RASKAUSHEPATOOSI
ne joilla tämä ollut eli raskausajan maksasairaus niin millä viikoilla käynnistetty tai vauva syntynyt ?
Kommentit (11)
Eka raskaudessa arvot kohosivat, mutta tyttö syntyi itsekseen rv38+5. Seurannassa olin ja kutinaan sain lääkettä, joka auttoi hyvin. En ehtinyt kuitenkaan vielä laitokselle, jonne olivat kohta siirtämässä.
Toisen raskauden kohdalla arvoja seurattiin taas, mutta tällä kertaa ne eivät kohonneet raja-arvojen yli:)
Mulla todettiin hepatoosi rv 25. Söin adursalia 8 vko ja sen jälkeen arvot olivat taas kohonneet korkealle ja kutinat pahentuneet. Lääkevaidettiin dexametasolin jota söin 2 vko, arvot laskivat ensin hyvin mutta lähtivät taas nousemaan.
Rv 36+2 ottivat polikäynnin yhteydessä osastolle (maksa 250 ja sappi 20, ja kutinat taas lisääntyneet) ja aloitettiin käynnistely seuraavana päivänä. Tyttö syntyi rv 36+4.
adursalia 4 päivää ja mielestäni ei ole auttanut. ainakaan kutina ei ole vähentynyt, päinvastoin. huomenna taas labraan, saa nähä mihin suuntaan arvot on lähteny meneen.
kiitos vastauksistanne !
onko vielä lisää kokemuksia ;)
Hanna
Ystävälläni käynnistys aloitettiin kun viikkoja oli kasassa 37 ja poika syntyi sitten 37+1. Arvot jotain päälle 200 ainakin ne maksa-arvot, sappiarvoja en muista.
mulla taas maksa-arvot vain vähän koholla,
mutta sappiarvot huimasti yli.
[color=darkviolet]kämmeniä, jalkapohjia ja masua. Yöllä varsinkin ja jopa unissaan. .heräsin raapimiseeni.
Miulla alkoi edellisessä raskaudessa hepatoosi n. rv 28-30 tienoilla. Synnytys käynnistettiin 38+5 ja tyttö syntyi 39+2. Miulla oli lääkityksenä Guarem-rakeita, guarkumikuidusta tehtyä raetta, joka sekoitettiin veteen ja otettiin ruokailun yhteydessä kolmesti/vrk. Kutinaan oli Ataraxia.
Siitä kutinasta voisin kommentoida, että se on ihan ihmeellistä kutinaa, kun se tuntuu tulevan sisältäpäin, eikä raapiminen auta yhtään. Miulla oli käsivarret ja maha naarmuilla kun piti kuopsuttaa. Kämmenet ja jalkapohjat kihelmöivät ja kuumottivat. Miulla kutisi ihan ympäri vuorokauden, mutta illalla ja yöllä paheni.
Nyt jännätään uusiiko vaiva tällä kertaa.
T: Monttu rv 20+6
alkoi suppareita kovasti aikaisin jo viikolla 18 ja tuntuivat jo ihan kipeiltä. Ihmettelin itse, lääkäri ei uskonut. Rv 34 sappiarvot ja maksa-arvot testattiin, kun jouduin osastolle kipeiden suppareiden takia ja arvot olivat taivaissa.
Ottivat osastolle kättärille, jossa olin koko loppuraskauden seurannassa. Adursalia ja ataraxia söin, ensin auttoivat, sitten lähti taas arvot nousuun. Käynnistettiin viikolla 37+4, kun pelättiin vauvalle ongelmia. Kaikki meni kuitenkin hyvin, synnytys kesti vain 3 tuntia, ponnistus 2min. Terve poika syntyi, kesällä täytti 4v. :)
Tästä siis neljä vuotta aikaa, nyt kolmas vauva tulossa alkumetreillä, vähän jännittää uusiiko hepatogestoosi.
[color=darkviolet]ja sain Adursal taput. Akka synty 39+5 ja parin päivän päähän oli määrätty päivä millon tulla laitokselle. Eli kontrolleissa kaikki oli aina hyvin ja liikkeitä laskiessa ei tullut muutoksia sekä maksa-, että sappiarvot pysy suht aisoissa niin käynnistystä ei tarvittu.