Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhun terapiassa kevyistä aiheista ja käsittelen pahimmat yksin

Vierailija
08.07.2014 |

Niin, otsikossa se jo tulikin..

En pysty avautumaan terapiassa kunnolla. Olen kuullut kavereilta, että vuodattavat siellä kaiken ja parkuvat. Minä olen asiallinen, nauravainenkin. Sitten käsittelen yksinäisyydessä kipeimmät tunteeni. Onko tämä normaalia?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

luottamuspulaa

Vierailija
2/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsi terapeutti, johon luotat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita pahimmat tänne meille!

Vierailija
4/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:18"]

Kirjoita pahimmat tänne meille!

[/quote]
Meihin kannattaa luottaa!

Vierailija
5/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaan käyt jos et voi luottaa terapeuttiin. Yritätkö suojella terapeuttiasi vai pelkäätkö mitä tunteita sinussa nousee esille jos ottaisit kipeän asian esille?

Vierailija
6/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika hyödyttömältä. Mulla on tosin sama ongelma, osittain oman säälittävyyden ja heikkouden aiheuttaman häpeän takia, ja osittain siksi että alan välittömästi itkeä jos yritän puhua vaikeilta tuntuvista asioista, ja nolottaa puhua kun ääni on itkun takia kummallinen tai katkonainen.

Vierailija
7/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on suositeltu useasti terapiaa, mutta en mene, koska en usko että kukaan voi koskaan ymmärtää tai edes teeskennellä ymmärtävänsä. Parempi hoitaa hommat itse vaan ja ihan ilmaiseksi.

Vierailija
8/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te terapeuteilta odotatte? Halia, sääliä, ymmärrystä? Miksi monet luulevat että omat ongelmat ovat niiin ihmeellisiä ja mullistavia ettei niitä voisi käsitellä? On kai  helpompaa leikkiä lonely rideria kuin parantua ammattilaisen avulla.

Vierailija
9/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeuttien luona pitää itkeä kun itkettää ja puhua sitten kun itku loppuu.

Vierailija
10/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole helppoa avautua tuntemattomalle, olla haavoittuvainen, alaston. Ap, anna sille aikaa. Sano ensi kerralla että sun on vaikea kertoa kipeimmistä asioista. Kyllä terppa ymmärtää. 

Vierailija
11/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottamuksen syntymiseen menee aikaa! Kävin nykyisellä terapeutillani harvajaksoisemmin ja omakustanteisesti lähes pari vuotta, kunnes hain Kelan tukea ja aloitin 2krt viikossa. Kaksi vuotta olen käynyt nyt intensiivistä terapiaa ja vasta nyt pystyn puhumaan vastenmielisistä jutuista ja itkemään. 

Jatka vain sinnikkäästi, kyllä se luottamus syntyy. Muista toki, että psykologista prosessia ei voi vauhdittaa vaan mielesi avautuu sitä mukaa kuin se on valmis. Ja aina jää asioita, joita ei tule kerrottua terapeutille koskaan, eikä se tee terapiasta "epäonnistunutta". 

Itse olen tosin tehnyt usein niin, että päätän, mistä asiasta puhun tulevalla käynnillä. Valitsen jonkin aiheen, joka on tuskallinen, ja sitten puhun siitä hillityn rationaaliseen sävyyn. Jo asian sanominen ääneen on helpottavaa ja poistaa häpeää sen ympäriltä, joskus asiasta puhuminen johtaa itkuun. Miten milloinkin. 

Koetko muuten kiusalliseksi istua terapeuttia vastapäätä? Itse ehdotin, että voisin mennä sohvalle makaamaan, sillä hänellä on huoneessaan sohva. Missään nimessä terapiani ei siis ole psykoanalyysia mutta koin huomattavasti helpommaksi puhua, kun makaan sohvalla ja hän istuu takanani. Huomaan pääseväni semmoiseen erilaiseen moodiin, jossa asioita vain tulee mieleeni ja puhun niistä ummet lammet ja huomaan päätyväni asiasta a asiaan b ja c mutta yhtäkkiä x:ään, joka on se varsinainen kipupiste. 

