lapseton tietää vanhemmudesta yhtä paljon kuin äidit.
Ainoastaan tunnetta EI voi kokea. Kaikki tieto on luettavissa.
joten NYT on tämäkin asia taputeltu. Kiitos.
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
Mutta ei tarkoita sitä, että lapsia kuuluisi kaikilla tehdä.
[/quote] Nimenomaan näin, tässä se on hienosti sanottu.
[/quote]
sinä varmasti tiedät että muurahaispesässä istuminen EI Ole mukavaa vaikka et Ole itse sitä kokenut, sinulla on sen verran tietoa siitä ja olet ehkä lukenut muiden kokemuksia niin eikä silloin voi varmuudella sanoa että et sitä edes halua, vai onko siihen pesään tosiaan pakko istua ennen kun voi sanoa että en pitänyt tästä?
Itse puhuessani vanhemmuudesta, joka lapsettomalla jää kokematta/tuntematta/tietämättä viittaan vanhemman kiintymykseen omaan lapseen ja sen tuomasta onnesta, joka syrjäyttää ainakin itsellä kaikki lapsettomana kokeneeni ilonaiheet. Ja tämä kiintymyksen aiheuttama onnen tunne tuli täysin yllätyksenä, vaikka olin siitä kuullutkin puhuttavan. Siitä lapseton ei pääse jyvälle hyvällä mielikuvituksellaankaan.
Ja kyllä moni "huono" vanhempikin kokee sitä kiintymystä ja onnea, mutta se ei liity välttämättä mitenkään muihin kasvattajan ominaisuuksiin. Siihen tarvitaan sitä järkeäkin sitten.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:19"]
Itse asiassa lapseton voi tietää huomattavasti enemmänkin, koska lapsettomalla on aikaa perehtyä vanhemmuuteen esim. kirjallisuuden avulla. Ei mene kaikki aika vaipan vaihtamiseen.
[/quote]
just joo...repesin!! Miks ei voi antaa olla?? Totuushan on se, etta tieto on muutakin kuin paantietoa, eli perustuu siihen kokemukseen. Ja ei vela voi tietaa millaista on olla aiti, siis itse olla aiti, jos ei ole niita lapsia. Sanokaa mita sanotte.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:25"]Supernanny on lapseton ja auttaa hämmentyneitä äitejä menestyksellä :)
[/quote] Niin? Äitiys ja lastenkasvatus eivät ole synonyymejä. Lapseton voi olla paljon parempi kasvattaja kuin äiti ( tai isä). Vanhemmuuden kokemus häneltä silti puuttuu.
[/quote]
Ei puhuttu kokemuksesta vaan tiedosta, joka liittyy vanhemmuuteen.
Ja supernanny Jo Frostilla ei ole lapsia.
Ja mun puolesta saatte pitää vanhemmuuskoke uksenne kun se ei minua kiinnosta :)
[/quote] Ei kiinnosta, mutta silti roikut edelleen täällä VAUVA-palstalla?
[/quote]
Niin? Missä muualla pitäisi olla? :)
[/quote]
Kokeile vaikka koirapalstalla päteä koirien kasvattamisessa
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 20:11"]
Ainoastaan tunnetta EI voi kokea. Kaikki tieto on luettavissa.
joten NYT on tämäkin asia taputeltu. Kiitos.
[/quote]
Se "ainoastaan tunne" onkin sitten ihan valtavan iso osa sitä vanhemmuutta". Itse kuulun niihin jotka arvostavat kovasti teoriaa ja tutkimustietoa, mutta ainakaan oma mielikuvani sanasta "vanhemmuus" ei todellakaan ole sellainen, että sen voisi kattaa pelkällä _tiedolla_, ilman sitä kokemusta ja tunnetta. Toki sen sanan vanhemmuuskin voi määritellä eri tavoilla, mutta tavanomaisin tulkinta ei taida olla ihan niin kapea kuin ap väittää.
Eli onko nyt niin, eta kun opiskelette jotain yliopistolla, jotain paan tietoa, niin vaittakeko, etta se on sama asia kuin tietaisitte mita on olla toissa tuolla alalla? Tiedan, etta vertaus on vahan huono, koska aitiyden tuottamaa raskauden tunnetta lapsiaan kohtaan ei voi verrata palkkatyohon. Itse Haluan olla lasten kanssa, ja antaisin siita mita vaan.
T. Nainen, joka ei tiennyt haluaisiko koskaan lapsia, mutta yhden jalkeen halusikin lisaa
Kaikella kunnioituksella, mutta perusvela ei todellakaan ole mikään Jo Frost. Ja toisekseen, siinähän ap jo aloituksessaan tyrmäsi itsensä, tieto ilman tunnetta ei vastaa tietoa ja tunnetta.
Vähän sama kuin jokainen äiti täällä tietää opettajan hommasta kaiken. Onhan hekin käyneet koulua ja nähneet miten sitä työtä tehdään. Simppeliä hommaa ja siksi sitä jokainen äiti on täällä opetustyön asiantuntija ja valmiina auliisti jakamaan vinkkejään ja pätemässä ammattilaisille.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
[/quote]
sinä varmasti tiedät että muurahaispesässä istuminen EI Ole mukavaa vaikka et Ole itse sitä kokenut, sinulla on sen verran tietoa siitä ja olet ehkä lukenut muiden kokemuksia niin eikä silloin voi varmuudella sanoa että et sitä edes halua, vai onko siihen pesään tosiaan pakko istua ennen kun voi sanoa että en pitänyt tästä?
[/quote]
tiedät varmasti elämässä paljon faktoja mitä kuitenkaan et ole kokenut ja voit silti sanoa että et haluakkaan kokea.
Esim. tiedät että tuli polttaa ja siihen voi kuolla, ei sinun tarvitse polttaa itseäsi hengiltä tietääksesi ettet halua sitä. Eli sinulle riittää tieto ja muiden kokemukset.. eikö?
Itse olen lapseton ja en halua lapsia, minulla on sellainen tunne (että en halua lapsia) ollut täysi-ikäisestä asti (ei sinä et voi tietää sitä tunnetta) ja sen tunteem lisäksi olen lukenut paljon lapsista ja viettänyt aikaa niiden kanssa. Ja se tunne vahvistuu päivä päivältä.
Olen onnellisempi kuin koskaan ja se riittää minulle:
ps. en vihaa lapsia niinkuin joku yleensä luulee kun sanon että en halua lapsia.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"]
[/quote]
[/quote]
Ethän sä voi sanoa että muuraihaispesässä istuminen ei ole mukavaa kun et ole itse istunut!!! PÖSILÖ!
Nämä typerät vertaukset vesittävät koko keskustelun. jep jep, MUTTA kun muurahaispesässä istuminen tuskiin muuttaa ketään henkisellä tasolla. Muurahaispesässä istumista ei ole ohjelmoitu ihmisluontoon. Sillä ei ole mitään merkitystä kokonaisuuden kannalta nautitko siitä vai et.
Edelleenkään kenenkään ei onneksi ole pakko lisääntyä tässä ajassa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]
Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia..
[/quote]
Voitko sinä sanoa täydellä varmuudella, ettet pitäisi raiskatuksi tulemisesta, ihosyövästä tai kymmenestä vuodesta thaimaalaisessa eristysvankilassa? Et voi, jos tällaisen asian tietämiseen kerran vaaditaan oma kokemus.
Minä tiedän kaiken koirien kasvattamisesta ja varsinkin kouluttamisesta. En ymmärrä, miksi ihmiset eivät kouluta koiriaan, koska ne räksyttävät ihan turhasta ja yrittävät hyppiä päälle. Inhoan koiria ja pahin painajaiseni on, että joutuisin koiran omistajaksi. Olen Vapaaehtoisesti Koiraton eli VaKo, mutta tiedän koirien sielunelämästä yhtä paljon kuin vaikka kennelin pitäjä.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
[/quote]
[/quote]
Mihin sinä tuon tietoso perustat jos et ole itse kokeillut? Kun sois nimenomaan puhut TUNTEMUKSESTA. Miten osaat sanoa miltä joku asia tuntuu jos et ole itse ikinä tuntenut sitä. Naapurin Pirkko istui muurahaispesään ja sanoi ettei tuntunut mukavalta. Silloin sinä tiedät vain että se ei tuntunut naapurin Pirkosta mukavalta, mutta Pirkon tuntemus ei ole mikään absoluuttinen totuus. Ei vaikka otanta olisi kuinka monta ihmistä, kosla tuntemus on aina subjektiivinen kokemus.
Luettu ei koskaan korvaa kokemusta. Vai väitätkö, että luettu matkakertomus Afrikasta (tai edes dokumentti katsottuna) korvaa matkan?
No itseasiassa pelkäsin hullun lailla synnytystä, joka olikin ihan mukavaa ja hieno kokemus. Niin varmaan se raiskauskin voi yllättää positiivisesti. Sitähän voi sitten kutsua vaikka yllätysseksiksi
Lapseton tietää yhtä paljon lapsista kuin hevoseton hevosista.
Eiköhän jätetä aikuisten jutut aikuisille, jookosta?
Sain lapseni päälle 30-vuotiaana. Elimme mieheni kanssa yhdessä noin 10v ennen lasten saamista. Voin siis sanoa tietäväni, minkälaista on lapsettoman ja lapsellisen elämä. Ja ajatusmaailmani oli lapsettomana täysin erilainen verrattuna nykyiseen. Vaikka lukisin kirjoista kuinka, tietäisin minkälaisia omat vanhempani olivat tai seuraisin siskon perheen touhuja, en olisi voinut tietää millaista on olla oikeasti äiti (biologinen tai adoptio). Sen tietää vain ja ainoastaan kokemalla itse. Jo pelkkä suhtautuminen omiin lapsiin versus toisten lapsiin on niin läpikotaisin erilainen. Voin sanoa, että iso osa ajatuksista, joita lapsettomana vanhemmuudesta ajattelin, olivat vääriä. En vain tiennyt, millaista se oikeasti on. Väitän siis, että lapseton (vapaaetoinen tai ei), ei voi tietää minkälaista on olla vanhempi.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 22:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:12"][quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 21:10"]Lapseton voi tietää faktoja siitä mitä vanhemmuus on, mutta ei voi ymmärtää miltä se tuntuu, eikä näin ollen voi varmuudella voi sanoa, että itse olisi onnettomampi jos saisikin lapsia. Asia, jonka tietää vasta sitten koettuaan. Kun saa lapsia, ei ole enää henkisesti sama ihminen, joten et voi tietää miten muuttunut itsesi asioista ajattelee ja tuntee. Ethän ole sama ihminen, joka olit lapsenakaan.
[/quote]
[/quote]
Mihin sinä tuon tietoso perustat jos et ole itse kokeillut? Kun sois nimenomaan puhut TUNTEMUKSESTA. Miten osaat sanoa miltä joku asia tuntuu jos et ole itse ikinä tuntenut sitä. Naapurin Pirkko istui muurahaispesään ja sanoi ettei tuntunut mukavalta. Silloin sinä tiedät vain että se ei tuntunut naapurin Pirkosta mukavalta, mutta Pirkon tuntemus ei ole mikään absoluuttinen totuus. Ei vaikka otanta olisi kuinka monta ihmistä, kosla tuntemus on aina subjektiivinen kokemus.
[/quote]
ai mihin no siihen että olen lukenut mitä iholle tapahtuu kun siihen istuu, olen nähnyt kuvia ihosta mitä sille tapahtuu ja olen lukenut vertauskuvia siitä miltä se tuntuu, minua oksettaa aina kummien muurahaisen ja samantyyppiset ihmiset kuin minä (jotka tunnen) ovat sanoneet etteivät pidä siitä. Näiden asioiden takia minun ei tarvitse istua siihen kun jo tiedän että en sitä halua.
Minua kyllä hämmentää, että miten voi lukea vanhemmuudesta. Vanhemmuudesta kirjoittavat yksityishenkilöt ja he kirjoittavat omista kokemuksistaan ja toisinaan ovat kyselleet ystäviltään, jotka antavat sensuroidun ja yksipuolisen kuvan juuri kirjoittajan vanhemmuudesta. Miten hän koki. Kirjan luettuasi et ole karvanverran fiksumpi yleistasolla, tiedät vain yhden henkilön kokemuksen aiheesta. Et esim seinänaapurisi.