lievä petos?
Onko ketään sellaista paikalla joka olisi saanut syytteen lievästä petoksesta/petoksesta?
Millainen oli rangaistus? Jos sait päiväsakkoja, montako ja oliko kyse minkä "hintaluokan" petoksesta?
Kommentit (24)
Ei poliisilla ole resursseja tutkia lieviä petoksia sen enempää kuin korkeintaan epäillyn kutsu haastatteluun kertomaan oma versionsa tarinasta. Jos ei tule niin eivät he jonkun parin satasen takia rupea ketään kotoa sinne raahaamaan.
Eri asia tietenkin jos on joku isompi vyyhti kyseessä jossa henkilöllä on useampia petoksia kontollaan, mutta joku yksittäinen lievä petos vanhenee ennenkuin sitä edes käsitellään käräjäoikeudessa ja se kiinnostaa poliisia vähemmän kuin joku kadonnut polkupyörä. Vanhenemisaika on 2 vuotta.
Minut tuomittiin törkeästä petoksesta sekä neljästä lievästä petoksesta puolen vuoden ehdolliseen vankeuteen. Parempi se on kuin sakot. Käytännössä tuo ei vaikuttanut elämääni mitenkään. Olen aina ollut sitä mieltä että ehdollista vankeus on typerä rangaistus, tai ei oikeastaan rangaistus ollenkaan. Nyt olen entistä enemmän sitä mieltä.
Olisin voinut mennä vaikka vankilaan, mutta enpä minä itse tuohon voinut vaikuttaa. En edes hommannut asianajajaa ja myönsin heti kaiken. Tosin tiesin alunperinkin että tulen jäämään kiinni.
Eikö noista liikamaksuista tule selvityspyyntö ja takaisin perintä? Mistä lähtien niistä on syytteitä ja sakkojakin alettu tekemään? Ihan hullua, kun ne kelan kuviot on muutenkin niin monimutkaisia, ettei ne virkailijat itsekään ymmärrä niitä. Vahinkoja sattuu.
Onko av:lla tosiaan näin lainkuuliaista ja kaikissa tilanteissa mallikansalaisen tavoin toimivaa väkeä ettei ketään muuta päiväsakkoja löytynyttä ole? :P
Ap