Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja ahdistus pilaavat elämäni

Vierailija
05.07.2021 |

En oikein tiedä, mistä edes aloittaisin.
Olen todella masentunut ja ahdistunut nuori, enkä oikein näe enää mitään ulospääsyä tilanteestani enkä saa enää lohtua tai mielihyvää yhtään mistään, kaikki tuntuu turhalta ja muisti pätkii, mikään ei kiinnosta ja kaikki itkettää.
Kouluhommissa olen vähän muita jäljessä kesätöiden takia, sitten noin muuten koen epäonnistuneeni elämässä täydellisesti, kuten aiemmin jo kirjoitin.
Olen juuri eronnut ja minulla on käsittämättömän suuria sydänsuruja, itken joka päivä entisen poikaystäväni perään tuntikausia enkä koe eläväni ilman häntä.
Tämä masennus alkoi jo ennen eroa, mutta on pahentunut radikaalisti sen jälkeen.
Nyt lomalla kun ei ole mitään tekemistä, paha olo vain lisääntyy, pitäisi saada mieli jonnekin aivan muualle. En oikein muuta saa enää tehtyä kuin maattua sängyssä ja itkettyä kaikki päivät.
En enää jaksa tavata ystäviäni ja ihmissuhteet ovatkin kärsineet, kun ero aiheutti minulle niin suurta surua.
En usko, että tulen koskaan löytämään elämääni yhtä suurta rakkautta.
Olo on niin tyhjä ja merkityksetön, lasken päiviä kuolemaani.
Itsetuhoisia ajatuksia on yhä useammin.
Kävin kriisikeskuksella juttelemassa, mutta sekään ei auttanut juuri ollenkaan.
Olen aivan palasina.
Mistä saada lohtua tässä tilassa? Uusia miehiä en ala katselemaan, rakastun helposti enkä kestä enää ollenkaan sydänsuruja.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki elämä

Vierailija
2/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkäänlaisen elämän hankkiminen tässä tilassa tuntuu ihan mahdottomalta. Iso saavutus on jo se, jos pääsee aamulla sängystä ylös. Tämä on vaikuttanut todella paljon myös fyysiseen terveyteeni, minulla on jatkuvasti päänsärkyä ja unihäiriöitä.

En jaksa tehdä yhtään mitään itkemisen lisäksi.

Rytmihäiriöitä on myös alkanut tulla ja kovia rintakipuja, vaikka olen vasta 18.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tsemppiä ja lohdutusta tilanteeseesi! ❣️ Itsekin vuosia kärsinyt masennuksesta, ahdistuksesta, uupumuksesta yms. Olo ollut usein toivoton. Mutta nyt kun katsoo taakse niin huomaa että moni asia on silti muuttunut parempaan päin vaikka sitä on hankala uskoa sillä hetkellä kun olo on tuskastuttava.

Vierailija
4/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasva nyt edes aikuiseksi ennen kuin alat jotain kriisejä huutelemaan. Olet vielä lapsi.

Vierailija
5/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kriisikeskuksen lisäksi käynyt ihan lääkärillä? Jos koulun puolesta on jotain terveydenhoitajaa tai kesätyön puolesta työterveys, niin ehdottomasti kannattaa hankkia apua ja käydä puhumassa tilanteesta. Ahdistukseen ja masennukseen on olemassa lääkkeitä, jotka voi auttaa pahimman yli, lisäksi varmasti tekisi hyvää käsitellä asiaa ja miettiä että mistä sen elämänilon saisi takaisin. Unihäiriöt varmasti pahentaa tilannetta, koska itsellä ainakin univajeessa tuntuu välillä siltä että maailma kaatuu päälle. Kyllä se oikeesti vielä helpottaa vaikka nyt tuntuisikin pahalta, sulla on parhaat vuodet vielä edessäpäin. Tsemppiä. <3

Vierailija
6/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyy isompi juttu eron taustalle, meillä sattui kumppanin kanssa vahinkoraskaus ehkäisystä huolimatta ja sitten pitkän pohdinnan jälkeen meni luomusti kesken ja siitäkin jäi hirveitä traumoja ja ahdistusta sekä häpeää ja surua.

En koe olevani millään tavalla enää toimintakykyinen mihinkään, näen jatkuvasti painajaisia että lapsemme on teini-ikäinen ja kolkuttelee ovellani.

Ap

Vierailija
7/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kokenut todella isoja asioita, harva noista hetkessä selviää.

Vierailija
8/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jonossa lääkärille noiden migreenioireiden ja uniongelmien vuoksi, mutta pääsen vasta elokuussa, koska joudun lähtemään Kuopioon niitä selvittelemään.

Minulle on alkanut tulla epämääräisiä yöllisiä kouristuskohtauksia eikä niitä voi täällä selvittää, Kuopiossa on epilepsiakeskus niiden hoitoa ja tutkimista varten.

Olen vähän kuin löysässä hirressä, odotan vain että alkaisi taas koulu ja normaali arki, jota voisi vetää autopilotilla. Tuntuu kuin minua ei olisi olemassa ollenkaan ja elämänhaluni on täysin kadoksissa.

Ap

Vierailija
9/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet edelleen sinä, vaikka sinulla on vaikeita tunteita. Tunteet menevät ohi.

Olet myös arvokas omana itsenäsi. Puhu itsellesi: minä tulen selviämään tästä. Minun ei tarvitse kokea syyllisyyttä asioista, joille en mitään voi.

Puhuminen auttaa koska aivosi alkavat kuulla positiivista viestiä.

Vierailija
10/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin kerroin jo mikä vaivaa, raskaus aiheutti masennusta itsessään ja keskenmeno ja ero kymmenkertaistivat pahan oloni.

Jos siitä ei tule mielenterveysongelmia, niin täytyy niitä siinä tapauksessa olla jo valmiiksi.

Mikään terapia tai itselle lempeänä oleminen ei ole oikeastaan auttanut ollenkaan eikä tee oloani yhtään paremmaksi.

Ap

Vierailija
11/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi huonosti kun ei tule rakastetuksi.

Ongelmasi juontavat lapsuudesta. Nyt ainoa vaihtoehto on alkaa itse rakastaa itseä. Siinä terapeutti on apu.

Joko vihaat itseäsi ja elämääsi, ja olo huononee. Tai teet muutoksia. Tässä nyt kysytään: haluatko parantua?

Vierailija
12/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä itke jonkun pojan perään. Säälittävää.

Vierailija
13/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kyllä herkkä, jos yksi teinisuhteen päättyminen tekee noin paljon tuhoa.

Vierailija
14/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap rakas, ensinnäkin: sinulla on aivan hyvä syy olla masentunut. Olet kokenut kovia! Anna itsellesi armoa ja sure surusi.

Voisit silti samalla vähän helpottaa vointiasi voimiesi mukaan. Onko sinulla perheenjäseniin puheyhteyttä? Sinuna juttelisin vaikkapa äitini kanssa.

Unettomuus tosiaan pahentaa huonoa oloa. Hae apteekista reseptittä myytävää melatoniinia, 1,9 mg pitkäkestoista melatoniinia ja ota yksi tabletti noin tuntia ennen kuin menet nukkumaan. Melatoniini on luonnollinen unihormoni, jota ihmisen omakin käpyrauhanen tuottaa, se ei siis ole unilääke eikä aiheuta riippuvuutta. Mutta saat hiukan paremmin nukahdettua.

Koeta jakaa hoitaa nyt itseäsi. Käydä vähän kevyellä kävelyllä vaikka illalla, mutta älä ihan ennen nukkumaanmenoa, koska fyysinen ponnistelu virkistää hassua kylläkin.

Masennukseen ja ahdistukseen on siis lääkkeitä ja ne myös auttavat. Oikeaa lääkettä tosin voi joutua vähän hakemaan, joten ei kannata heittäå pyyhettä kehiin, jos eka ei tunnu tehoavan. Samalla voisit alkaa hakea terapeuttia, tosin se vaatii pääomaa... Homma menee niin, että ensin käyt psykiatrilla ja hän antaa sinulle lääkityksen ja juttelee mahdollisista sopivista terapeuteista ja terapiamuodoista. Sitten sovit tutustumiskäyntejä parin terapeutin kanssa ja kokeilet, kenen kanssa juttu luistaa ja sitten käyt uudelleen psykiatrilla, joka kirjoittaa sinulle Kelaa varten terapialausunnon - ja sillä haet sitå terapiakorvausta. Ihan ilmaista se ei Kela-korvauksellakaan ole, maksaa alle 40 euroa kuitenkin, kun normaalisti taksa on satasen huiteilla.

Jos sinulla ei ole varaa tuohon noin tonnin alkuprosessiin, voisit varata nyt heti lääkäriajan terveyskeskukseen tai opiskelijaterveydenhoitoon. Koska on heinäkuu, se mennee elokuulle. Yleislääkäri voi antaa sinulle lähetteen psykiatriseen arvioon. Tämä on halvempi, mutta ikävä kyllä ruuhkaisempi ja hitaampi väylä.

Kolmas vaihtoehto on käydä uudelleen kriisikeskuksessa. Se, miten keskustelu sinua auttaa riippuu monesta asiasta, siitä kanssasi puhuvasta työntekijästä (joidenkin kanssa kemia toimii, toiset taas eivät tunnu ymmärtävän mitään) ja sinusta itsestäsi, missä olotilassa olet. Kertakeskustelusta harvoin on kenellekään apua, siksi Kelakorvattavaa psykiterapiaakin myönnetään vuosi kerrallaan jopa kolmeksi vuodeksi.

Tarvitsisit nyt apua ja tukea. Siksi olisi tärkeää, että pyydät läheisiltäsi apua.

Muista silti koko ajan, että sinä olet ihan NORMAALI nuori nainen, kun oirehdit noin karujen kokemusten takia! Vain täysin tunteeton/tunteensa hautaava ihminen porskuttaisi ihan evvk tuon jälkeen.

Surut pitää käsitellä, mutta niistä todellakin toipuu ja tunnelin päässä on valoa! Kriisikeskuksen ohella voit aina soittaa myös Mielenterveysseuran päivystävään puhelimeen: https://mieli.fi/fi/tukea-ja-apua/kriisipuhelin-keskusteluapua-numeross…

Muista, sinä ET OLE TILANTEESSASI YKSIN, ETKÄ TEE ITSELLESI MITÄÄN PAHAA!!!

Vierailija
15/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet kyllä herkkä, jos yksi teinisuhteen päättyminen tekee noin paljon tuhoa.

Mitä helvettiä teet tässä ketjussa monottamassa maassa makaavaa? Millainen ihminen SINÄ olet, kun saat tuollaisesta tyydytystä?

Ei voi kuin ihmetellä.

Ap, maailmassa on mulkvistejä ja anonyymi kommentointimahdollisuus houkuttelee heitä kivien alta esille. Älä piittaa moisista yhtään.

16

Vierailija
16/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tässä pelkästä teinisuhteen päättymisestä ollut kyse, sydämettömät idiootit. Aloittaja kertoi saaneensa myös keskenmenon ja tulleensa vahingossa raskaaksi, ne ovat todella isoja mieltä järkyttäviä asioita molemmat.

Vierailija
17/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapset seurustelevat? Eivät osaa olla surematta turhia.

Vierailija
18/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tässä pelkästä teinisuhteen päättymisestä ollut kyse, sydämettömät idiootit. Aloittaja kertoi saaneensa myös keskenmenon ja tulleensa vahingossa raskaaksi, ne ovat todella isoja mieltä järkyttäviä asioita molemmat.

Jos nussii, on valmis saamaan lapsen tai keskenmenon. Yksinkertaista.

Vierailija
19/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän liittyy isompi juttu eron taustalle, meillä sattui kumppanin kanssa vahinkoraskaus ehkäisystä huolimatta ja sitten pitkän pohdinnan jälkeen meni luomusti kesken ja siitäkin jäi hirveitä traumoja ja ahdistusta sekä häpeää ja surua.

En koe olevani millään tavalla enää toimintakykyinen mihinkään, näen jatkuvasti painajaisia että lapsemme on teini-ikäinen ja kolkuttelee ovellani.

Ap

Mene lääkäriin, esimerkiksi terveyskeskuslääkärille, tai sitten ihan mielenterveystoimistoon. Sieltä sinut ohjataan keskustelemaan ammattilaisen kanssa.

Sydänsuruista sen verran että tuo mitä koet eron jälkeen on ihan normaalia. Se kestää noin puolesta vuodesta kahteen vuoteen, ja sen jälkeen se helpottaa. Se että teille tuli ero ei ole maailmanloppu, vaikka se nyt tuntuukin siltä. Sen sijaan sinun kannattaa ehdottomasti käydä juttelemassa masennuksen ja keskeytyneen raskauden vuoksi ammattilaisen kanssa. Tämän palstan aivottomista trolleista ei kannata välittää. He ovat yksinäisiä ihmisiä joilla ei ole ketään elämässään, ja siitä syystä he haluavat edes jonkinlaista reaktiota muilta ihmisiltä ja saavat sitä alapeukuista. Sinulla sentään on elämää, noilla trolleilla ei sitä ole, eikä sitä tule.

Vierailija
20/36 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap ❤ Erosta ja keskenmenosta toipuminen vie varmasti pitkään, mutta ajan kanssa se helpottaa. Parin vuoden päästä olo on jo parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi