Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein kolesterolit pitäisi tarkistaa tk:ssa?

Vierailija
06.07.2021 |

Viimeksi ja ainoan kerran eläessäni mitattu 10 v sitten, oli normaalit. Nyt lähenen 50, pitäiskö mitata taas, lievää ylipainoa, syön väärin, liikaa makeaa.
Kuinka usein teillä muilla otetaan tk:ssa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Elimistö huolehtii oikeasta kolesterolitasosta aivan itse.

Vierailija
2/4 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen keski-ikäinen, minulta on mitattu kerran 20 vuotta sitten. Kyllähän niitä suositellaan seurattavan kun ikä ylittää 40. Mutta koskaan ei lääkäri ole ottanut asiaa puheeksi. Tekisi minunkin mieli kysyä asiaa joskus. Suvussa kolesterolit ovat korkeita, mummollakin aikoinaan yli 15.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ilmeisesti aloittaja ei ole työelämässä, sillä vakinaisessa työsuhteessa oleville tehdään erilaisia ikäryhmätarkastuksia ihan siis systemaattisina terveystarkastuksina. Näiden yhteydessä katsotaan verenpaineet ja rasva-arvot, etenkin jos on esim. ylipainoa, tupakointia siihen vielä yhdistettynä.

Ehkä juuri nyt on jokaisen kunnan tk:ssa ruuhkaa koronan takia, mutta jos tämä rumba joskus rauhoittuu, niin voisit pyrkiä tk:hon perusterveystarkastukseen, keskutelemaan ensin terveydenhoitajan kanssa, hän ei voi (ainakaan ennen ei ole voinut) määrätä rasvalabroja, mutta ehkä voi tarpeen tullen konsultoida lääkäriä joka ne kokeet määrää...

Kaiketi niitä rasva-arvoja voi mittauttaa joissakin yleisötapahtumissakin, esim. apteekeissa on joskus ollut jotain tapahtumia joissa kolesterolit on voinut mittauttaa, tosin maksullisena.

Vierailija
4/4 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla katottiin työterveydessä 25-vuotiaana, kun sanoin ettei ole koskaan katottu. Olen normaalipainoinen ja lievästi oli koholla. Söin silloin tosi epäterveellisesti enkä harrastanut liikuntaa. Nyt 30v ja kiinnostaisi kyllä, millaiset arvot nyt on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme