Olenko tosiaan näin huonossa kunnossa? Sain jonkun hengitystiekohtauksen
Olin pyöräilemässä, oli aika rankkaa kun en ole mikään urheilijatyyppi. Tuli hirveä hiki ja pyörrytti. Kävellessä rappusia kotiini kolmanteen kerrokseen (kannoin samalla pyörää) en yhtäkkiä saanut normaalisti henkeä. Tuntui kuin henkitorvi olisi turvonnut kuten pahoissa allergiakohtauksissa. Henki vinkui ja oli ihan kamala olo. Hiki valui runsaasti.
Ei mulla koskaan ennen ole tuolla tavalla ollut vaikeuksia hengittää! Siis niin, että kurkku tuntuu turvonneelta. Vieläkin outo olo kurkussa vaikka lepuutan.
Kommentit (24)
Astmakohtaus? Koronan vaikutusta? Kiireesti lääkäriin joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Astmakohtaus? Koronan vaikutusta? Kiireesti lääkäriin joka tapauksessa.
Hitsi, en kyllä ole ennen astmaa sairastanut, eikä ole koronaoireita. Täytyy kyllä selvittää, mistä johtui.
Voi olla, että olet sairastunut rasitusastmaan!
Vierailija kirjoitti:
Astma puhkeaa kylläkin jo lapsuudessa.. ei yhtäkkiä aikuisena.
Saitko pfizerin rokotteen viikon sisällä?
Vierailija kirjoitti:
Pfizer -rokote saatu 3 viikkoa sitten, en kuitenkaan usko että siitä johtuu.. voi olla, että oli jokin astmakohtaus? Varaan ajan lääkäriin.
Ap
Huono kunto sulla vaan ja se portaidennousu fillarin kans oli viimene niitti.
Eli ala oikeasti treenaan vähä niin helpottuu.
Ei tuommoisesta tarvi lääkäriin mennä.
Jos akuutti hengenahdistus menee itsestään ohi, ei lääkäriin tarvitse kiirehtiä (mennä päivystykseen), vaan asiaa voi ensin kysäistä vaikka TK:sta puhelimella ja varata ajan, jos he sitä suosittelevat. Jos oireilu jatkuu, kannattaa kyllä tutkia asia. Itselläni on astma, mutta normaalisti se pysyy lääkityksellä kurissa ja voin harrastaa kovatehoista liikuntaa ilman oireita. Tänään juoksulenkillä huomasin, että vauhti hiipuu, syke on korkealla ja hengitys on raskasta. Helteellä liikunta on keholle kaksinverroin rasittavampaa. Saati jos kunto on muutenkin heikompi.
Oire voi olla sydämeen liittyvä, joten tutkimuksiin, mars!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aikuisiälläkin puhjeta astma. Tiedän tällaisen tapauksen.
Jos sinua pisti pyöräillessäsi ampiainen etkä huomannut tai muu allerginen kohtaus?
Rasitusastma minulla tekee vinkuvaa hengitystä, ei turpouta kurkkua. Ehkä jollain sitten turpoaa kurkku?
Siitepölyallergia voi pahimmillaan oireilla myös noin. Soita vaan lääkäriin aika, kyllä se on hyvä selvittää. Ja mulle puhkesi astma 42-vuotiaana, tiedoksi sille, joka väitti ettei se aikuisille puhkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aikuisiälläkin puhjeta astma. Tiedän tällaisen tapauksen.
Minullakin sekä puhkesi että parani. Se tulee takaisin, jos olosuhteet tietyt. Tänä kesänä ei ole ollut kuin yhtenä tai kahtena päivänä vinguntaa. Ja talvella pari x pahimmilla pakkasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pfizer -rokote saatu 3 viikkoa sitten, en kuitenkaan usko että siitä johtuu.. voi olla, että oli jokin astmakohtaus? Varaan ajan lääkäriin.
Ap
Ootteko ihmiset noin hölmöjä, että vain viikon sisällä tulevat haittavaikutukset voivat johtua rokotteesta? Loppuelämäsi tulee olemaan ylläriarvontaa piikin jälkeen, mahtaa olla jännää.
Ei tunnu astma kurkussa. Syynä saattaa olla lievä ahdistuskohtaus tai huono pään asento. Minulla käy joskus niin, että nielaisen jotenkin väärin ja kurkussa tuntuu pieni rusahdus. Sitten tuntuu koko loppu päivän, että kurkku olisi jotenkin turvonnut ja nieleminen ja hengittäminen hankalaa. Helpottaa kun hengittelee rauhassa, rentouttaa hartiat ja niskan ja elää vain normaalisti. Stressaavina kausina minulla tapahtuu tätä usein, mutta kun elämässä ei ole suurempia ongelmia, niin tätäkään ei esiinny.
Kokeile allergialääkettä, voi olla siitepölyallergiaa. Jos auttaa niin varmaan kyse siitä. Tai sitten voisi olla myös jonkinlaista paniikkioireilua? Mulla on ahdistuneisuushäiriö, ja aina jos on vähänkään limaa kurkussa, tuntuu etten saa happea. En ole kylläkään käynyt allergiatesteissä koskaan, mutta tätä on jatkunut vuosia, ja limaa kurkussa on eniten huhtikuussa koivun ja lepän siitepölyn aikaan. Astma on testattu joskus, ja sitä ei löytynyt. Sitä limaa ei tarvitse olla kurkussa kuin ihan pieni määrä, niin jo tulee hyperventilointi. Allergialääke auttaa itselläni.
Helteellä on myös muutenkin liikunta raskaampaa. Oletko juonut riittävästi? Kiinnostaa myös, mitä lääkäri sanoo jos siellä käyt. Päivitäthän kuulumisiasi.
Voi olla astmakohtaus, allerginen reaktio, sydänperäistä... Vaikea sanoa. Tuo kurkun turpoaminen viittaisi allergiaan. Lähtikö sinulta ääni? Itselläni astmakohtaus vie usein äänen, mutta ei aina.
Sydänperäiset vaivat voivat myös tehdä hengitysvaikeuksia.
://