lievä petos?
Onko ketään sellaista paikalla joka olisi saanut syytteen lievästä petoksesta/petoksesta?
Millainen oli rangaistus? Jos sait päiväsakkoja, montako ja oliko kyse minkä "hintaluokan" petoksesta?
Kommentit (24)
Ei ole ehtinyt vanhentua ja kyseessä siis kelan tekemä rikosilmoitus..
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:36"]Onko ketään sellaista paikalla joka olisi saanut syytteen lievästä petoksesta/petoksesta?
Millainen oli rangaistus? Jos sait päiväsakkoja, montako ja oliko kyse minkä "hintaluokan" petoksesta?
[/quote]
Mitä olet tehnyt ap?
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:45"]Ei ole ehtinyt vanhentua ja kyseessä siis kelan tekemä rikosilmoitus..
Ap
[/quote]
Mitä tukia sait liikaa ja kuinka paljon?
Mieheltä lähti opintotuesta tietty summa kuussa, kela peri siis itse takaisin vanhoja saataviaan. Kai sillä on myös joku merkintä rikosrekisterissä
Omaa huolimattomuuttani ja elämäntilanteeni sekoittamana en ilmoittanut ajoissa yksittäisiä työpäiviä jotka osuivat muulle kuin pyhälle ja siitä johtunut n 500e korkoineen oleva liikasuoritus äitiyspäivärahaan.
Ap
Myöhässä tulee mutta tuosta jos saat petossyytteen niin syön hattuni. Maksa Kelalle velat takaisin korkoineen ja homma ok.
Erikoista, että " juuri pienen vauvan yksinhuoltajaksi jääneenä ei vaan jaksa alkaa selvittämään jotain yksittäistä työtuntia" mutta töissä jaksaa kuitenkin käydä äippälomasta huolimatta.... Hmmm..
Joo, ei ole mitenkään sanottua että menisi edes oikeuteen asti. Syyttäjä saattaa hyvin hylätä koko syytteen.
Olinpa unohtanut tällaisen aloituksen tehneenikään. Niin siis sain tuosta silloin 30 päiväsakkoa ja lievänä petoksena meni, maksusuunnitelman olin tehnyt kelan kanssa paljon ennen kuin edes sain postia poliisilta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 18:51"]Erikoista, että " juuri pienen vauvan yksinhuoltajaksi jääneenä ei vaan jaksa alkaa selvittämään jotain yksittäistä työtuntia" mutta töissä jaksaa kuitenkin käydä äippälomasta huolimatta.... Hmmm..
[/quote]
En aivan ymmärrä tätä kommenttia. Ehkä olen selittänyt aiemmin epäselvästi. En ollut töissä enää silloin kun jäin yksinhuoltajaksi vaan aiemmin kun lapseni oli aivan vauva. Kelan selvityspyyntö liikamaksusta tuli siis silloin kun olin juuri eronnut ja jäänyt lapsen kanssa kahden. Tänä päivänä tiedostan olleeni silloin masentunut, loppuunpalanut ja kykenemätön hoitamaan virallisia asioita niinkuin olisi kuulunut. Ja usko pois, ei se työnteko ollut mikään vapaaehtoinen halu, mieluiten olisin ollut 2kk vanhan lapseni kanssa kotona, vaan pakollinen paha kun yritti selviytyä vuokrasta ja laskuista samaan aikaan kun se kusipää mies tuhlasi omat rahansa milloin mihinkin älyttömyyksiin välittämättä jämääkään kasvavasta laskupinosta..
Ap
Minun täytyy siis ruveta syömään hattua. Toki et ilmeisesti sakosta valittanut eli oikeudessa asti ei asiaa käsitelty??
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:50"]Omaa huolimattomuuttani ja elämäntilanteeni sekoittamana en ilmoittanut ajoissa yksittäisiä työpäiviä jotka osuivat muulle kuin pyhälle ja siitä johtunut n 500e korkoineen oleva liikasuoritus äitiyspäivärahaan.
Ap
[/quote]
Siis miksi tuollaiset on petoksia. En kerta kaikkiaan tajua tuota Kelan logiikkaa.
7, ei nyt viitsitä alkaa liioittelemaan kuitenkaan :)
6, niin minultakin on peritty ja olen jo aikoja sitten tehnyt maksusuunnitelmat kelan kanssa. Sieltä ei siis tule mitään rahallista vaatimusta poliisille, mutta itse asiasta tulee kyllä petossyyte.
Ap
9, niinpä..:(
Itseasiassa oikea summa ei olisi edes 200e, mutta koska olin juuri jäänyt pienen lapsen yksinhuoltajaksi, minulla ei ollut voimavaroja alkaa selvittämään kelalle jokaista yksittäistä työtuntia ja moniko niistä osui pyhälle kun töitä sai tehdä. Siispä vaan kiltisti hyväksyin kelan ehdotuksen ja maksoin useamman satasen "liikaa" takaisin. Nyt sitten lopulta maksan vielä sakkojen muodossa samasta erheestä useamman satasen lisää....
Ap
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.07.2014 klo 19:50"]Omaa huolimattomuuttani ja elämäntilanteeni sekoittamana en ilmoittanut ajoissa yksittäisiä työpäiviä jotka osuivat muulle kuin pyhälle ja siitä johtunut n 500e korkoineen oleva liikasuoritus äitiyspäivärahaan.
Ap
[/quote]
Siis miksi tuollaiset on petoksia. En kerta kaikkiaan tajua tuota Kelan logiikkaa.
[/quote]
Miksei olisi? Selvä se on että pitää ilmoittaa.
Kiinnostaisi kovasti tietää kuinka monta päiväsakkoa ihmiset on vastaavista saaneet? Tai yleensäkin jostain lievästä petoksesta/petoksesta?
Varmista ensin ettei ole vanhentunut, vanhenee kahdessa vuodessa (tekopäivästä siihen kun sait syytteen tiedoksi)