lapseton tietää vanhemmudesta yhtä paljon kuin äidit.
Ainoastaan tunnetta EI voi kokea. Kaikki tieto on luettavissa.
joten NYT on tämäkin asia taputeltu. Kiitos.
Kommentit (84)
Mutta kun et tiedä sitä, kuinka paljon perseesi tulee muuttumaan muurahaispesässä istuessasi; se muuttuukn paksunahkaiseksi mutta samalla oudolla tavalla herkäksi. Pian et muuta halua tehdäkään ja mietit kuinka muurahaispesään istuminen oli parasta mitä sinulle on tapahtunut!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:39"]
Väitän siis, että lapseton (vapaaetoinen tai ei), ei voi tietää minkälaista on olla vanhempi.
[/quote]
Tästä olen ihan samaa mieltä. Tiedän kuitenkin, että olisin onneton vanhempana. Tämä riittää minulle. :)
Minulla on kaksi lasta, tiesin jo ennen lapsia että haluan äidiksi, tiesin paljon asioita vanhemmuudesta ja niiden tietojen avulla olen kasvattanut lapseni, toki opin koko ajan uutta ja haen tietoa netistä, kuuntelen muita äitejä, ja silloin kun en tiedä joudun kysymään viisaammalta Olkoon se sitten lapseton tai lapsellinen
Yllätyksenä minulle tuli: kuinka suuri voi rakkaus lapseen olla, olen kokenut tunteen kun lapselle sattuu jotain ja sydän melkein pysähtyy kun pelästyt niin, en ole koskaan ollut yhtä vihainen kun lastani kiusataan, "puolustusvietti" oli ihan toisenlaine kun kyseessä oli toinen lapsi.
kyllä voin väittää että tiesin vanhemmuudesta jo ennen lapsia ja oli mahtava saada näille tiedoille kokemus. Ainakin minun kohdallani kaikki on mennyt suunnitelmien mukaan, ainoastaan väsymys ja uudet tunteet olivat outoja, muistan yhdenkin hellyyden tunteen kun lapsi hymyili minulle ja sydän meinasi pakahtua..
Miten jotkut voivat tietää haluavansa lapsia? Tuskin kovin monet äidit ovat tehneet lapsensa ajatuksella " katsotaan nyt haluanko vai enkö"
siksi si koska se halua äidiksi on niin vahva vaikka sitä ei ole koskaan kokenutkaan, jopa niin vahva että ollaan valmiit uhmaamaan luontoa ja hankkiudutaan hoitoihin..
miksi siis lapseton ei voi sanoa että tietää ettei hän halua äidiksi? Vaikka siitä ei olekkaan kokemusta niin hänen halunsa sanovat päinvastaista.
terv. Eilisessä ketjussa ollut vela, jolle väitettiin että en voi tietää haluanko äidiksi
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:14"]
Itse olen lapseton ja en halua lapsia, minulla on sellainen tunne (että en halua lapsia) ollut täysi-ikäisestä asti (ei sinä et voi tietää sitä tunnetta) ja sen tunteem lisäksi olen lukenut paljon lapsista ja viettänyt aikaa niiden kanssa. Ja se tunne vahvistuu päivä päivältä.
[/quote]
Nimenomaan. Kukaan äiti ei voi tietää mitä on olla vapaaehtoisesti lapseton.
No ne, jotka ovat ls-työssä, näkevät kyllä mitä se äidinrakkaus on, vaikka täällä mammat vakuuttelevat olevansa niin kaikkitietäviä. Äidit katsovat alaspäin, vaikka lapsensa hoitavat paremmin nämä sossut, kuten eilisessä ketjussa joku sossu kirjoitti. Joten kyllä, lapseton tietää vanhemmuudesta tasan yhtä paljon kuin äiti.
Vauva on nyt 2kk en koe että tietäsin yhtään sen enempää vanhemmuudesta kuin ennen hänen syntymäänsä ja myönnän vielä senkin että lapseton neuvolatäti on varmasti minua viisaampi lapsen kasvuun ja kasvatukseen liittyvissä asioissa.
Mistäs mammat tiedätte, jos muurahaispesässä istuminen tekeekin teistä toisen ihmisen, haluatte istua siinä lopun ikäänne, nautitte siinä istumisesta ja haluatte suojella ja hoitaa niitä muurahaisia. Ette tiedä syttyisikö se muuraihaisten suojeluvaisto sittenkin, kun vain istutte sinne pesään!
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:02"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:14"]
Itse olen lapseton ja en halua lapsia, minulla on sellainen tunne (että en halua lapsia) ollut täysi-ikäisestä asti (ei sinä et voi tietää sitä tunnetta) ja sen tunteem lisäksi olen lukenut paljon lapsista ja viettänyt aikaa niiden kanssa. Ja se tunne vahvistuu päivä päivältä.
[/quote]
Nimenomaan. Kukaan äiti ei voi tietää mitä on olla vapaaehtoisesti lapseton.
[/quote]
Koska vela voi olla vain, jos ei muuta mieltään.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:21"]
Mistäs mammat tiedätte, jos muurahaispesässä istuminen tekeekin teistä toisen ihmisen, haluatte istua siinä lopun ikäänne, nautitte siinä istumisesta ja haluatte suojella ja hoitaa niitä muurahaisia. Ette tiedä syttyisikö se muuraihaisten suojeluvaisto sittenkin, kun vain istutte sinne pesään!
[/quote]
mulla on kuule sellainen tunne etten tykkää siitä, vähän niinku sullaki on se äidinvaisto
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:54"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:25"]Supernanny on lapseton ja auttaa hämmentyneitä äitejä menestyksellä :)
[/quote] Niin? Äitiys ja lastenkasvatus eivät ole synonyymejä. Lapseton voi olla paljon parempi kasvattaja kuin äiti ( tai isä). Vanhemmuuden kokemus häneltä silti puuttuu.
[/quote]
kokemus EI Ole sama kuin Tieto!!! Minä voi lukea monien äitien kokemuksia esim kirjoista! Minulta siis puuttuu kokemus mutta tiedän silti siitä:)
[/quote] Edelleen: sinusta kokemukseen perustuva tieto ei ole tietoa lainkaan? Kumpi on pätevämpi lääkäri: herra a, joka on opiskellut kaikki kurssit, mutta ei tehnyt päivääkään harjoittelua tai käytännön työtä, vai herra b, joka on sekä lukenut että tehnyt käytännön työtä. Miksi asetelma tässä keskustelussa on se, että lapsettomat ovat muka lukeneet vanhemmuudesta ja äidit eivät? Ja sitten asiasta kinastellaan tuosta naurettavasta lähtökohdasta. Väitän, että me äidit olemme myös lukeneet vanhemmuudesta keskivertovelaa enemmän ( koska meitähän aihe koskettaa ja kiinnostaa).
[/quote]
Nimenomaan näin. Ennenkuin on tehnyt päivääkään ns. oikeaa lääkärintyötä, ei voi käsittää täysin minkälaista se on. Ja kirjatieto jalostuu työssä oppiessa, samoin lääkäri joutuu soveltamaan tietoa, eivätkä kaikki tilanteet ole suinkaan suoraan oppikirjasta.
Sitäpaitsi on irrelevanttia keskustella aloituksen aiheesta, sillä vela tuskin edes haluaa tietää vanhemmuudesta yhtä paljon kuin vanhemmat itse ja siitä syystä ei myöskään lapsia halua. Toki voi olla ammatin puolesta tullutta tietoa vanhemmuudesta, mutta se on eri asia kuin itse koettu vanhemmuus. Miksi tästä pitää vängätä?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:21"]
[/quote]
mulla on kuule sellainen tunne etten tykkää siitä, vähän niinku sullaki on se äidinvaisto
[/quote]
En tiedä oletko joku äiti joka tähän vastasi (ilmeisesti et koska viittaat tohon äidinvaistoon). Siis tarkoitus oli nimenomaan yrittää selventää mammoille, miltä heidän todistelunsa kuulostavat. Eli että emmeköhän me tiedä, ettemme sen ihmeemmin siitä muurahaispesästä tykkää tai muuksi muutu, vaikka kuinka kokeilisimme siellä istua :)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:06"]
Booooring.
[/quote]
Ei mammuliinien tarvitse nokkaansa joka ketjuun tunkeakaan. Tämä on teille liian haastava aihe muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 01:18"]
Eli että emmeköhän me tiedä, ettemme sen ihmeemmin siitä muurahaispesästä tykkää tai muuksi muutu, vaikka kuinka kokeilisimme siellä istua :)
[/quote]
Tai itse asiassa se eilinen raketti-vertaus oli osuva ja paljon parempi! :D
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 01:20"][quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 00:06"]
Booooring.
[/quote]
Ei mammuliinien tarvitse nokkaansa joka ketjuun tunkeakaan. Tämä on teille liian haastava aihe muutenkin.
[/quote]
Annat veloista hyvin lapsellisen (:P) kuvan. Onneksi tiedän, että olet vain yksittäinen pikku häirikkö tällä palstalla ja toivon, että muutkin sen tajuavat.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
Mutta ei tarkoita sitä, että lapsia kuuluisi kaikilla tehdä.
[/quote] Nimenomaan näin, tässä se on hienosti sanottu.
[/quote]
sinä varmasti tiedät että muurahaispesässä istuminen EI Ole mukavaa vaikka et Ole itse sitä kokenut, sinulla on sen verran tietoa siitä ja olet ehkä lukenut muiden kokemuksia niin eikä silloin voi varmuudella sanoa että et sitä edes halua, vai onko siihen pesään tosiaan pakko istua ennen kun voi sanoa että en pitänyt tästä?
[/quote]
Sen voi vanhemmuudesta tietää ettei halua kokeilla sitä vaikka ei olekaan lapsia, mutta siltikään silloin ei tiedä millaista se vanhemmuus on kokematta sitä itse. Piste.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 01:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
Mutta ei tarkoita sitä, että lapsia kuuluisi kaikilla tehdä.
[/quote] Nimenomaan näin, tässä se on hienosti sanottu.
[/quote]
sinä varmasti tiedät että muurahaispesässä istuminen EI Ole mukavaa vaikka et Ole itse sitä kokenut, sinulla on sen verran tietoa siitä ja olet ehkä lukenut muiden kokemuksia niin eikä silloin voi varmuudella sanoa että et sitä edes halua, vai onko siihen pesään tosiaan pakko istua ennen kun voi sanoa että en pitänyt tästä?
[/quote]
Sen voi vanhemmuudesta tietää ettei halua kokeilla sitä vaikka ei olekaan lapsia, mutta siltikään silloin ei tiedä millaista se vanhemmuus on kokematta sitä itse. Piste.
[/quote]
Mammat edelleen jankkaavat tätä täysin merkitykstöntä fraasia "millaista vanhemmuus on". Mitä sillä edes tarkoitetaan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2014 klo 01:34"]
[/quote]
Voi tietää myös sen, että olisi onnettomampi vanhempana kuin lapsettomana.
Vanhemmuus on sellainen asia, joka perustuu kokemukseen, joten siinä asiassa lapseton on yleensä totta kai tietämättömämpi. Mitä tulee lasten kasvatukseen, niin siinä lapseton voi tietää aivan yhtä paljon; joskus jopa enemmänkin, mitä itsellä on todellakin tullut kohdattua.