Mutta tosiaan, odota kärsivällisesti luottamuksen syntyä ja päätä etukäteen asioista, joista aiot puhua, vaikka kuinka pelottaisi / tuntuisi vastenmieliseltä. 

Vierailija
12/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule kun se terapeutti voi olla esim. terkkarin lähihoitaja. Kylän pahin juoruämmä siis. Menehän siinä sitten avautumaan ongelmistasi. Terapeuttihan voi olla siis kuka tahansa hihhuli, kun on suorittanut jonkun kurssin. Not. 

Vierailija
13/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka maksaa terapiasi? Menee rahat kankkulan kaivoon tuolla tavalla. Toki jos kela sinut sinne patistanut niin samapa tuo. Tarkoitus olisi siellä avautua.

Vierailija
14/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:44"]

Mitä te terapeuteilta odotatte? Halia, sääliä, ymmärrystä? Miksi monet luulevat että omat ongelmat ovat niiin ihmeellisiä ja mullistavia ettei niitä voisi käsitellä? On kai  helpompaa leikkiä lonely rideria kuin parantua ammattilaisen avulla.

[/quote]

Juuri näin. Kyllä se terapeutti nyt vain jollain tasolla teitä ymmärtää. Ainakin teidän reaktioitanne asioinne jne. Ei heidän tarvitse niin syvällisesti "ymmärtääkään". 

Vierailija
15/30 |
08.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutin työ on auttaa ymmärtämään ja kannattelemaan itse itseään.

Vierailija
16/30 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:52"]

[/quote]

Juuri näin. Kyllä se terapeutti nyt vain jollain tasolla teitä ymmärtää. Ainakin teidän reaktioitanne asioinne jne. Ei heidän tarvitse niin syvällisesti "ymmärtääkään". 

[/quote]

Siis en ymmärrä lainkaan näitä mielenterveyspalveluita. Olen pari kertaa pakolla joutunut tekemisiin parin psykologin kanssa ja lopputulema oli se, että HE itkivät minun olkaani vasten. Tasokasta on nykyaikainen terveydenhuolto, ei voi muuta sanoa. Ammattilaiset ovat enemmän sekaisin kuin ns. hoidettavat.

Vierailija
17/30 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kerrot ne kipeimmät jutut nyt meille? Anonyymisti? 

terv. av-terppa

Vierailija
18/30 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullekin terapeutti oli parin vuoden ajan lähinnä maksettu kaveri, sen jälkeen kun huomasin että hänellä ei moni päänsisäinen asia ole välttämättä paljoa paremmin järjestyksessä kuin itsellänikään, mutta tykkäsin kuitenkin jutella hänelle ja käynnit nosti itsetuntoani sosiaalisen vuorovaikutuksen takia vaikka sama vaikutus olisi ollut varmaan kellä tahansa muulla joka olisi suostunut juttelemaan kanssani tunnin putkeen..

Vierailija
19/30 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 00:00"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:52"]

[/quote]

[/quote]

Siis en ymmärrä lainkaan näitä mielenterveyspalveluita. Olen pari kertaa pakolla joutunut tekemisiin parin psykologin kanssa ja lopputulema oli se, että HE itkivät minun olkaani vasten. Tasokasta on nykyaikainen terveydenhuolto, ei voi muuta sanoa. Ammattilaiset ovat enemmän sekaisin kuin ns. hoidettavat.

[/quote]

Jaahas palstahullu kirjoittelee. Jätäpä ap omaan arvoosi ja usko heitä, jotka ovat saaneet apua terapiasta. 

Vierailija
20/30 |
09.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 23:56"]

terapeutin työ on auttaa ymmärtämään ja kannattelemaan itse itseään.

[/quote]

Eikö ap kannattele jo valmiiksi???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä