Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadonnut ammatti, jossa siitä huolimatta voisit haluta työskennellä?

Vierailija
05.07.2021 |

Minä voisin hyvinkin kuvitella olevani 'sentraali santra' eli puhelinkeskuksen hoitaja jossakin pienessä maalaiskylässä.

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksenteroittaja ym,teroittaja,kyllä kahvia ja pullaa olisi tarjolla ja hyvässä lykyssä "piirakkaakin"..wink wink.

Vierailija
62/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyläseppänä ahjo kuumana.

Tämä. Meirän kylällä oli seppä,mikä korjas kaiken,mikä väjänkään oli korjattavissa. Varmaan tulonsa sai,kun oli aina siellä pajassansa. Kun ei ollut korjattavaa,niin takoi kaikkea hienoa,ja myi niitä torilla,lavvantaina. Se osaaminen oli aivan käsittämätöntä.

En tiedä onko enää ammattiseppiä,mutta harrastetakojia kyllä löytyy.

Festareilla ja markkinoilla on monesti seppiä, myyvät koruja ainakin. Enemmän menee taidepuolelle, joista ihmiset on valmiita maksamaan enemmänkin, pelkkien käyttöesineiden tekeminen ei varmaan kannata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisen piirtäjän ammattiin valmistuin vuonna 1998, mutta koko ammatti katosi samantien, kun inssit alkoivat piirtää kalvolle käsin sijaan itse autocad -ohjelmalla. Oishan tuota ollut edes päivän verran mukava kokeilla. Jatkoinkin AMK:hon Sosionomiksi ja päivääkään en ole katunut, enkä päivääkään ole jo opiskeluaikana vuonna 2000 alkaneena työurana ollut työttömänä. Alalla on mies aika harvinaisuus, joten olen käytännössä viimeiset 15 vuotta saanut valita työpaikkani.

Vierailija
64/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tehdastyö, kevyt sellainen. Joskus muinoin nuorena pakkasin kirjekuoria. Tota hommaa ei ole enää. 

Tai joku vanhanajan toimistotyö, tätäkin tein joskus 80- luvulla ennen yliopistoa. Nykyisestä toimistotyöstä en ymmärtäisi mitään, jos niitäkään enää edes on.

Vierailija
65/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoittaja. 

Tämä ammattinimike saattaa olla edelleen olemassa, mutta eiköhän se ole niin harvinainen, että käytännössä kadonnut. Ainakaan Oikotien työpaikkailmoituksista ei löytynyt yhtään ilmoitusta tällä nimikkeellä.

Vierailija
66/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arkistonhoitaja. Tai tuo joidenkin mainitsema majakanvartija (toki tuskin on kovin helppo homma, vaikka kuulostaakin ihanalta). Pidän itsenäisestä ja yksinäisestäkin työskentelystä, ja siitä, että asiat ovat järjestyksessä.

Vierailija
67/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielenkääntäjä, siis sellainen, joka elää työllään.

Vierailija
68/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mylläri. Kaikki paikalliset viljeliät olisivat riippuvaisia minusta ja myllystäni.

Vierailija
69/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mylläri. Kaikki paikalliset viljeliät olisivat riippuvaisia minusta ja myllystäni.

Olisitko se Ulvova mylläri?

Vierailija
70/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisitko se Ulvova mylläri?

Olisin naukuva mylläri.

Vierailija
71/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastosihteeri. Tarjoisin pomolle kakkoseen, kun ykköseen en voi.

Vierailija
72/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kopiovastaava.

Ei ehkä ihan koko maailmasta ole kadonnut, mutta Suomessa aika harvassa.

Vierailija
73/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keittäjä. En siis mikään keskuskeittiön keittäjä, vaan sellainen joka tekee muutamalle kymmenelle kyläkoulun oppilaalle ja opettajille ruuat. Mutta ei ole enää pieniä kyläkouluja eikä kyläkoulujen keittäjiä. Voisin olla myös sihteeri/kanslisti siellä kyläkoulussa.

Minä olin muutama vuosi sitten henkilöstöravintolassa keittäjänä. Aamulla kahvit tulemaan ja sämpylöitä vitriiniin. Nostele siinä lounasta esiin, palvele asiakkaita ja hoida muitakin oheistoimia. Sämpylöitä meni sellaiset 20 päivässä ja lounaita noin 30. Perusruokaa suurella sydämellä ilman eineksiä. Sämpylätkin leivoin itse.

M 49

Vierailija
74/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Orjakauppias

Vierailija
75/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppaopiston nainen. Todella kääntää pään.

Vierailija
76/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävisi sellainen perinteinen sekatyömies, joka hoitaisi hissinkuljettajan, lyhdynsytyttäjän ja herättäjän vaativia tehtäviä.

Vierailija
77/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Garden hermit.

Mikä olisikaan sitten suomenkielinen nimitys.

Vierailija
78/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Majakanvartija

Kirjansitoja

Kirjastonhoitaja vanhan ajan kirjastossa, jossa oli hiljaista

Mun haaveammatti oli olla kirjastonhoitaja jossain pikkukaupungin kirjastossa. 

Olen ihan tyytyväinen, etten päässyt opiskelemaan kirjastopalveluja v. 2007, kun nyt katsoo, millaisia mölyisiä monitoimikeskuksia kirjastoista on tullut.

Vierailija
79/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaihteenhoitajia muka enää ole? Aika moni on tietty ulkoistettu jopa esim Viroon, mutta kyllä niitä vielä on. Itsekin tein sitä 20v sitten.

On niitä yhä. Aika moni firma on vaan ulkoistanut ne esim. vartiointiliikkeille, joilla myös aulapalvelu- ja receptionistitoimintoja.

Sentraalisantra ei ole yrityksen puhelinkeskus vaan entisajan puhelinliikenteessä jokainen puhelu yhdistettiin manuaalisesti. Siis koko kylän puhelut jne.

Vierailija
80/85 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Majakanvartija

Kirjansitoja

Kirjastonhoitaja vanhan ajan kirjastossa, jossa oli hiljaista

Mun haaveammatti oli olla kirjastonhoitaja jossain pikkukaupungin kirjastossa. 

Olen ihan tyytyväinen, etten päässyt opiskelemaan kirjastopalveluja v. 2007, kun nyt katsoo, millaisia mölyisiä monitoimikeskuksia kirjastoista on tullut.

Olet oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi