Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero narsistisesta/vainoharhaisesta kumppanista, miten pääsen jaloilleni?

Vierailija
04.07.2021 |

Miten itse pääsit? Minulta ovat lähteneet mielenterveys, työkyky sekä ystävät viimeisimmän suhteeni myötä. Tällä hetkellä olen sairauslomalla pahoinpitelyn seurauksena.

Syypäänä tilanteeseeni päätymisessä takuuvarmasti oma läheisriippuvuuteni, joka taas lienee peräisin alkoholistivanhemmilta ja siitä, että olen kasvanut miellyttäjäksi. Tajuan tilanteeni, ymmärrän itsekunnioituksen puutteen olevan ongelma mutta olen kaikesta huolimatta onnistunut kouluttautumaan vaativaan työhön ja muutenkin olen onnistunut saamaan elämäni (ainakin näennäisesti) mallilleen.

Tämä nyt jo päättynyt suhde ei suinkaan ole ensimmäinen kokemus hyväksikäyttävästä kumppanista vaan parisuhdehistoriani on täynnä samaa. Omistaudun kumppanilleni ja lyön laimin omia velvollisuuksiani ja tarpeitani siinä toivossa, että minua rakastetaan. Havaintojeni mukaan vedän puoleeni röyhkeitä ihmisiä magneetin lailla.

Minulta ovat omat keinot nyt loppuneet. Terapeutit eivät auttaneet, rahaa on palanut ja koen olevani silti ihan alkupisteessä. Joku varmaan ehdottaa yksinoloa. Sitäkin olen tehnyt. Aikuiselämästäni olen kuitenkin ollut sinkkuna kaksi kolmasosaa eli yli 10 vuotta. En TARVITSE miestä. En ole koskaan tarvinnut. Haluisin vain sitä, että minua rakastettaisiin ja rakastaisin itse takaisin. Turvallinen, rakastettu olo on minulle ihan vieras tunne.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko ongelma olla siinä, että pohjimmiltaan et hyväksy itse itseäsi? Haet rakkautta muualta, kun et itse sitä pysty itsellesi antamaan?

Jotain itsetuntoon, itsensä hyväksymiseen, itsetuntemukseen ym. viittaavia kirjoja ja nettisivuja suosittelen.

Mitä nyt olen aiheesta lukenut, ihan yksin on ihan hirvittävän vaikeaa saada eheytettyä itseään. Se vaatisi rehellisiä peilejä (=hyväntahtoisia ja ymmärtäviä läheisiä) ja niitä taas ei ihan helposti valmiiksi epäluuloisena saa. Moni kokee parisuhderakkauden tai omien lastensa myötä tulevansa vihdoin hyväksytyksi ihmisenä. Näin olen ymmärtänyt.

Ap

Olet lukenut. Niin, asioita joita haluat lukea. Olisiko tässä jotain yhtäläisyyttä parisuhde-elämääsi? 

Vierailija
22/25 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voit olla ilman parisuhdetta loppuelämäsi. Tiedän monta jotka ovat kukin omista syistään näin valinneet, eivätkä ole katuneet. Auttaisiko jaloille pääsemiseesi se tieto ettei noin enää sinun kohdallasi voi käydä? Kun et enää suhteisiin ala.

Ei auttaisi. Haluaisin kokea olevani aidosti tärkeä jollekin toiselle ihmiselle ja lisäksi fyysinen läheisyys tuntuu minusta valtavan hyvältä. Koira/kissa yms. lemmikki ei korvaa tunnetta, joka tulee samalla taajuudella olevan ihmisen kanssa kommunikoinnista.

Ap

Tuota tunnetta varten voi tehdä vaikkapa tukihenkilö tai kaveri toimintaa vapaaehtoistyönä. Saat varmasti kokea olevasi tärkeä. Itsekin keskityin vapaaehtoistyöhön muutaman vuoden. Siellä sain turvallisesti toteuttaa auttamistarvettani ja työkavereilta sain kannustusta, tukea ja kehuja. Opin uusia asioita ja sain iloa kun olin hyödyksi. Kokeileppa sitä mieluummin kuin parisuhdetta.

Ei ole minun juttuni työ tukihenkilönä. En ole elämässäni muuta tehnytkään kuin uhrautunut muiden tarpeiden edessä. Kiitos ei ihmissuhteista, joista en saa takaisin aitoa ymmärrystä. Kissa/koira ajaisi saman asian.

Ap

Miksi sun peiliesi pitää olla riippuvaisia sinusta? Puoliso, lapset. Eikö intiimejä asioita jakava ihminen "kelpaa"? Hänellähän olisi vähemmän oma lehmä ojassa. Ehket kaipaakaan peiliä vaan pysyvää ihailijaa, joka ei karkaa. 

Ap:lla on pitkä matka ymmärtää se, että hän on narsistinen marttyyri uhriutuja. Sitten kun sen tajuaa niin paraneminen voi alkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin voit olla ilman parisuhdetta loppuelämäsi. Tiedän monta jotka ovat kukin omista syistään näin valinneet, eivätkä ole katuneet. Auttaisiko jaloille pääsemiseesi se tieto ettei noin enää sinun kohdallasi voi käydä? Kun et enää suhteisiin ala.

Ei auttaisi. Haluaisin kokea olevani aidosti tärkeä jollekin toiselle ihmiselle ja lisäksi fyysinen läheisyys tuntuu minusta valtavan hyvältä. Koira/kissa yms. lemmikki ei korvaa tunnetta, joka tulee samalla taajuudella olevan ihmisen kanssa kommunikoinnista.

Ap

Tuota tunnetta varten voi tehdä vaikkapa tukihenkilö tai kaveri toimintaa vapaaehtoistyönä. Saat varmasti kokea olevasi tärkeä. Itsekin keskityin vapaaehtoistyöhön muutaman vuoden. Siellä sain turvallisesti toteuttaa auttamistarvettani ja työkavereilta sain kannustusta, tukea ja kehuja. Opin uusia asioita ja sain iloa kun olin hyödyksi. Kokeileppa sitä mieluummin kuin parisuhdetta.

Ei ole minun juttuni työ tukihenkilönä. En ole elämässäni muuta tehnytkään kuin uhrautunut muiden tarpeiden edessä. Kiitos ei ihmissuhteista, joista en saa takaisin aitoa ymmärrystä. Kissa/koira ajaisi saman asian.

Ap

Miksi sun peiliesi pitää olla riippuvaisia sinusta? Puoliso, lapset. Eikö intiimejä asioita jakava ihminen "kelpaa"? Hänellähän olisi vähemmän oma lehmä ojassa. Ehket kaipaakaan peiliä vaan pysyvää ihailijaa, joka ei karkaa. 

En missään tapauksessa halua, että joku on minusta riippuvainen. Haluaisin ihan vain aitoa kohtaamista ja sitä, että puhumme ns. samaa kieltä. Puhuminen on helppoa mutta jos sanojen/merkitysten/määreiden sisällöt ovat samaa kieltä puhuville pohjimmiltaan erilaisia, on parempi puhua eteisen peilille.

Ap

Vierailija
24/25 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap:lla on pitkä matka ymmärtää se, että hän on narsistinen marttyyri uhriutuja. Sitten kun sen tajuaa niin paraneminen voi alkaa.

Nyt kaipaisin kovasti perusteluja väitteellesi minusta marttyyri-uhriutujana.

Mistä oma tietämyksesi mahtaa olla peräisin? Viestisi kirjoitusasun perusteella Sinä ainakaan et ole paljoa kirjoja lukenut.

Ap

Vierailija
25/25 |
04.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Millaisia kaverisuhteita/ystäviä sinulla on? Olisiko se riittävästi, että olisi joku hyvä, läheinen ystävä? Erostasi ei taida olla kauaa aikaa?

Tuo ymmärryksen puuttuminen on kyllä tympeää, itsekin juuri niitä kaverisuhteita lopettelin silloin eron jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi