Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riittääkö 250€/kk opiskelijalla elämiseen?

Vierailija
04.07.2021 |

Vuokran, sisältää sähkön, veden ja netin, jälkeen jäisi n.250€/kk käteen, siitä menee hieman alle 60€/kk yliopiston opiskelijaravintoiden lounaaseen, jos sen söisin 5pvänä vkossa.

Kommentit (82)

Vierailija
81/82 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kituutin opiskelujen ajan , ja oli yhtä tuskaa , unettomuutta ,ahdistusta, sairaslomia nuista johtuen, valmistuminen viivästyi ja arvosanat ei lähelläkään oikeaa tasoa.

Monet yöt valvoin rahaa miettin, tenteisssäkin monesti laskin vain että mihin on varaa kun pakko maksaa joku lasku.

Yritin käydä töissäkin vaan meni unettomuus sille tasolle että osastoa suositeltiin,en mennyt koska itse pitää selvitä aina.

Ja samaan akaa kermaperceet  selittelee että ihan itse kuitenkin pitää tentit tehdä ja lukea.... joopajoo ja kaikki muu annetaan valmiina autoineen ja lomamatkoineen  naaman eteen vailla huolta huomisesta.

Vierailija
82/82 |
05.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun lapsi pärjää tuolla summalla ja itseasiassa vähemmällä. Opintotuesta 250 pitää maksaa vielä vuokraa 70euroa (mitä siis jää asumistuen jälkeen maksettavaa).

Syö koulussa, paitsi nyt.

Aamuisin syö puuroa ja tekee ison satsin ruokaa useammaksi päiväksi, vaikka makaronilaatikkoa.

On poika, joten kampaamoihin tai muihin hygieniatuotteisiin ei mene juuri rahaa.

Maksettava on vielä kk-tuloista netti, kotivakuutus (vain kerran vuodessa) ja puhelinlasku.

Olen silloin tällöin laittanut tilille rahaa, mutta ei ikinä kyllä pyydä. Ei juo, eikä polta, joten niihinkään ei mene rahaa.

Nää on aina hauskoja. "Meidän lapsi pärjää kyllä pelkällä opintotuella" ja sitten seuraavassa lauseessa kerrotaan, että vanhemmat antavat rahaa. Eli ei pärjää PELKÄLLÄ opintotuella :D Sillä ei realistisesti pärjää kukaan. Jos ei mitään lisätulonlähteitä ole, on pakko ottaa lainaa ellei ole niin onnekas että löytää puoli-ilmaisen asunnon. 

Opintotuella pärjää, jos tekee kesät töitä ja säästää ne rahat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan