Ei enää ikinä asuntoautolla reissuun!
Viikko vietettiin autoillen ja riitti minulle. Hauskimmat asiat: voi muuttaa joustavasti suunnitelmaa ja lähteä minne huvittaa.
Ikävimmät asiat: auto on koko ajan sotkussa. Kun 4-henkinen perhe ravaa autossa, kulkeutuu mahdoton määrä roskaa, kuten havuneulasia, jotka tarrautuvat kiinni mattoihin. Penkistä hinkkasin jopa pihkaa pois, peräisin asuntovaunualueelta. Lapset kantavat sisään hiekkaa uinnin jälkeen. Koko ajan pitää muistuttaa: puhdista jalat ennen autoon tuloa. Tavarat oli viikosta noin 5 pv hukassa. ”Missä on hiusharja?” ”No katso sieltä sun kassista.” Sitten kun kassi on purettu ahtaassa tilassa, tyttö muistaakin käyttäneensä harjaa makuusopissa. Juu, sieltä löytyy. Pitäisi olla järjestelmällinen ihminen, että tavarat pysyy paikoillaan noin ahtaissa tiloissa.
Toinen juttu, että ainakin näin keskikesällä monenlaista väkeä tuntuu olevan liikkeellä. Eräällä nimeltä mainitsemattomalla leirintäalueella vaununaapurit kuuntelivat jotain karmeaa iskelmää koko illan. Lähdettiin välillä jo uimaan, ettei tarvitse enää kuunnella. Mutta ei: 1,5 tunnin uintireissun jälkeen soi samat iskelmät edelleen. Onneksi tasan kymmeneltä hiljentyivät. Sitten on nämä jutustelijat, joiden pitää väkisin kysellä kaikilta: mistä päin kotoisin, onko pitkäkin reissu, missä olette yöpyneet ja minne aiotte mennä. Sitten seuraa litaniaa, missä itse ovat käyneet ja suositukset, minne kantsii mennä. Ystävällinen jutustelu on kiva, mutta jotain rajaa siihen uteluun. Ei kaikki halua ystävystyä.
Kolmas asia, josta sain tarpeekseni, että monessa paikassa vessapaperit loppu, vessaa tai suihkutiloja sotkettu jne. Meillä on oma vessa autossa, mutta mieluummin käytettiin leirinnän vessoja, kun maksuja maksetaan.
Kommentit (97)
Voi mahoton että nauroin tälle. Siis meno ei oo muuttunut 20 vuodessa yhtään. Meillä oli oma vaunu kun olin lapsi. Iskä oli sitä mieltä, että se on matkustelun kuningaslaji.
Olen järjestelmällinen ihminen ja ärsyynnyn asuntoautossa (tai veneessä) jo parissa sekunnissa siihen ahtauteen ja väistämättömään sotkuun.
Samat argumentit mulla kun mies hinkuaa matkailuautoa tai matkavenettä. Tällaisella helteellä autossa tai veneessä ei voi olla saati nukkua ilman ilmastointia, joten on sähköä saadakseen pakko majoittua leirintäalueella tai vierasvenesatamassa, missä on just tollasta. Ollaan allergisia naapureille kotonakin, lomalla haluan olla rauhassa. Haluan mökin ilman naapureita.
Tänä vuonna vasta reilu 20 päivää matkailu-autossa kun työt häiritsee. Vielä viikko niin loma ja kolmen viikon reissu tiedossa. 🤗
Yleisillä alueilla, vessoissa ja suihkuissa matkailuautolla, SO LAST SEASON. Ei voi typerämpää tapaa viettää kesälomaa. Auts, auts, töks, töks!
Semmoista se on (pikku)lasten kanssa.
Meillä oli rento reissu. Kuopus 17 v mukana.
Ei sotkuja eikä ahtautta.
Miksi te, ylisiistit ja kontrollifriikit teette edes kersoja?
18 vuotta se vaan ottaa eikä aina lopu siihenkään :)
Vierailija kirjoitti:
Samat argumentit mulla kun mies hinkuaa matkailuautoa tai matkavenettä. Tällaisella helteellä autossa tai veneessä ei voi olla saati nukkua ilman ilmastointia, joten on sähköä saadakseen pakko majoittua leirintäalueella tai vierasvenesatamassa, missä on just tollasta. Ollaan allergisia naapureille kotonakin, lomalla haluan olla rauhassa. Haluan mökin ilman naapureita.
Veneellä ei tarvitse mennä vieravenesatamaan vaan vaikka tyhjälle luodolle. Siinä on merkittävä ero
Sama fiilis kokeiltu on ja leirintäalueet on kauheinta mitä tiedän. Kaikki kyttää toisiaan ja idea on vaan ryypätä paskassa seurassa
Eihän tuossa muuten kuin että pitää sen järjestyksen yllä ja yöpyy puskaparkissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veneellä ei tarvitse mennä vieravenesatamaan vaan vaikka tyhjälle luodolle. Siinä on merkittävä ero
Kyllä sitä maasähköä välillä veneessäkin kaivataan.
Se vaatiikin ihan erilaista luonnetta ja sosiaalisuutta joka tykkää matkailuautolla reissata ja leirintäalueilla oleskella. Kaikista ei tosiaankaan ole siihen, ei minustakaan. Jos olisi rahaa niin kiertelisin kyllä Suomea mutta yöpyisin aina hotellissa.
Purjeveneellä vierassatamassa on just tota mutta jos ei o pulaa vedestä sähköstä tqai proviantista niin voi yöpyä jossain poukamassa
Meillä oli muutama kesä sitten vuokrattuna uudehko asuntoauto, jossa aivan hirveä sisämelu. Leirintäalueiden yhteisöllisyys ei myöskään innostanut.
Kunpa voisikin elää tuollaista kiertolaiselämää ympäriinsä sivistynyttä maailmaa ja jättää betonikuutiopaskominen pysyvästi taakseen.
en suosittele omaa tilaa kaipaaville. oikeasti, olin viikon reissussa kivalla porukalla, mutta kyllä se alkoi jo siinä kolmantena päivänä tuntumaan. kun ei pääse kuin leirintäalueiden vessaan piiloon, jos sinnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sitä maasähköä välillä veneessäkin kaivataan.
Aggrekaatti matkaan tai antaa koneen käydä että laturi pyörii, kukaan ei tule tyhjällä luodolla valittamaan pärinästä.
Kiitos tästä! Olen monesti miettinyt millaista tuo asuntoautoelämä on. Monella siitä ehkä turhan romantisoitu kuva. Itse en ole pätkääkään järjestelmällinen ja varmaan sotku olisi ihan mahdoton samantien. Pari päivää vielä menisi, sitten alkaisi jo ahdistaa. Ei pelkkä sotku vaan tuo kaikki luettelemasi.