveyden

ap

Vierailija
10/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse raitistuneena alkoholistina sanon myös, että valitettavasti et voi oikein tehdä mitään.

Minun vinkkini on se, että älä auta äitiäsi juomaan. Älä koskaan selittele kenellekään äitisi puolesta (ei jaksanut lähteä, kun vähän väsytti), vaan sano suoraan, että on niin kännissä, että ei kykene.

Minä onnistuin selviämään niin, että olin jo yli vuoden käynyt a-klinikalla, yrittänyt antabusta ja keskustellut paljon ja ties mitä. Sitten yhden kerran en pystynyt juomisen takia hoitamaan töitäni. Se oli hirveä paikka. Join vielä kaksi iltaa ja sen jälkeen pistin korkin kiinni (ja tumppasin röökinkin siinä samalla). 10 vuoteen en ole juonut. Eli minulle toimi se, että tapahtui jotain pahaa juomiseni takia.

Vierailija
11/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 15:39"]Itse raitistuneena alkoholistina sanon myös, että valitettavasti et voi oikein tehdä mitään.

Minun vinkkini on se, että älä auta äitiäsi juomaan. Älä koskaan selittele kenellekään äitisi puolesta (ei jaksanut lähteä, kun vähän väsytti), vaan sano suoraan, että on niin kännissä, että ei kykene.

Minä onnistuin selviämään niin, että olin jo yli vuoden käynyt a-klinikalla, yrittänyt antabusta ja keskustellut paljon ja ties mitä. Sitten yhden kerran en pystynyt juomisen takia hoitamaan töitäni. Se oli hirveä paikka. Join vielä kaksi iltaa ja sen jälkeen pistin korkin kiinni (ja tumppasin röökinkin siinä samalla). 10 vuoteen en ole juonut. Eli minulle toimi se, että tapahtui jotain pahaa juomiseni takia.

[/quote]

Olen yrittänyt juuri tuota etten hyssyttelisi vaan sanon asiat suoraan juuri niin kuin ne on. Vaikka pahaltahan se kuulostaa, mutta pahahan se tilanne onkin. Jos sanon humalaiselle äidilleni, että "olet niin humalassa, että sun on parempi juoda nyt pari lasia vettä ja mennä nukkumaan" niin hän aloittaaa hysteerisen itkukohtauksen ja jos äidin ollessa selvänä sanon jotain hänen juomisesta yrittäää äiti heittää asian vitsiksi "et ole tullut kyllä ainakaan meidän sukuun heheh" (muutkin siis suvusta juovat paljon ja minä en käytännössä ollenkaan)

Ap

Vierailija
12/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humalainenhan ei järkipuhetta kuuntele. Se on ihan turhaa.

Mutta selvälle äidillesi voit sanoa ihan suoraan, jos häpeät häntä tms. Tsemppiä sinulle kovasti!

20

Vierailija
13/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, mutta et voi asialle mitään. Äitisi tulee itse haluta muutosta

Vierailija
14/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin ex vaimona sanon vain että et voi tehdä oikeastaan mitään, ja hoitoon ei tuon perusteella voi pakottaa

Vierailija
15/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsesi takia päästä irti tilanteesta. Joudut ehkä hylkäämään äitisi mutta pelastat oman hyvinvointisi.

Vierailija
16/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti sä et voi tilanteelle mitään.

terkut kuusikymppisen äitini juoppohulluudesta ja tätä on jatkunut 30 vuotta

Vierailija
17/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaan haluaisi istua ja odottaa, että ongelma pahenee. Minulla ei ole vielä lapsia, olen vasta 23 vuotias. En kuitenkaan voi olla ajattelematta miltä tuntuisi esimerkiksi lapsille selittää miksi mummi haisee ja käyttäytyy oudosti. Olen kyllä tehnyt periaatepäätöksen, että jos lapsia saan, niin kylässä ollessa ei kukaan juo tai me lähdemme. Haluan omille lapsille turvatumman olon. En halua että he jouuvat niin kuin minä ja siskoni pelkäämään humalaisia, huutavia ja tappelevia aikuisa aina sukuloidessa.

Vierailija
18/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ap

Vierailija
19/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 ap

Vierailija
20/25 |
10.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääränlainen aloitus. Tällä palstalla et saa huomiota oikeilla tärkeillä asioilla. Sun pitää lähettää terkut porvoosta, vetää mukaan wt, joku bloggari, mies 35v ja nainen 18v, sekä mielellään joku vähemmistöön kuuluva esim lessu. Oon pahoillani sun puolesta. Toi tilanne on perseestä mutta älä odota liikoja sympatia ja tukipuolelta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän