Minkä ikäisen päästät yksin uimaan?
Täällä missä asutaan niin 9-10 vuotiaat käy keskenään rannalla ja uimaloissa. Olenko itse liian tiukka kun en omaa lasta tulisi mieleenkään päästää vielä yksin?
Kommentit (31)
Ei se pelkkä ikä vaan myös uimataito. Jos lapsi on hyvä uimari eikä täys idari niin vaikka 7-vuotiaana.
Olen syntynyt vuonna -91, olen 11-vuotiaana saanut mennä kavereiden kanssa uimahalliin ja rannalle ilman aikuista. Rannalle ei edes koko 10km matkalle ollit pyörätietä vaan viimeiset kilometrit piti polkea autotietä pitkin. Ei tulisi mieleenkään että oma 6v saisi vielä moneen vuoteen mennä ilman aikuista uimaan.
Lapseni ovat rauhallisia ja fiksuja ja hyviä uimareita. Silti en päästäisi tuota syksyllä 11v täyttävää. 13v pääsee. Eli jossain 12v kai menee raja itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen uimataidon mukaan, ei iän!
Kyllähän 7v voi olla kuin kala vedessä uimataitonsa puolesta mutta muuten ei vastuuntuntoa ja järkeä ole tarpeeksi niin pienellä.
Ei tämä ihan nyt noinkaan ole. Muistan pentuna kun päiväkoti-ikäisenä pyöräiltiin päivittäin Kuusijärvellä porukassa rannalle. Ja itse opin uimaan vasta 9- vuotiaana. Omia lapsiani en olisi uskaltanut päästää tuossa iässä ja uskonkin että koska silloin ei hyysätty, osattiin myös itse toimia järkevästi. Kaikki katsoivat toistensa perään ja kehittyi myös se oma järki, eli kun ei osattu uida ei myöskään menty syvälle. Omani oli 9v, kun päästin yksin kavereiden kanssa rannalle.
7 vuotiaan voisi kyllä hyvin päästää, vaikka en vielä päästäkään. Osa uida ja ei saa hölmöjä ideoita kun olen antanut vastuuta. 5 v. osaa myös uida ja on varovainen, mutta,voi saada huonoja ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen öuimataidon mukaan, ei iän!
Minusta pelkkä uimataito ei riitä, vaan pitää olla myös iän (ja luonteen) mukanaan tuomaa harkintakykyä. Esim. 7-8 vuotiaat saavat mitä typerimpiä ideoita eivätkä osaa arvioida riskejä ja silloin ei hyväkään uimataito auta. Sama koskee myös teini-ikäisiä ”adhd-jonneja” joita ei myöskään olisi syytä päästää keskenään veden ääreen.
Se teini tuskin kysyy lupaasi. Jos vaikka kesätyökavetin kans menevät uimaan, niin sä meet rannalle vahtimaan???
Mun teini on töissä maauimalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me uitiin jo alle 10 vuotiaina yksin. Siihen aikaan se oli aivan normaalia. Olisin hävennyt silmät päästäni jos en olisi päässyt uimaan ilman vanhempien läsnäoloa.
Se oli sitä aikaa, itsellänikin. Mieti silti miten järkyttävää olisi saada lapsi kesän hukkuneitten tilastoihin.
Ei silloin kukaan hukkunut. Tämä nykyajan ylihuolehtivaisuus ei saa aikaiseksi muuta kuin mt-ongelmaisia pillerinsyöjiä. Kymmenvuotiaat lapset kävelevät käsi kädessä vanhempiensa kanssa kaduilla.
Aika kultaa myös hukkumistilastot. 70-luvulla pelkästään juhannuksena hukkui keskimäärin 20 henkeä.
Puhut nyt joisain veneestä pudonneista aikuisista humalaisista. Eikö tullut mieleesi, että tässä puhutaan nyt lapsista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me uitiin jo alle 10 vuotiaina yksin. Siihen aikaan se oli aivan normaalia. Olisin hävennyt silmät päästäni jos en olisi päässyt uimaan ilman vanhempien läsnäoloa.
Se oli sitä aikaa, itsellänikin. Mieti silti miten järkyttävää olisi saada lapsi kesän hukkuneitten tilastoihin.
Ei silloin kukaan hukkunut. Tämä nykyajan ylihuolehtivaisuus ei saa aikaiseksi muuta kuin mt-ongelmaisia pillerinsyöjiä. Kymmenvuotiaat lapset kävelevät käsi kädessä vanhempiensa kanssa kaduilla.
Aika kultaa myös hukkumistilastot. 70-luvulla pelkästään juhannuksena hukkui keskimäärin 20 henkeä.
Puhut nyt joisain veneestä pudonneista aikuisista humalaisista. Eikö tullut mieleesi, että tässä puhutaan nyt lapsista?
Noh- 70 luvun puoliväliin saakka lapsia (0-17v) hukkui vuosittain reilusti yli 50 josta alkoi laskeva trendi, mutta vielä 80 luvun puolivälissä yli 20 vuodessa menehtyi hukkumalla.
https://www.turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkinta…
Varman joskus 11-12v menin yksin (tai siis kavereiden kanssa) uimaan ekoja kertoja.
Mielestäni ihan hyvä. Painottaa lapsille, että kavereista pitää pitää huolta ja yhdessä täytyy pysyä koko ajan.