Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

perinnöttä jättäminen

Vierailija
09.07.2014 |

Millä perusteella henkilö voidaan jättää perinnöttä? Kyseessä lainmukainen lakiosuus. Riittääkö selitykseksi huikenteleva ja laiska elämäntapa? Työttömyys ja huumeiden kasvatus?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida lakiosuudelle olla mitään epäämisperusteita. Korjatkaa jos olen väärässä. Huikentelevaisuus ja työttömyys eivät ainakaan ole mitään perusteita asialle :D

Vierailija
2/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosaa ei voi kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:48"]Lakiosaa ei voi kieltää.

[/quote]

ok. Olen käsittänyt ettävoi jättää perinnöttä josomaisuus ulosotto-uhan alla ja poliisitkäyneet huumeiden takia. Ap

Vierailija
4/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kieltää, mikäli perijä on yrittänyt tappaa/murhata. Se lieneekin ainoa mahdollisuus....

Vierailija
5/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin perittävä voi määrätä perillisen perinnöttömäksi? Miten se tapahtuu?

Perittävällä on mahdollisuus omin toimin tehdä perillinen perinnöttömäksi, jos tämä on tahallisella rikoksella syvästi loukannut perittävää, hänen perimispolvessa olevaa sukulaistaan, ottolastaan tai tämän jälkeläistä. Samoin voi perittävä evätä perillisen perintöoikeuden, jos perillinen jatkuvasti viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää.

Perinnöttömäksi tekemisestä on perittävän testamentissa määrättävä ja samalla mainittava määräyksen peruste. Joka vetoaa kyseiseen testamenttimääräykseen, on velvollinen näyttämään perinnöttömäksi tekemisen perusteen toteen.

Menetetyn perinnön saa se, jolla olisi ollut oikeus perintöön siinä tapauksessa, että perintönsä menettänyt olisi kuollut ennen perittävää. Perinnöttömäksi tehdyllä perillisellä ei ole oikeutta edes lakiosaan perittävän jälkeen. Perittävä voi luonnollisesti määrätä toisin.

Vierailija
6/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosan voi kieltää, mutta perinnön saaja voi käräjäoikeudenpäätöksellä saada puolet hänelle kuuluvasta lakiosuudesta.

Vierailija
7/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perillinen on syvästi loukannut perinnönjättäjää, lakiosakin voidaan kiistää. Se pitää ilmoittaa testamentissa ja kertoa myös syy. Esim. rikollinen elämäntapa kuten huumeiden kasvatus varmaankin riittää, jos perinnönjättäjä itse on ns. kunnon kansalainen.

Vierailija
8/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tämä asia nyt oikeasti on?

Vierailija
9/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:57"]Jos perillinen on syvästi loukannut perinnönjättäjää, lakiosakin voidaan kiistää. Se pitää ilmoittaa testamentissa ja kertoa myös syy. Esim. rikollinen elämäntapa kuten huumeiden kasvatus varmaankin riittää, jos perinnönjättäjä itse on ns. kunnon kansalainen.

[/quote]

näin mäkin olen ajatellut. Olen siis ap. Mahdollinen perintö menisi hunningolle. Perinnönjättäjä elänyt ja työllään saanut pienen omaisuuden kasaan. Ap

Vierailija
10/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen varmistanut, että minua ei peritä. Tai ei jää mitään.

Kiinteistö on puolison nimissä ja samoin autot. Avioehto. Testamentti.

Perillinen luulee, että saa ison potin. Voi voi, kun en tiedä miten asiat ja omistukset ovat.

Vierailija
11/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:01"]

[/quote]

Niin kuin 6 sen sanoo. 6:n lainaus ei taida olla ihan suoraa lakitekstiä, mutta lakitekstin sisältö vähän helpompitajuisesti sanottuna.

Uskoisin, että huumeiden kasvatus (jos siitä on näyttöä) hyvin todennäköisesti riittää siihen, että voi jättää lapsensa perinnöttömäksi.

Vierailija
12/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäkää omaisuutenne itseenne, älkääkä jättäkö mitään perintöjä. Jokainen on vastuussa omasta varallisuudesta ja sen kartuttamisesta.

Kun olette vanhoja niin menkää rahoillanne kunnon vanhainkotiin, jossa pääsette edes kerran päivässä wc:hen tai voitte palkata hoitajan kotiinne. Eläkää elämisenarvoinen vanhuus.

Vierailija
13/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perillinen eli lapsi on loukannut perittävää elämäntavallaan. Kyllä yleinen hampparointi ja rikostuomiot ovat riittävä peruste.

Vierailija
14/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:01"]

[/quote]

Niin kuin 6 sen sanoo. 6:n lainaus ei taida olla ihan suoraa lakitekstiä, mutta lakitekstin sisältö vähän helpompitajuisesti sanottuna.

Uskoisin, että huumeiden kasvatus (jos siitä on näyttöä) hyvin todennäköisesti riittää siihen, että voi jättää lapsensa perinnöttömäksi.

[/quote]

mikä riittää näytöksi? Poliisin käynti kotona ja sakot?

Vierailija
15/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:44"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tuomio.

Vierailija
16/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää olla vähintään vankilatuomio, että voi tehdä perinnöttömäksi rikoksen perusteella ja tuo elämäntapakin on sellainen, että sen tulee loukata perittävää, ihan ei riitä se, että on pikavippejä.

Vierailija
17/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sakot ei taida riittää. On sen verran lievää hommaa, että ei vielä perintöä evää. Lakihan sanoo, että pitää olla syvsti loukannut perinnönjättäjää. Ei sakot kyllä vielä ketään syvästi loukkaa. Pitää olla ihan kunnon tuomio rikoksesta ja vieläpä kunnon rikoksesta. Ei jostain hampun kasvatuksesta tai poltosta.

Vierailija
18/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo loukkaaminen määritellään? Voinko jättää ihmisen perinnöttömäksi, jos en pidä kissoista ja perijällä olisi vaikka kokonainen kissatalo itsellään?

Vierailija
19/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:07"]

Perillinen luulee, että saa ison potin. Voi voi, kun en tiedä miten asiat ja omistukset ovat.

[/quote]

Miksi olet tehnyt näin?

Vierailija
20/31 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:07"]

[/quote]

Mun setäkin tappeli suvun kanssa, yhtä veljeä lukuunottamatta. No, päätti sitten jättää nää muut ilkeät sisaruksensa perinnöttä (oli siis lapseton) ja siirsi omaisuutensa tän yhden veljensä ja tämän vaimon nimiin. Oltiin niin paitaa ja peppua että. Kaikille julistettiin, että ähäskutti ilman jäitte, hepä fiksuina hoiti homman. No, veljen vaimo kuoli ja pariskunnan lapset (jotka oli tän sedän mielestä ne kaikkein parhaat maailmassa) vaativat osuutensa perinnöstä. Tän perintökikkailijan koti myytiin hänen altaan ja sai muuttaa vuokralle. Vanha mies. Pakko sanoa että pikkasen olen vahingoniloinen, silleen lievästi :) En kyllä käsitä miksi se omaisuus piti toisille siirtää, olishan testamentti ajanut saman asian. Mutta kai se piti muulle suvulle näyttää, kuoleman jälkeen esiintullut testamentti olis ollut liian laimea kun ei enää itse olis ollut paikalla :) Ja ihan oikeesti, kun se muu suku ei edes ikinä odottanut mitään perintöä. Nyt vanha mies asuu vuokralla ja kaikki on mennyt, pieni eläke sentään tulee. Ja välit meni niihin ainoisiin sukulaisiin. On se tavallaan myös surullista, jollei olis täysin itseaiheutettua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kahdeksan